Olen siirtymässä iPhoton käytöstä Lightroomiin ja siihen liittyen muutama kysymys. Olen tähän asti siirtänyt kuvat iPhotolla MacBookilleni ja nyt haluaisin tyystin eroon koko iPhoton käytöstä. En siis haluaisi jatkossa viedä kuviani enää ollenkaan iPhotoon, vaan tallentaa ne jonnekin muualle ja käsitellä/hallinnoida Lightroomissa. Mihin ja miten kuvat kannattaisi koneelle tuoda? Tähän asti joku ohjelma (iPhoto ja sitä ennen Windowsissa joku muu ohjelma) on järjestänyt tuomani kuvat kansioihin/tapahtumiin. Miten tämä nyt jatkossa kannattaisi hoitaa, jottei lopputulos ole se, että kuvat ovat kaikki suloisessa sekamelskassa yhdessä kansiossa? Entä mitä teen iPhotossa tällä hetkellä oleville ja siellä käsitellyille kuville? Vai olisiko kuitenkin järkevää tuoda jatkossakin kuvat iPhotoon ja sieltä kautta käsitellä ja hallinnoida niitä Lightroomissa? Lähtökohtaisesti haluaisin eroon koko ohjelmasta, koska olen kokenut sen käytön, ml. tiedostojen tallennusperiaatteet hankalaksi ja epäloogiseksi.
Vs: iPhotosta Lightroomiin siirtyminen / mäkkiapua iPhoton käyttäminen Lightroomin kanssa ei onnistu, kun softat eivät oikein juttele keskenään. Eli kannattaa suosiolla käyttää LR:ää. Siirto LR:ään iPhotossa oleville kuville - http://thelightroomlab.com/2010/08/importing-images-getting-your-images-iphoto-to-adobe-photoshop-lightroom-v3/ (vähän hankalat ohjeet, mutta pitäis toimia) Lightroom osaa tuoda kuvat omaan kirjastoonsa esim. suoraan muistikortilta. Muistaakseni tuo avaa jopa oletuksena import valikon kun muistikortti on lukijassa ja softan käynnistää. Toinen vaihtoehto on kuvien järjestely manuaalisesti jolloin kansiorakenteen joutuu luomaan käsipelillä. LR osaa kyllä tuoda kuvat kansioista omaan kirjastoonsa ja tuo hakemistorakenne pysyy ennallaan.