Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

isoista kameroista..

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 25 Joulukuu 2005.

1. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Itse olen himoinnut rakentaa aina silloin tällöin tällaisesta kitistä kameraa lähinnä itse tekemisen takia: Digital Cameras

Tuohon tulisi kaikki valmiina. Suomesta on aika hankala löytää hyvää puutavaraa tuollaiseen kameraan, joten kaikkien materiaalien hankkiminen voi olla aika vaikeaa, luulisin. Ainakin mitä joskus ennen puuseppänä ollessa metsästelin. Tiedä mikä nyt on sitten tilanne. Toisaalta, eihän tuohon paljoa matskua mene. Muuten tuo Benderphoton setti tuntuu olevan aika kilpailukykyinen verrattuna, jos itse hankkisi kaikki materiaalit ja vielä työstäisi ne. Ainakin tämän sivuston mukaan: MIKONEKA - Materials

Viisaammat varmaan osaa kertoa, onko tuo Benderphoton setti muutoin hyvä. Nätin kameran siitä kyllä saisi, kun vielä vetäisi ranskalaisen kiillotuksen pintaan.

2. Anonymous

Anonymous Guest

Tilanne jalopuun suhteen on edelleenkin aika toivoton suomessa ja jos jostain löytyy niin myyvät vain firmoille, ei yksityisille. Itse hankin pääasiassa puut herttoniemessä olevasta puukeskuksen jalopuu putiikista joka myy yksityisillekkin. Tosin ei sieläkään valikoimassa mitään hurrattavaa ole. Jos muuten joku tietäisi mistä saisi esim. eebenpuuta, rautapuuta tai vaikkapa ruusupuuta suomessa niin kertokaapa ihmeessä.

3. Jonkin verran on tullut vuosien varrella vastaan Benderin rakentaneiden kommentteja.

Terapiatyönä ihan OK, mutta ei se oikeaa valmista kameraa voita. Rakennelmasta tulee helposti tuulessa värisevä rimpula ja tuosta ulkonäöstäkin voi kyllä olla montaa mieltä. Siirtojen nollauskin saattaa olla kinkkistä kuvaustilanteessa.

En itse näe pointtia alkaa rakentaa 4x5" -kameraa, kun niitä saa halvalla muutenkin. Varsinkin, jos on ensikertalainen, eikä tiedä millaisen kameran yleensä tarvitsee.

Minä hankkisin halvan, vaikka hieman resunkin, Speed Graphicin. Siitä saa aina omansa takaisin myydessä jos innostus ehtyy.

Voihan sitä sitten myöhemmin rakentaa itse sen "Miesten kameran" ts. 8x10", 11x14" tai vaikka 7x17".

EDIT: Oma iso kamerani valottaa juuri tuolla keittiössä asetelmaa. Aukko f45 ja koneessa EFKEN 25 -filkkaa.
    Valoa ei juuri pätkääkään. Parin tunnin päästä pitäisi olla valmis. Hitsi kun en pääse edes jääkaapille...

4. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Jep efke 25 isossa koossa on jotain hienoa, siitä vielä pinnakkainen niin on rapea :)

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Jep tollasessa isossa on se hyöty, ettei tarvii suurennnella hirveeesti. Tai vastaavasati voi suurentaa ihan sikana.

6. Juu kyseessä on 8x10" (20x25cm) kamera Calumet C-1.

Pinnakkaisella pärjää pitkälle ja jos tahtoo suurentaa, niin skannaan negan Epsonin 4990 -skannerilla ja teetätän vaikka ifillä.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vau, siinä alkaa olla negalla näköä ja kokoa. Tohon sielä suurennuskone, ja seinälle heijastamaan ja tekemään suurennoksia. Efeken 25:asan negassa on rae niin pahuksen pientä, että saaa aikalailla suurenta, ennekuin alkaa rae näkymään. Ihan jo 6x6 negassakin. Täytyy varmaan tilata fotoipexiltä metritavarana paperia ja tuoda suurennuskone olkkariin, nin voi tehdä vähän isomman kuvan.

8. Ei sitä rakeettomuutta kuitenkaan kannata ylikorostaa. Kuvahan voi muuten olla kuvana aivan (/&(/&¤#.
    (Niinkuin muuten tässä tapauksessani varmaa tulee olemaankin)...

Isot kamerat on ihan OK, mutta pienemmilläkin pärjää.
    Oma suosikkikamerani on koko syksyn ollut Rollei 35. Enemmän ja parempia kuvia olen sillä ottanut kun se on koko ajan mukana.

9. Tämä taitaa olla enemmänkin makuasioita, mutta Speedin sijaan Crown Graphic saattaisi olla yleiskäyttöön vielä sopivampi Graflex - siinä kun on sulkimettomana vähemmän särkyviä ja kuluvia osia. Kuitenkin lähes kaikissa objektiiveissa (pl. Sinarin lasit ja vanhat barrelit) on itsessään suljin.

Ja vielä sekin, että Crowniin mahtuvat laajakulmaisemmat objektiivit kuin Speediin.

10. Näin on. Olet oikeassa.

Sitäpaitsi Crownissa on tilttaava etulauta --tosin väärään suuntaan, mutta sen voi kääntää-- joten sillä on etevämpi kuvailla maisemaotoksia. Vaakakuvia siis.

Viittasin vain esimerkinomaisesti tämän tyyppisiin kameranresuihin:
    4x5 speed graphic w lens | eBay

11. Anonymous

Anonymous Guest

No, kyllä Speedissäkin on tilttaava etulauta, mutta kuten aikasemmin on sanottu, makuasioita kummasta enemmän pitää. Jokatapauksessa jos haluaa tilatata toiseen suuntaan niin sen luukun saa taitettua normaalia askeleen alemmas ja sitten voi korjata tiltin haluamakseen tilttaamalla takaisinpäin ja nostamalla etulautaa.

12. Ei minun -46 Speedissäni tilttaa etulevy ollenkaan. Siinä on pieni sivushifti ja nosto.
    -52 -crownissani etulevyä voi tiltata aika paljonkin. Alunperin siis taaksepäin, nykyään eteenpäin kun käänsin ne sivupilarit toisin päin.

Mutta varmaan vuosimalleissa on eroja.

EDIT: Juu Anniversary Speedissä ei ole tilttiä. Uudemmissa Pacemaker -malleissa on.
    Minun Speedini on viimeistä vanhaa vuosimallia. Vuonna -47 tuli Pacemakerit.
    Näin ilmoittaa siis www.graflex.org

13. Anonymous

Anonymous Guest

Jeps, ja mun speedi on noita alkupään pacemakereita.
    Ja noihin speedeihin on tehty pieniä muutoksia aika paljon aikojen saatossa, eikä niitä muutoksia ole välttämättä erotettu millään malli tai versiomerkinnöillä.

14. Esko Turkkila

Esko Turkkila Well-Known Member

1 180
    812
    113
    Ei kannata unohtaa myöskään Linhof Super Technikaa, säädöt lähes palkin veroiset, pärjää joka tilanteessa.
    Jos joutuu tarkentelemaan täysin pimeässä, sekin onnistuu, onhan siinä se valo-optinen tarkennus.
    Maksaa tietty enempi, mutta kestääkin loputtomasti.

15. Anonymous

Anonymous Guest

Joo, Limput onkin sitten jo aivan omaa luokkaansa. "isonkoon Leicoja". Hintakin tosin on omaa luokkaansa.

16. Minulla on molemmissa Graflexeissa Kalart Focuspot -valotähtäin. Härvelin sisässä on pieni hehkulamppu.

Kun lamppuun antaa sähköä, se heijastaa hehkulangan kuvan kohteeseen kahtena eri kuvana mittaetsimen läpi. Sitten vain tarkennusta säätämällä asetetaan heijastuneet kuvat päällekäin ja kohde tarkentuu oikein vaikka pimeässä. Toimii.

Kalart FocuSpot Advertisement

Tuon voisi modata toimimaan nykyajan laser-pointtereilla niin saisi tehokkaaman valopisteen.

17. Linhof-fani

Tunnustan olevani Linhof-fani, sanoo muutaman Technikan huoltanut. Linhof ei lopu ikinä ja siihen sai, ainakin malliin IVc ja V saman valo-optisen systeemin kuin Kalartiin. Itse asiassa sama laite, myytiin vaan Limpun paketissa. Suomessa 9x12 Tecnikoita, erityisesti malleja III ja IV, joissa on alamalleja, on aika runsaasti. Mutta se mittaetsimen tarkentaminen vaatii kullekin optiikalle ja rungolle tehdyn mittapuukon, jonka kaaren tarkkuus on pienempi kuin 1/100 mm. Olen aikoinaan itselleni Master Technikaan sellaisia neljä vuollut ja loput savipaperilla hionut. Lähin tarkennusetäisyys 1,5 metriä ja pisin oli 25 ja tähyslasia katseltiin 80x luupilla puukon tarkkuuden varmistamiseksi...
    Mutta Technika on ihan toista kuin ameriikkalaiset ja japanilaiset, sen työstötyön tarkkuutta samalla viivalla ovat ainoastaan Rollei, Hasselblad ja parhaat Zeissin vehkeet, Leica liikuskelee samoissa maisemissa, mutta ei ihan yllä, ja onhan se kinokoon vehjekin. Vasta kun on avannus Linhofin kuoret ja katsellut sielläkin kiillotettuja osia, tajuaa miksi tehdas oli oikeastaan nimeltään Valentin Linhof PräzizionsKamera Werke, osoite muuten on Rudolf Mayer Strasse 56, Münhen 7000 ja nämä siis ihan ulkomuistista. Jos joku haluaa kysellä kanssani Linhofista, niin pannaan oma ihailupalsta pystyyn!
    Pekka H. mukaan kans!

18. Re: Linhof-fani

Suomesta saattaisi löytyä enemmänkin faneja, olihan Limppu aikoinaan Plaubelin ja Sinarin kanssa niitä suosituimpia ison koon kameroita täällä Euroopan syrjäseuduilla. Itse asiassa muualla maailmassa suositut Graflexit olivat ennen nettikauppoja paljon Linhofeja harvinaisempaa tavaraa suomalaisissa ympyröissä - Helsingin olympialaisten kuvaamiseen hankittu Speed Graphic -erä taisi olla ainoa suurempi virallisesti ja uutena Suomeen tuotu Graflex-satsi.

19. villevee

villevee Member

154
    0
    16
    Yksittäispakatut filmit (Kodak Readyload ja Fuji Quickload) eivät sovi tavalliseen laakafilmikasettiin. Mutta pitääkö kummallekin filmille olla oma kasettinsa vai käyvätkö kummatkin filmit kumpaankin kasettiin? Jos siis ostan Readyload-filmikasetin, joudunko aina kuvaamaan Kodakin filmille? Luin jostakin, että nuo Readyload ja Quickload filmit sopivat Polaroid-kasettiin, pitääkö tämä paikkaansa?

Mitä mieltä olette näistä yksittäispakatuista filmeistä?