Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

isoista kameroista..

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 25 Joulukuu 2005.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: isoista kameroista..

Eipä kait, jos ne originaalikasetit on tarkoitettu filmille :)  Joskus noissa on lasilevyille tarkoitettuja....

Sinänsä hauska juttu, olen nähnyt vielä 80-luvulla valmistettuja, malli sama kuin 1920. Kukaan ei ollut muistanut lakkauttaa tehdasta, kait ne toimivat NL:n hajoamiseen saakka.

2. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

FKD tuli eilen tulliin mutta kuitti jäi kotiin, joten en saanut sitä sieltä vielä ulos. 22% alvia päälle, ei auttanut vaikka sanoin, että Alvi on linnassa :/ Tullintäti kysyi mitä paketissa on niin vastasin, että kamera. No eihän noin isoja kemeroita ole, avataampas paketti. Oli siellä kamera :)

3. Vs: isoista kameroista..

mieluusti kuulisin seikkailun käännekohtia jatkossakin..

4. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Joo, pistän raporttia rojektin edetessä. Tässä vaan semmosta funtsailen, että voikos (numeerista)kameraa käytää valotusmittarina tolle isolle kameralle? Ei oo toi valotus puoli vielä hanskassa.

5. Vs: isoista kameroista..

voihan sitä jos osaat valottaa ja kehittää filkan sen mukaan.

6. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Millanen valotusmittari olis hyvä ja halpa tähän puuhaan?

7. Vs: isoista kameroista..

mitä kuvaa..
    täällä myynnissä oleva pentaxin spot on helvetin hyvä jos alkaa zonettaa tai pisteellä muuten kokee osaavansa. mulla on lunasix kun kuplamittarilla ottelen valoja henkilökuviin.

8. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Mitenkäs se FKD:n kasetti modataan toimimaan laakafilmillä? Pitääkö siihen laittaa joku lisäpalikka vai kuinka?
    Pentax on myyty ja oli kyllä melkoisen kallis mun lompakolle. Pitää kattoa mitä ebayssä on tarjolla tai jos jollain on ylimääräinen valotusmittari josta haluaa eroon edullisesti niin oon kiinnostunu.

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Olisit sanonut sille tullintädille avaamisen jälkeen, että on niitä vieläkin isompia kameroita, ettei tällasesta vielä kannata hämmästyä :D

10. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Hain kameran tullista, ei tullu tullimaksua kun yli 30v vanha. Kamera näyttää todella hyvältä ja hyvin tehdyltä. Mitenkäs ne filmi kasetit, meinaan mistä tiedän onko ne lasille vai filmille tarkotettuja? (harmi kun tää tredi oli niin hyvä ja nyt mä kyselen aivan tyhmiä täällä, pistäkö mun avata oma?).

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Lasinegoille tarkoitetuissa kaseteissa on (kai) yleensä semmoiset pienet metallijouset, liuskat, keskellä, joiden tarkoiotus on pitää nega paikallaan. Rakokin on paksummalle matskulle kuin filmi.

12. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Juurinäinhän se noissa on. Keskellä on "jousi" ja melkoisesti filmiä paksumpi sinne väliin mahtuu.
    Onkohan järkevämpää hommata vakiokasetti ja istuttaa se kameraan vai joku muu viritys? Kuinkahan paksu se lasi on ollut, saakohan niitä mistään?

13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eiköhän se ole helpointa käyttää vakiokasettia. Voi siirtää tähyslasia hiukan (esim. pahviliuskaa väliin), mikäli filmitaso ei ole oikeassa kohdassa (siis samassa kuin tähyslasi), tai sitten aina skarppauksen jälkeen siirtää perää  tarvittava matka.

14. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Entäpä jos laittaisi sinne kasettiin lasinpalasen ja sitten filmi päälle (vai alle)?

15. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

FKD:n kerran omistaneena en usko että on, liian siisti, etumerkki ei näytä peltiläpyskältä kuten FKD:ssä, rungossa kantokahva nahkaremmin sijaan..

Myyjä puhui: "edessä arabian kielinen soikea leima"

16. Vs: isoista kameroista..

Ei taida olla FKD. Ihan käyttökelpoisen oloinen objektiivi kiinni: Commercial Congo 210mm/6.3.

17. oraakkeli

oraakkeli Member

93
    0
    6

Näyttää hienommalta kun FKD. Olisko toi joku itäsaksaan jääneen tehtaan tuotoksia? Tässä kuva mun 13x18 FKD:stä, johon sain eilen filmiä. Koitan ottaa ekan kuvan pääsiäisen aikaan.

18. Vs: isoista kameroista..

niin vähän laajis tuohon mutta arvostaan jo varmaan tuon pyynnin verran.
    onko oraakkelin fkd:n mitat samaa luokkaa tuon kameran kanssa 24x30cm, paljonko palje venyy tuossa fkd:ssä?

19. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Näyttää isommalta, voisko olla ihan 8x10", pitäsköhän huutaa pois kuleksimasta :D
    Edittiä, nythän mä vasta hokasin, ei voi olla 8x10", mitat liian pienet. Mut ei oo paha hinta.