Koska epäilen ettei asia ole kaikille itsestäänselvä, ilmoitan että mitään tekemiäni kuvia ei saa julkaista ilman antamaani lupaa missään toisessa yhteydessä kuin itse olen omin toimin tehnyt ja teen. Aina välillä niin käy. Syynä usein silkka tietämättömyys ja usein netin käyttäjien nuoruus ? Siksi tämä kohtelias ilmoitus nyt kaikille tämän foorumin lukijoille. Jopa avattareni ovat itse piirtämiäni ja kiellän niidenkin käytön luvatta ja ilman sovittua rahallista korvausta. Tuollaisia omasta persoonastani tehtyjä pilakuvia en edes rahalla myy - ne ovat niin henkilökohtaisia luonteeltaan. Tuokin nykyinen on vain täällä julkaistu ja omaa käsialaani, kuten jokainen tänne piirtämäni avatarhahmo on ollut - uniikki ja vain täällä toimestani ollut esillä. Olen sangen perehtynyt tekijänoikeudellisiin asioihin, kuvataiteilijan koulutukseen kun pakollisena osana kuului (ainakin ennen) myös alaan liittyyvien juridisten seikkojen opiskelu. Kertajulkaisuoikeuksia voi kysellä minulta suoraan - yksi julkaisukerta tuollaisella pikku piirustuksella on vähintään 500 euroa ja siitä ylöspäin. Tilaustyöt ja isommat kokonaisuudet jo aivan eri hintaluokkaa. On hieman noloa ja ärsyttävääkin että minun itse itsestäni piirtämäni avatar kuvaa käyttää jokin toinen henkilö. Viimeisin tapaus selittyy virheentekijän hyvin nuorella iällä - enkä voi siksi olla edes vihainen. Mutta lapsillekin on syytä opettaa näiden asioiden oikea kulku : Ilman kauppoja ei ole oikeutta toisen omaan. Vuosien saatossa on ollut saman virheen tekijöinä aikuisiakin ihmisiä, jotka ovat saaneet kuvistani kaupallistakin hyötyä ja käyttäneet niitä useita vuosia täysin luvatta ennen kuin asia on tullut minulle julki. Tämmöinen voi vaikuttaa nipottamiselta mutta kuvien teko on ollut työtäni jo 17 vuotiaasta asti. Palkattomia taukoja olen siitä (kuvien myymisestä, en niiden tekemisestä) pitänyt ja muukaan duuni ei toki vierasta ole. Apurahoja en ole ikinä edes hakenut. Johonkin on raja vedettävä ja en siis jousta näissä asioissa milliäkään. Ystäville annan joskus joitakin kuvia ilmaiseksikin ja silloinkin vain ei kaupalliseen käyttöön - en ole kapitalisti. Mutta -jo mainitsemaani- milliäkään EN jousta mainituista tekijänoikeudellisista seikoista. - Eero I. Juvonen, kuvataiteilija Edit : Kiitos. Ja typokin ...
Vs: Ilmoitus Tämän pitäisi olla ehdottoman selvää kaikille! Jokaista valokuvaa, tai piirrosta mitä täällä on esillä koskee täsmälleen samat säännöt. Mitään ei saa julkaista ilman lupaa edes hyvää tarkoittaen.