Kiitos. Tämä ekan ison kameran ostaminen on vaan ihan perseestä kun pitää yrittää tietää mitä tarvii ja mikä on hyvä olla vaikkei ole ikinä mitään vastaavaa edes kädessään pidellyt. Kokemusperäinen tieto on siis erikoisen arvokasta.
Ison koon kamera on semmoinen hankinta, että vain kalliisti hankittu kokemus opettaa. Onneksi kameroita saa nykyään halvalla, joten oppirahat on aikalailla pienemmät kuin 80-luvulla, jolloin hankin ihan oikeasti Linhofin Master Technikan. Niitä tuotiin kuulemma 7 kpl Suomeen, mutta myydessäni sen sain vielä omani takaisin. Mutta se mitä kuvaa, miten ja miksi ratkaisee, siinä ei toisten kokemukset paljoa auta, itse on savessa tarvottava.
Oh, onneks on tuttuja joilta kysellä kun tää tulee itsellä ajankohtaiseksi. Kiitokset muuten hyvästä aiheesta, kerrankin!
Silloin kun on asiaa niin aiheet onkin täällä hyviä. Väliajan paskajauhannankin jaksaa kun tämän tiedostaa ,)
Vai on se noin koville ottanut... No pitää sitten pahoitella ihan näin julkisesti: Anteeksi nyt Heli että oon saanu sulle pahan mielen.
En tähän ihan näin vankasti usko. Mulla on kokemuksina käytettävissä Juken maisema tyyli ja Turkkilan henkiklökuvaustyyli, kyllä mä suuntaan jo vinkkiä saan... toista se varmasti oli tosiaan silloin isäni aikana. Isä muuten sanoo aina joskus että "olisi kuitenkin pitänyt kokeilla sen Horsemannin mahdollisuuksia silloin kun sitä meinasin", minä en niin aio ikinä sanoa koska olen asiani katsonut.
Itse meinaan tilata sen Norjalaisen ohjeet, (nyt kun sain tilausohjeet) kävin eilen kattelemassa mistä saisi jalopuuta, niin saahan sitä, esim. Bauhausista kaikenkokoisena levynä, samoin kävin "köyhien stockalla" aka Helsingin metalli ja rauta Tattarisuolla, sielläkin oli ylijäämäpaloja pöytätasoista vaikka millä mitalla. Oli pyökkiä, kirsikkaa, koivua, ja joitain eksoottisempiakin puulajeja.
Raimo, sähän olet siis kohta kokenut konkari näiden isojen valmistamisessa niin kohtahan sä niitä tilauksesta teet! Ja Juha, ei se mulle koville ottanut, kiusasin vaan sua.
Aivan, suorastaan täysammattilainen. Kunhan nyt saadaan ne ohjeet suomeen saakka, niin katotaan mitä Raimo poika sitten sanoo. Kunhan nyt saataisiin yksi toimiva kasaan, niin katotaan sitten, josko saa laittaa tulemaan tilauksia kameroista
Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli ,op Mutta asiaan: Jos ostan Crownin ja siihen 180mm Symmarin niin mittaetsin on poissa pelistä - onko muuta vaikeutta luvassa?
Sua rupeaa jossain vaiheessa vit.. ..siis hatuttamaan Crownin rajalliset tiltit ja nostot. Sehän on alun alkujaan tehty pressikameraksi eikä suinkaan fieldiksi. Se on kyllä kevyt ja helposti mukana kuljetettava, mutta kiinteä perä ja hyvin pienet nosto- ja kallistusvarat panevat sut kuitenkin miettimään ekojen kuvausten jälkeen fieldiä tai palkkia.
Huonolla tuurilla mittaetsintä ei saa iteroitua kohdalleen. Riippuu varmaan aivan tapauksesta. Muita ongelmia tuskin tulee. Palkeen pituus ainakin riittää ja suljinkin mahtuu etulevyyn (lienee kokoa #1). Joissain uudemmissa Graflexeissa on fresnel-levy tähyslasin ohessa. Sen kuuluu olla tähyslasin alla ts. lähempänä objektiivia. Päinvastoin kuin vaikkapa Sinarissa siis. Jos sen fresnelin on joku joskus rikkonut ja poistanut, niin tarkennus menee plörinäksi. Kannattaa tarkistaa, että mikäli malliin kuuluu fresnel-linssi, se on myös paikoillaan. PS. ekohippi on aivan oikeassa. Ainoaksi kameraksi voisi hankkia jonkin tavan puisen fieldin.
Mitenkäs joku Toyo? Muistaakseni joskus vknetin aikoina katselin moisia... Eiks ne oo niitä fieldejä?
Aika monella valmistajalla on (tai on ollut) mallistossaan fieldejä. Tässä vähän alkuopastusta ison koon vermeistä ja kuvaamisesta
Ison koon rakentaja sa on rakennellut ison koon kameroita, tässä yhteystiedot:09-453 2309, paikkakunta espoo. Esa on muuten puuseppä, korjaa viuluja ja toimii vakuutusytiön huoltomiehenä. Pekka H. on tavannutkin miekkosen. Sanokaa minulta terveisiä, jos otatte yhteyttä.
Mikäs se Fresnel sitten on? Olen tähän asti elänyt käsityksessä että se on tähyslasin tyyppi ,p Olisiko puinen fieldi tällainen tai tällainenmitä eroa tuollasessa on pressiin ja tarkentaen että mitä pressissä on mitä tuollasessa ei ole. siis miksi minä tässä yleensäkin edes katselen pressejä? Jos kuvaan ihmisiä niin tarviinko minä niitä kallistuksia niin paljon? Miten tietää linssiostoksilla lähimmän tarkennusetäisyyden ja onko se kameran vai lasin ominaisuus vai mistä tuo riippuu. 180mm schneiderissä on optiikan mukaan 1,8m lähin tarkennut noinko se menee vai onko palkeella asiaan sanomista?