Ja joihinkin linsseihin ei rakenteesta johtuen saa sisälle suljinta kuten esim. legendaarinen laajakulmien laajakulma Goerzin Hypergon(siis se malli missä on sellainen ilmavirralla pyörivä propelli tasaamassa valonjakoa objektiiville)
Jep hypergon on melkoinen laajakulma, 75mm joka kattaa 8x10". Tosin taisi se lyhyempikin kattaa, en muista, joka tapauksessa, good luck finding one Ehkä kerran vuodessa on muutama ebayssa, hinnat sitten 4000usd ja ylöspäin nykyään.
Onkos tommosia polaroid 110 kameroita näkynyt suomalaisissa kaupoissa edukkaasti? Aattelin että josko tekisi moisesta iltapuhteina 4x5 kameran, olisi melkoisen kätevä meikäläisen räpsyihin. Elikkä graflok perä tuohon ja siinä sitten käyttelisi normaaleja tai vaikka grafmatic kasetteja.
http://www.eastcamtech.com/110b__4x5_graflock.htm Elikkä tuommoinen vekotin, maailmalla melko suosittuja noi 4x5 konversiot kun muoti yms kuvaajat innostuivat vastaavista, ajanut samalla noiden hintoja ylöspäin.
Omat kokemukseni ovat erilaiset Sinarin sulkimesta. 20-vuoden raskaassa teollisuus ja mainoskuvauksessa suljin ei koskaan hajonnut, kaksi kertaa sen huollatin ! Lisäksi vaivaton kentällä ja studiossakin koska kaikki säädöt voi tehdä kameran takaa, tarkasti ja kurkkimatta. et
Joo mutta laseja on sitten hankala käyttää toisissa kameroissa, jos siis omistaa enemmän kuin yhden systeemin, esim palkin ja fieldin vaikka. Noi lasin välissä olevat sulkimet ovat aina hyvässä suojassa, mikä on hyvä tämmöisellä rähmäkäpälälle kun minä, lisäksi niistä löytyy (copal 1) 1/400 aika jos ei halua kuulua f64 koulukuntaan ja kuvaa vaikka lähes täydellä aukolla jostain syystä
No, ei ne nyt niin hirveän harvinaisia ole... kyllä niitä aina silloin tällöin näkyy. Oikeastaan niitä on ollut harvemmin ebayssä kuin esim. monissa alan kaupoissa eri puolilla maailmaa.
Joo käyttökohteet moiselle lasille ovat melko pienet, ja jotka semmoisen oikeasti haluu/tarvii maksavat siitä melkein mitä vain, onhan tuommoinen lasi uniikki lähinnä silloin kun sitä käytetään todella isoissa formaateissa, 8x10 ja ylöspäin. Pienemmille formaateille (4x5-5x7) on saatavissa moderneja hyviä laseja "kohtuuhintaan" joissa on riittävästi kuvaympyrää melkeen mihin vaan, paitsi ehkä johonkin poikkeukselliseen arkkitehtuurikuvaukseen. Ottaisin koska tahansa esim Super Angulon 72mm XL:n kun Hypergonin, jos joku tarjoaisi
Tuolla Eerollahan on sellainen 300mm softfocus-linssi, missä softeri on tehty portaattomasti säädettäväksi ja se softaus on optinen, ei millään levyillä kuten nykyiset. On sen kai luvannut jonnekin museoon, sillä lienee uniikki yksilö koko pallolla, eli erikoistilauksesta tehty. Oliko joku Zeissin härpäke... Oli kiinni Sinarin laudassa, eli ilmeisesti on sitä käyttänytkin P2:en kanssa.
Sitten on vielä toki tuo super speed graphic jossa on runsaammat liikkeet kun speed graphicissa. Vain verhosuljin puuttuu, kokokin taitaa olla hieman pienempi. Super Graphic / Super Speed Graphic Hintaa on kyllä sitten enemmän, vielä vähänaikaa sitten noita oli ebayssa useampiakin.
eikös tuo super speed graphics ollut painavin noista graflexeista, muita huomattavasti painavampi? tyhmä kysäri vielä mites nuo sulkimet oikein menee on copal #0 ja #1 ja sitten on Compur00, Seiko-SLV, Synchro-Compur #0, Rapax, Supermatic, Synchro-Compur #1 ... pitäisikö näiden kertoa jotain vai onko ne kaikki samallaisia mutta eri merkkisiä vaan... .
Nuo ovat eri valmistajien eri merkkisiä ja eri kokoisia sulkimia. Tässä muutamia linkkejä eri kokotietoihin. http://www.skgrimes.com/products/index.htm http://www.schneideroptics.com/photography/accessories/shutters/
mutta kun suljin on linssissä niin keskikoossa on ainakin synkka kaikilla ajoilla. minusta se menee tässä samoin.
Noita säädettäviä softfocus laseja on laakaformaattiin useita, ne on jotenkin taas pop. Varsin arvostettuja ovat esim, pinkham smith (cooken), wollensakin verito, universal heliar, ja dallmeyerin rapid rectilinear lasit. Useissa näissä on todella omanlaisensa, minusta erityisen hieno bokeh, jota ei uusista "ylikorjatuista" laseista ei löydy. Sulkimissa kai tärkeintä on että ajat toimii luotettavasti, mutta jos valinnanvaraa on niin lasi missä on yleinen copalin suljin on vissiinkin luotettavampia ja tulevaisuudessakin helpoin huollattaa. Kattelin jostain sivulta niin painoksi super graphicille annettiin 2,4kg, mikä ei ole paljoa.
Mulla on juurikin tuollainen mainittu Sinar Norma -systeemi, ja kyllä sitä miljöössä ulkosalla käyttelen alituiseen. Hieno kamera muutenkin eikä kuitenkaan sikapainava. Jos nyt joku tahtoo kuvailla lähinnä immeisiä ja muotokuvaosastoa plus päästä edullisesti alkuun, niin kyllä Speed tai Crown graphic olisi oma suositukseni. Ei ole kamalasti siirtoja, mutta ne on usein yliarvostettuja jos nyt ei asetelmia tai arkkitehtuuria kuvaa. Just ostin ebaysta Speedin reilulla parillasadalla eurolla linsseineen. Vinkkinä: www.mpex.com on oikea paikka kysellä isoa edullista kameraa. Jim -setä tekee varmasti sellaisen tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Kokemusta on.
Entäs sitten FKD 13x18 Centimeters WOODEN Camera in EX | eBay tällainen FKD 13x18 Centimeters WOODEN Camera. Mitään hajua minkälainen tämä olisi?