Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

isoista kameroista..

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 25 Joulukuu 2005.

  1. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Riippuu kai lasista, eräät lasit ovat niin isoja etteivät välttämättä sovi pienimpiin lautoihin,
    ja jotkut ovat taas sitten niin painavia etteivät standardit jaksa pitää kuormaa suorassa.
    Laajimmat lasit on myös hankalia joissakin pressikameroissa tai vastaavissa kameroissa jos kameraan ei saa säkkipaljetta.
    Mutta keskimäärin kaikki sopii, mikä on hienoa, kun voi laittaa 1860 luvun lasin uusimpaan palkkiin kiinni. :)
     
  2. miksi se on laajis joka on ongelmallinen?
     
  3. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Koska lasi on niin lähellä mattalasia äärettömään tarkennettuna, tai muutenkaan. että normaalipalkeet eivät anna yhtään mahdollisuutta juuri shiftailla tms. Riippuu tietenkin kuinka laaja lasi sitten on ja mitä aikoo kuvata ja miten. Yleensä pressikameroissa on jokin rajoitus kuinka laajan lasin siinä voi vielä tarkentaa, mutta jokin 90mm menee yleensä kameralla kun kameralla. Mutta vähänkin enemmän jos tarvii shiftiä on säkkipalje (bag bellows) pakollinen.
     
  4. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Kannattaa imo funtsia jotain field kameraa, pressikameroissa ei juuri ole liikkeitä koska niitä ei
    pressikuvauksessa juuri tarvittu.
     
  5. mutta n. 150mm ei rajoituksia pitäisi olla kuin paino?
    mikä koko on 3 1/4 x 4 1/4 ? joku markkinoilta poistunut ? onko se tuo 34 jota varotellaan ostamasta?
    ..ladataan nyt kun jan on paikalla ,)
     
  6. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    150mm pitäisi sopia ihan hyvin. Kannattaa ostaa vain 4x5" malli, noi pienemmät koot kannattaa unohtaa.
    4x5 on yleisin. Ja kannattaa varmistaa, että kamerassa on graflock perä mikä nykyään on kameroissa standardi,
    siihin sopii helpoiten polaroid kasetit jne.
     
  7. ok. kiitos.
    tarjoan pullakahvit kun törmätään.
     
  8. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Olen kanssa ostamassa speediä mutta en ole löytänyt etsimääni lasia siihen vielä järkevään hintaan niin homma on vielä jäissä. Lasi siis on Dallmeyer Pentac 8" 2,9. Tarkoitus olisi kuvata käsivaralla 4x5 räpsyjä sisällä ja ulkona ;)
     
  9. ,D
     
  10. Miten tuossa 4x5" koossa sitten nuo polttovälit.
    Kun ajatellaan, että 150mm on aikalailla jämpti muotokuvalasi 67:ssa, niin meneekö tuolla jo yli 200mm tuo muotokuvapuoli ?

    90:n on aikamoinen laajakulma kuitenkin jo, oli sitten kyseessä 9x12, tai 4x5

    Ps.
    Tuolla http://www.ebonycamera.com/ löytyy muuten aika laaja sovitetaulukko heidän omiin kameroihinsa noista optiikoista.
    Muutama muu isonkoon valmistajan linkki:

    Manufacturer of high quality architectural and repro cameras, techcam, studio stands and studio/video accessories - based in Kampen, The Netherlands - Cambo
    horsemanusa.com
    http://www.linhof.de/english/index.html
    PLAUBEL GmbH

    Sitten hivenen kuvaamisesta ja yleistä:
    A large format photography home page
     
  11. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    150mm on perjaatteessa ns normaalipolttoväli 4x5:ssa.
    Mulla on 5x7 kamera ja siinä on sitten normaali 210mm, ja kuvasuhde on aika lähellä kinokuvaa.
     
  12. Joo, kyllä mä olen kuvannut 110:llä 67:lla myös muotokuvia, tosin kyllä 180mm on parempi polttoväli siihen hommaan.
     
  13. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Sinarissa mulla on tällä hetkellä vain kaksi lasia, 110mm laajiksena ja sitten 210mm normaali.
    Joskus sitten tulevaisuudessa hommaan jonkun 360mm teleksi, mieluiten jonkin vanhan putken
    missä minusta on paras bokeh, esim Heliar. Noi vanhat lasit myös kans kiinnostaa, niillä tulee
    ihan omanlaista jälkeänsä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi mainitsemasi koko oli aikoinaan varsin yleinen, nykyäänkin siihen vielä saa filmejä vaikkakin vain paria tyyppiä ja niitä ei ole helppo saada. Itse yleensä leikkaan laakafilmiä sopivan kokoiseksi jos kuvaan jollakin muulla kuin 9x12cm tai 4x5" koonkameroilla. Eksoottiset kuvakoot ei välttämättä ole ongelma jos sellaisia erityisesti haluaa harrastaa. Monet myös käyttää rullafilmiperiä noiden vanhojen kuvakokojen kanssa jolloin kelpaa normaali rullafilmi. Muuten kannattaa tosiaankin keskittyä joko 4x5" tai 9x12cm koon kameroihin.
    Jos haluat kuvata käsivaralta nopeasti liikkuvia kohteita, silloin pressikamerat ovat parhaita sillä siihenhän ne on tarkoitettu. Jos taas haluat myös paremmat liikkeet, rontata kameraa mukana ja siedät vähän enemmän painolastia niin silloin joku tecnical fieldi kuten esim. linhofin ja MPP:n sopivat kuvaan. Jos kuvaat vain sisällä tai yhdessä kiinteässä paikassa, eikä tarvitse paljoa rontata kameraa niin silloin kannattaa harkita ihan kunnon palkkikameraa, jossa on sitten kaikki liikeet mitä voi vain kuvitella.
    Vanhojen objektiivien käyttämisessä on yksi rajoitus, jos haluat kuvata ns. sulkimettomilla linseillä joita löytyy paljon markkinoilta halvalla, sinun täytyy joko tyytyä "hattu sulkimeen" tai sitten hankkia sellainen peli jossa on verhosuljin.
     
  15. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Tosin nykyään saa monia palkkikameroita jotka vievät laukusta about saman määrän tilaa kuin fieldi,
    tosin nämä ovat sitten haluttuja ja kalliita käytettynäkin, harmittaa vieläkin kun annoin mennä
    priiman uuden arca swiss compactin ebayssa tonnilla sivusuun ja tyydyin rohjoon sinariin.
     
  16. mitä mitä mitä...
     
  17. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Ns barrelilaseissa ei yleensä ole suljinta, speedissä on verhosuljin joten näitäkin voi siinä käyttää.
    Mutta nykyään melkeen kaikissa 50 lukua ja uudemmissa on suljin, 30 luvun laseissa on sitten
    harvemmin, ja usein studiosuljin jossa on yksi aika ja bulb.
    Ongelmia aiheuttaa lähinnä lasit kuten 360mm 3,5 heliar johon ei saa mitään sopivaa suljinta,
    valtavasta koosta johtuen.
     
  18. Niin eihän noissa mun myymissä Sinarin optiikoissakaan ollut missään suljinta.
    Verhosuljin sitten erikseen kamerassa ja digisuljin siihen lisäks.
     
  19. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Ei ole ei, siksi niitä laseja saa usein ebaysta aiak halvalla.
    Kentällä se sinarin systeemi on aika vitsi kyllä, helposti vaurioituva jne.
    Se keksittiin lähinnä katalogikuvaajien harmaata arkea helpottamaan ;)