Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

IR kuvaus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 25 Elokuu 2013.

    Vs: IR kuvaus

    Voi olla, että itsellä vaikuttaa lähinnä tuo, että oma kamera on ns. full spectrum -modattu, eli IR-suodin tarvitaan objektiivin eteen. Ei onnistu yhtään mikään etsimen läpi suotimen ollessa paikoillaan, live view pelastaa.

    Mutta en siltikään tykkäisi olla etsimen varassa vaikka siitä näkyisikin läpi, olen sen verran tarkka tulosten suhteen että tarkennuksen pitää olla just eikä melkein. Näkyvä valo kohdentuu joskus hyvinkin eri tasolle kuin infrapunavalo.

    Vähän samanlainen tilanne kuin tilt-shift-objektiivien kanssa, periaatteessa onnaa pelkällä etsimellä, mutta tulokset ovat varmempia live view'n kanssa.
     
  1. Vs: IR kuvaus

    Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, että mitäs IR-filtteriä muuten käytät? Pitäis tässä ostaa/tilata vähän muuta tavaraa, ja samalla tulisi kätevästi tuommoinen IR-filtterikin yhtä opiskaa varten. Sikäli kun se sopiva löytyy samasta paikasta kuin muutkin ostoslistan hilppeet. Yhdessä "lähikaupassa" näyttäisi ainakin olevan yksi ilmeisen passeli, muttei kaikkia muita vermeitä.
     
  2. hm

    hm Member

    215
    12
    18
    Vs: IR kuvaus

    Hintoja en valitettavasti tiedä, en ole tullut kysyneeksi. Arvelisin, että ovat kilpailukykyisiä. Hinta riippuu myös kamerasta, joissakin selviää melkein ristipäisellä ruuviavaimella, joissakin avataan juotoksia. Kysymällä asia selviää, ymmärtääkseni tulevat maanantaina lomilta. Ovat varmaan myös Mäntsälässä kolmen viikon kuluttua. IR-läpäisevän lasin osuus on hieman alle 50 euroa.
     
  3. Vs: IR kuvaus

    Alussa Hoyan 720nm filtteriä 58mm koossa, sen jälkeen ebaysta kympillä parilla tilattuja 850nm filsuja. Ei raaskinut alun kokeiluvaiheessa isoja 82mm ja 77mm merkkisuotimia ostaa, ja noihin halpiksiin olen ollut sen verran tyytyväinen, että olen pitäytynyt niissä. Ebay-myyjän nimi oli muistaakseni Fotocola.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: IR kuvaus

    Oletko huomannut kuvien kannalta eroja 720 ja 850 nm filsuilla?
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: IR kuvaus

    Meneekö digillä mustavalko ir todella kontrastiseksi?
    Mustavalko ir-filmillä voi punafiltterin tilalle laittaa esim. oranssin, jolloin niitä keskisävyjäkin on eri tavalla esillä.
    T Jukka
     
  6. Vs: IR kuvaus

    Kyllä, 850nm:llä saa tummemman taivaan ja enemmän kontrastia, lisäksi värikanavat tasoittuvat tehden raakakuvasta harmaasävyisen, kun taas 720nm:llä kuva on hyvin punaiseen päin kallellaan, mikä saattaa joskus huonontaa kuvanlaatua (informaation saaminen melkein yksinomaan punaiseen kanavaan voi vaikuttaa resoluutioon ja kohinaan). Herkkyys taas on muistaakseni 3-4 aukkoa parempi 720nm suotimella omalla kameralla, mikä usein kumoaa tuon kuvanlaatueron.
     
  7. Vs: IR kuvaus

    Ei mun kokemuksien mukaan mene, pikemminkin digillä joutuu yleensä boostaamaan kontrastia paljonkin jälkikäteen. Suurikontrastisten kohteiden kuvaamiseen IR-digi onkin omiaan, hyvin harvoin histogrammin saa ulottumaan päästä päähän.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: IR kuvaus

    Näinhän se tahtoo olla.  Ainakin mun kameralla tulos on melko latteaa, mutta hyvä niinpäin.  Kontrastiahan saa aina lisää, vähentäminen on hankalampaa.

    .
     

    Liitetyt tiedostot:

    • 13.jpg
      13.jpg
      Tiedostokoko:
      413,9 KB
      Katsottu:
      393
  9. Vs: IR kuvaus

    Kiitos, pitääpä lähettää tiedustelu. Pitäisi onnata ajattelemaani kameraan ilman juottamisia. Kuulostaa aika edulliselta tuo IR-lasi, toivottavasti löytyy sopivalla aallonpituudella.
     
  10. Vs: IR kuvaus

    No tuotapa ajoin vähän takaa tuossa. Mietin että mennäkö edelleen siihen kalliiseen merkkisuotimeen, kun hiljattain hankittu linssi sattuu vaatimaan 72mm suotimen, eikä mistään vanhoista suotimista ole sen kanssa mitään iloa. Voishan sitä vaikka kokeilla paria erilaista halvempaa noin aluksi.
     
  11. Vs: IR kuvaus

    Nyt on pakko kysyä, kun en oikeen ymmärrä taas mitä on oikein tapahtunut. Mulla on nyt torstain kuvissa jotain ihmeellistä useammassa ruudussa. Osaisiko joku kertoa että mikä on mennyt pieleen. Liitteenä kaks kuvaa, joista molemmissa ISO 200. Toinen aukolla 2.8 ja aika 1,4 s. Toinen aukolla 11 ja aika 20. Pidemmällä ajalla otetussa kuvassa näkyy vasemmassa puussa joku ihmeellinen tummempi epäterävä läiskä. Pitkillä valotusajoilla tietenkin tuollainen voisi tulla muutenkin, mutta kun olen havainnut nyt vastaavanlaisia läiskiä suurinpiirtein samoissa kohdissa kuvaa. Eivät näy lyhyillä ajoilla, mutta pitkillä ajoilla näkyvät. Muissa kuin IR kuvissa tuollaisia ei näy. Ja lyhyillä ajoilla (alle 15s) ei myöskään näy. Ja aiemmin ottamistani kuvista en tuollaisia ole huomannut. Filtterinä on Hoyan R72 ja kamera Fujifilm X100s.
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: IR kuvaus

    Tummat läikät ovat yleensä objektiivin ns. hot spotteja. Kaikki objektiivit eivät oikein tykkää IR:stä ja tekevät tällaista. Tämä objektiivi ilmeisesti tekee sitä pienellä aukolla.
     
  13. Vs: IR kuvaus

    Tuosta mvuoren esille tuomasta asiasta saa lisätietoa ainakin Nikonin objektiivien osalta mm. täältä:

    Lens Evaluations

    Rullaa sivustoa alaspäin kunnes vastaan tulee testattujen objektiivien polttovälialueittain ryhmitelty osio.
     
  14. Vs: IR kuvaus

    Mä jotenkin oon käsittäny, että hotspotit olis enemmänkin vaaleita läiskiä, vähän niinku flaren tyyppistä. Ja sillon yleensähän jos se johtuu linssin sisäisistä heijastuksista, niin se olis ehkä enemmänkin keskellä. Mun mielestä tossa pitkällä valotusajalla otetussa kuvassa on ehkä hotspotti kuvan keskellä, eli tuo hieman vaaleampi läiskä.

    Tässä toinen kuva jossa sama ilmiö on, mutta nurmikolla tuossa alareunassa. On hieman rajattu, alareunasta tuo kuva, mutta rajaamattomassa on lähes samassa paikassa kun tuossa ekassakin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: IR kuvaus

    Kai objektiivi on putipuhdas molemmista päistä?
     
  16. Vs: IR kuvaus

    Kameran etulinssihän on ainut mitä voi putsata, ja se oli kyllä puhdas. Filtterin putsasin myös, mutta onhan mahdollista että joku pöly on saattanut tulla filtterin etupintaan. Tuo Hoyan pinta on kyllä melko perseestä. Siihen kun pääsee pölyä, niin on melko hankala puhdistaa. Toisaalta suurella aukolla joku pölyhiukkanen ei varmastikaan näy, mutta f11 aukolla saattaisi jo alkaa näkymään. Täytyypä joskus ihan kokeilla miten pöly näkyy tuollaisessa kuvassa.
     
  17. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: IR kuvaus

    Pistäisin itse myös kameraan ajaksi B ja katsoisin vielä kirkkaan taskulampun kanssa opiskan sisään. Varmuuden vuoksi.