Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Kyl mää tykkään. Oisko silmät ihan aavistuksen menossa kiinni.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Täällä tykätään! Miten nuo valot? Koivussa on valoa ja ihan kun se tulisi auringosta? Mites tuo mallin varjo kasvoissa, olisiko sen saanut valaistua kanssa siten että kasvot olisivat kauttaaltaan tasaisen valoiset. Itse kuvasin kesällä rippikoululaisia luonnonvalossa ja jotenkin ongelmaista oli sommitella aurinkgon takia. Tässä yksi kuva jossa jälkikäteen katsottuna on tuo auringonvalo vahvana kasvoissa. Osassa kuvissa oli kanssa samaa probleemaa. Kun kuvasimme sillan alla niin silloin kasvot saivat tasaisen pehmeen valon. Minkalainen setti kannattaisi ostaa tollaisiin kuvauksiin jos haluaa taistella luonnonvaloa vastaan?
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Tavoitteenani ei ole tasainen valo kasvoilla, päin vastoin. Hyvä apu auringonvaloon on irralliset salamat tai heijastin. Itse suosin nykyään salamoiden käyttöä, paljon paremmin hallittavissa. Tässä kuvassani olisi tuota hallintaa kyllä pitänyt jatkaa käsille enemmän. T Jukka
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Olen valokuvaaja, joka en tykkää noista pikkutuikuista, enkä paljon isommistakaan. Pelkällä heijastimella voisi tuonkin hoitaa. Koivuun tulee valo vasemmalta takaviistosta, naamaan oikealta jne... Näyttää luonnottomalta, kuin ennenvanhaan studiossa taustaprojisoituna vääränlaisella taustakuvalla. Mukava yksityiskohta noitten ruusujen kohdalla. Sormien harittaminen olisi voitu häivyttää pienellä ohjauksella. Kapa
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan "Pelkällä heijastimella" on vaikea hoitaa yhtään mitään, ainakin pitelijä sille tarvitaan. Lisäksi osaava pitelijä, jotta valon saa kohdennettua haluttuun paikkaan - ja ulkona jos tuulee, niin sekään ei auta. Salamalla saa sopivasti pehmennettynä täsmälleen saman valaistusvaikutuksen, se kuin on ohjattavissa ja säädettävissä, siis toisin kuin heijastin. Assariton kuvaaja on niitten heijastimien kanssa tavallisesti kus.... siis ongelmissa.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Fotaroisin seuraavia asioita vielä tähän kuvaan.....siis tää on vaan mun mielipide. -olkapäästä pois tahrat jotka on tullu puuhun nojaamisesta, kait -vatsan kohdalta kärpänen vai mikä lie, pois -valkotasapainon säätäisin flässin puolelta hiukan lämpösemmäksi että valkotasapainot ei riitelisi -valoa voisi vielä lisätä hitusen, johonkin kohtiin, ehkä alaosaan -taustaa plurraisin lisää -taivaan säätöjä kokeilisin vielä, josko sille sais jotakin tehtyä -tähän kuvaan sopisi aika hyvin lisätä heikuraa
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Äiskän olisi voinut pyytää pitämään heijastinta. Kuvaajahan sen suunnan määrittelisi. Silti olen edelleen sitä mieltä, että joka puolelta sojottavat valot ovat luonnottomat. Jotkut tykkää, minä en. Lisävaloja en kiellä, niillä voidaan saada ihmeitä aikaan. Vaan tarviiko niitten sojotta luonnottomista kulmista? kapa
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Meinaatko, että miehen tulisi pitää sormiaan toisissaan kiinni? Toimii herkästi pidettynä naisilla, miehillä ei mielestäni niinkään. Jos oikealta takaviistosta olevaa auringonvaloa olisi heijastettu heijastimella, olisi mallilla silmät sikkurallaan ja valo olisi vähintään yhtä luonnottoman näköistä. T Jukka T Jukka
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Mielenkiintoinen kuva, itsekkin olen tavallista enempi kuvannut ulkomiljöössä vähän kaikenmoisessa valaistuksessa. Tuossa kuvassa näyttäisi auringonvalo kuvaajastapäin katsoen tulevan vasemmalta, menee pitkin koivun runkoa oikeaan reunaan päin, mutta valaistus onkin hoideltu oikealta vasemmalle päin...ai..ai.ai...ristivalot. Positiivista on kun on tehty kunnolla valoa ja varjoa. Heijastin ei ole kovin häävi, helposti liikaa tai liian vähän. Salamoilla homma on hallittavissa . Salamoitahan ei laiteta sinne-tänne, vaan siinä on selvät sävelet. Valaisun suunta on oltava sama kuin vallitsevalla ja päävaloja tietysti vain 1 kpl. Heijastimellakin taitamaton tekee helposti luonnottoman valon, usein se onkin helpompi heijastaa väärältä suunnalta kuin oikealta. Itse sain sapiskaa kun tarjosin VEAT-portfoliokuvaksi kirkkaassa auringonvalossa studiosalamoilla kovilla kuupilla otettuja kuvia......olis kuulemma pitänyt ottaa terävemmillä valoilla..pikkusalamoilla.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan En todellakaan ole sitä mieltä että salamakuvauksessa pitäisi imitoida aina luonnollista valoa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä salamalla valaistessa voi hyvin luoda "epäluonnollisia" valaistusolosuhteita. Itse tykkään tuosta kuvasta melkoisesti.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Riippuu siitä mikä on kuvien käyttötarkoitus. Omaksi iloksi voi tehdä ihan mitä tykkää.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Joo, näinhän se on, ristivaloa. Kuten aina, aika on rajallista Vartti aikaa ja käveltiin pari sataa metriä kaverin kodista tuohon rantaa, vesistö haluttiin tietysti kuvaan (seli seli). Pieksämäellä tämä on otettu työkaverin pojasta, rippikuva Ajattelin tuota auringonvaloa, että on 'irroitusvalona', kun onneksi oli pilviä aina välillä välissä, kuten tässäkin taisi olla. Sitten on ne sullekin tutut ranger quadra systeemit. Päävalossa on se 40 cm suoraan sopiva softbox ja tasurina se normaali heijastava sateenvarjo. Olisi päävaloa pitänyt kääntää vähän alemmaksi, että olisivat kädet saaneet enemmän valoa. Nyt ovat jääneet liikaa varjoon. Mallia täytyy vielä kehua, oli harvinaisen hyvä malli rippikoulupojaksi. Yleensä ne kun sanovat ensimmäisen koekuvan jälkeen, että eiköhän se ollut siinä. T Jukka
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Samassa ajassa valot olis voinut laittaa oikeinkin.....mutta mitäpä siitä, itsekkin teen välillä väärin. Ranger Quadra on mullakin ollut aika ahkerassa käytössä, Power Star & Elinkan Eeällät ovat olleet mukana harvemmin. Sitäkin vois miettiä, onko softboxi oikea valo kun kirkas aurinko paistaa....pehmeää ja kovaa valoa. Mulla on käytössä usein puolikiiltävä hopeinen sateenvarjo päävalona ja tänäkesänä oma viritys valkoinen lampun kuuppa ja tasoitusvalona joku muu elinkan kuuppa. Niitä ei tuuletkaan niin hetkauta.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Jotakin tän tyylistä meinasin. Noi kädet sävytin vielä lisäksi ja muutaman pienen yksityiskohdan taustasta tasottelin.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Tuon näköistä jälkeä sitä tulee, kun alkaa blurri sivellintä käyttämään.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Joteski näin olisin itsekin argumentoinut ja pohdiskellut. Salaman luova käyttö tuo kuviin omaperäistä tyyliä, toki jos diggaa luonnollisesta stylestä niin sekin on oikein ookoo. Pikkutuikut on tosi monessa paikassa påp
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Tietenkin tulee...pitäis toi nyt tajuta ilman muuta. Mutta hyvä että kerroit että tykkäät siitä.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Punkkupullo vetoa, ettet ole koskaan yrittänyt ohjata äitiäsi pitelemään heijastinta oikeassa kulmassa... Siinä se kuvausaika sitten menisikin. (Toinen valokuvaaja kyllä tietysti osaa). Kuten Jukkis jo totesi, heijastin sitten toimiessaan häikäisee kuvattavan, tulos on suunnilleen sama naama mykkyrässä, kuin kuvattava katsoa tihrustaisi suoraan aurinkoon. Jos heijastin on niin mattapintainen, ettei häikäise, ei se sitten kuvaa valaisekaan. Mahdoton yhtälö. Teoriassa hyvä, käytännössä siitä nyt vaan ei tule muuta kuin sanomista.
Vs: Äiti käski ottaa ruusut kuvaan mukaan Kaikki muut on melkein siinä hommassa ollutkin vaan ei äiti.