Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Miia, 24 Huhtikuu 2011.

    Hei.
    Mitä ISO arvoa käytätte näin auringon paisteessa ja lämpimällä säällä? Musta 100 ylivalottaa tällä säällä otin siis pari kuvaa naapuristani yhteisellä kävelymatkallamme kiinteällä 50mm obiskalla ja aukolla 1.8 piti kyllä valotus pistää ihan minimiin että ei ylivalottus.

    Taitaa olla kännisen valokuvaajan löpinää:D
     
  1. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Riippuu kai vähän keneltä kysyt, mutta oma (alunperin ISO 100 diafilmiin perustuva) valotus on 1/250 ja f/8,5. Jos sen nyt suunnilleen kääntäisi aukolle f/1.8, tulisi valotusajaksi 1/5000 s.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    ISO 100:sta tulee käytettyä. Valotus tietysti säädetään sopivaksi.

    Siis kennon perusherkkyyttä, joka on onneksi ISO 100
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Jos on kovin paljon aurinkoa niin tollanen 1.8 valovoiman linssi kaipaa melkein harmaasuodinta eteen jotta voi käyttää suurinta aukkoa.
     
  4. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Tottapuhutte jokanen. Mul oli valotus joku5000-8000 en nyt muista tarkaan kun en ole vie purkanu niitä.
    Vastaus miks käytin isoa aukkoa on et halusin taustasta niinsanottua sillisalaattia. :XD
    Juke.K: Vois kyl noita suotimiakin alkaa ostamaan.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Minulla ilman lämpötila ei vaikuta valitsemaani ISO-arvoon.
     
  6. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Sori aihe olis pitäny muotoilla et valon/auringon kulma.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Minulla on aika usein auto iso päällä arvoilla ISO200-1600, 1/500sek. Aika-asetus tietenkin tilanteen mukaan, mutta 1/500sek sopii aika moneen tilanteeseen. ISO100:n käyttämisessä ei ole mieltä jos kameran kennon perusherkkyys on ISO200, kuten nykyään on yleistä. Ihan sama vaikka ylivalottaisi sen aukon ja korjaisi sitten jälkikäteen.
     
  8. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Nomad: Asiaa puhut mutta mä kuulun taas siihen koulukuntaan minkä mielestä lievä alivalotus on helpompi korjata.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Digikameralla ei koskaan saisi valottaa ali. Ei ainakaan korkeammilla herkkyyksillä.

    Tuo ISO100 juttu perustuu siihen, että kamerassakin korjaus tapahtuu ohjelmallisesti jos kennon perusherkkyys on 200. Kokeile vaikka, jos et usko!
     
  10. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Digitaalikameroilla ei saa koskaan valottaa yli. Varsinkaan auringonpaisteella.
     
  11. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Kirkas auringonpaiste on tosi hankala, koska sillon valon ja varjon välillä on todella suuri ero. Itse olen pitänyt mukana Hoyan ND8 harmaasuodinta, jonka sitten aina kierrän paikalleen ja pois aina tilanteen mukaan. Hidastahan se on, mutta ei tuossa ole muuta oikein tehtävissä jos haluaa käyttää isoa aukkoa aurinkoisella säällä.

    Mun kokemuksen mukaan voi kyllä valottaa hiukan yli mitä se histogrammi näyttää. Se käppyrä on kuitenkin tehty siitä jpg-käännöksestä ja se raw-kuva sisältää enemmän dataa myös siellä yläpäässä. Tietysti turvallinen ja oikea valotus on parempi jos siihen vaan on mahikset :)
     
  12. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Noissa sun mallikuveissa on kyllä ISO 200 ja 800 ja vain tossa ihan suhrussa tölkissäkin on vaan täys aukko 1.8...

    Ei näissä paljon ND:t auta, enemmän vaan sitä laukomista ja yksinkertaista työkalun haltuunottamista. Etkä sä voi edes sanoa onko joku kuva yli- tai alivalotettu, et vielä ainakaan hetkeen.
     
  13. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Ilmari: Kyl mä vaan voin et suuta nyt vähän supummalle. Eikö täällä saa taiteilla? Mä oon kuules aikas pal lukenu eri opuksia ja vie Paasikivi opistoon hakenu valokuvauksen peruslinjalle.

    Kyl mä voin puhua yli ja alivalotuksista. Pistäppä itte sit jotakin näytille!!! Haluut siis tuhota mun urani.
     
  14. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Vai onko tässä kyse et Ilmari poika haluaa savustaa mut ulos ja vaikka tiskaamaan? Kuule Freeman on mun oppi-isä.
     
  15. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Ilmari: Sä arvostelit mun tölkkikuvaa!!! Musta se on ihan ok kuva siitä on tahalaan tehty sillisalaattia.
     
  16. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Mitens olis, Miia, jos selvänä päivänä hiukan perehtyisit valokuvauksen ja valottamisen alkeisiin...
     
  17. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Toi ylpeys on ihan ok, mut jos sä et hallitse edes perusteita, niin aikas äkkii useimmat näkee ton läpi 6-0. Ja sulle jää vaan se tyhmä olo. Otat rennosti, etkä tee ittelles alemmuuttas semmost taiteilijahabitust, joka ei kestä edes baarin sivupöydäs. Opiskelust se alkaa, vaiks sit sielt Paasikivest. Dialogii pitääki käydä, mut hämääminen onnaa vaan siel, misä ei asioi tunneta.
     
  18. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Ilmari: Taidat kyl olla ihan oikeessa. Mähän olen opiskellut tähän saakka itse. Kai siinä ihmiskuvassa edes jotakin hyvää on? Mähän koko ajan opiskelen perusteita kuvaan aina lähes manuaalilla kun se ei kehitä jos kuvaa automaatilla.

    Pitäs tosiaan laukoa vaan enemmän.
     
  19. Vs: ISO arvo aurinkoisella ja lämpimällä säällä.

    Parempia
    Onk?