Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Inttiin 10.7

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana e-0r, 7 Heinäkuu 2006.

1. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Kamera on lähdössä TOTTA KAI mukaan :)

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Miksi?

3. Älä suotta ota, ainakaan ihan alkuun. Et kerkii kuvata juurikaan mitään. Ja toisekseen intin alueilla on kuvauskielto, saatat hankkii ittes turhaan vaikeuksiin. Tosin jos jotain omas tuvas kuvaat niin tuskin kukaan tulee sanoo mitään ikinä. Myöhemmin sit kun saat vakiinnutettuu hommas siel niin kerkiit kuvatakin. Sen kuvauskiellon toteuttaminen on tosin melko vaihtelevaa ja esimiesten päänsäryistä riippuvaista. Tosiasias joka solttu on kuvannu inttiaikoinaan ja tulee aina kuvaamaankin.

4. Esitän eriävän mielipiteeni: intin alueilla ei ole yleistä ja joka paikassa voimassa olevaa kuvauskieltoa. Lisäksi pääsääntö on, että jos kuvausta ei selvästi kielletä, se on sallittua. Sotilasasioita kuvattaessa on tietysti olemassa riski, että kuviin tallentuu sotasalaisuuksia ja niitä ei saa näyttää kenellekään. "Sotasalaisuus" saattaa olla esim vartiointijärjestely ja aseteline lukituksineen. Toinen muistettava seikka on "kotirauha". Tupa on varusmiehen koti ja siellä ei saa syyllistyä salakatseluun.

Kameran käytölle on varmaanki rajoituksia koulutuksen aikana, mutta vapaa-aikana rajoitukset ovat pienempiä. Mikään ei estä kysymästä yksikön päälliköltä. Vain kolmasosa kapiaisista on sotahulluja, heiltä ei kannata kysyä. Vastaavasti kolmasosa on ihan järkeviä, valitse sellainen, ennenkuin kysyt. Varusmiesesimiehiltä ei ainakaan kannata kysyä.

5. Oot varmaan hyvinkin oikeessa kuvausrajoitusten suhteen, en varmaan muista enää kaikkii sääntöjä ihan oikein. Noista varusmiesesimiehistä oon täsmälleen samaa mieltä :DD. Noooh, onhan niissäkin muutamii asiallisii jehuja, mut suurin osa on kun pahasii koulukiusattuja kakaroita. Lapselle on annettu liikaa valtaa eikä lapsi osaa käyttää sitä oikein.

6. motris

motris Well-Known Member

4 894
    770
    113
    Vielä reilu kymmenen vuotta sitten intissä oikein kannustettiin valokuvaamiseen. Varusmiestoimikunnilla oli monessa paikassa valokuvausasiamies.

Vekaranjärvellä oli ainakin ennen pimiökin. Ilmeisen hyvä vielä, kun Korialta muuton yhteydessä Opemus ei sinne kelvannut. Itse en Vekaran pimiössä koskaan ehtinyt käymään. Olin Korialla KymPionP:n varusmiestoimikunnan valokuvausasiamiehenä. Siinä oli se hyvä puoli, että metsäreissuille saattoi ottaa vmtk:n Zenitin mukaan. Ei tarvinnut niin paljoa varoa hajoamista. :) Kameraa lainattiin myös kaikille halukkaille.

Ihmisistä ja elämästä siellä kannattaa ottaa kuvia. Ainakin hyviä muistoja itselle, jos ei muuta.

7. JuhaH

JuhaH

92
    0
    0
    408 aamua takana - enää 54 kertausaamua jäljellä jonka jälkeen voi alkaa puhaltelemaan niitä nollia. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että aamut tulee jopa täyteen.

Kyllä intissä kuvia saa ottaa ja kannattaakin. Itse olen eksynyt kertaalleen (tai itseasiassapariinkin kertaan) alueelle jossa oli ehdoton kuvauskielto ja tuotaa myös valvottiin hyvin tiukasti. Paikka oli kyllä sellainen johon varusmiehillä ei juurikaan taida olla asiaa. Meille on myöskin annettu toivomus, että nettiin laitettavien kuvien määrää pitäisi rajoittaa aika laillakin, sillä sinne valuu nykyisin turhan paljon ETS-materiaalia. Eli tuosta kuvien julkaisusta ollaan paljon enemmän huolissaan kuin itse kuvaamisesta.

Vinkkinä kamera minitrip-pussiin ja t-paidan kanssa pakkiin, niin se kestää kovempaakin menoa. Kamera kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Todella kiva noita kuvia on fiilistellä jälkikäteen. Niin ja palvelukseen astuville kameran lisäksi mukaan kannattaa ottaa huumorintajua - ja paljon - sitä meinaa tarvitaan etenkin niiden ensimmäisten viikkojen kanssa. Loppua kohden helpottuu.

8. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Kamera lähtee AINA mukaan. (No, ei ehkä ihan aina, mut periaatteessa)

Valokuva on nykyään olennainen osa siinä, miten nään maailman, varmasti samoin tulee olemaan myös palveluksessa.

Miten ison kameran sinne pakkiin mahtuu tunkemaan? D50 ja 50 f/1,8 ei kovin iso yhdistelmä ole.

9. Pyydä varusvarastolta pari pakkia, molemmille oma...... ;)

10. Noista kuvauskielloista vielä sen verran, että voinko tosiaan muistaa kaiken näin pieleen kuvausten suhteen. Onhan siitä vasta 12 vuotta aikaa kun kotiuduin, elokuuta -94. Mut en muista, että Vekaranjärvel ois paljoo kamerat heilunu. Kyl niitä joillain mukana kulki, mut jotenkin ne oli aina piilossa. En tiiä sit...........

11. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Kannattaa todella ottaa huomioon, että kamera voi kastua maastoharjoituksissa, sateessa, suolla ryömiessä tai maihinnousuissa. Pieni vesitiivis pokkari ajaa kyllä usein järkän asian muistojen tallentamisessa.

Tuohon valokuvaamiseen (sopivissa tilanteissa) oli kapiaisilla jo 70-luvulla hämmästyttävän myönteinen asenne. Itse muistan kuinka joukkueenjohtajamme olisi halunnut vetämältään RauKin kurssilta kuvia kaikista mahdollisista tilanteista (kurssi näyttelyksi), huomattuaan minulla pari kertaa kameran. Vaan ei silloin oikein jaksanut tosissaan kuvata, sen verran herra piti vauhtia harjotteissaan.
    Kameraa tärkeämpi on repullinen huumoria, niinkuin joku jo sanoikin. Lycka till vaan ;-.)

12. Larsson

Larsson Member

339
    0
    16
    Kosmos...

Puolassa oli ainakin taannoin alokkaan aamujen määrästä hieno ilmaisu: "kosmos". Niin paljon on aamuja jäljellä... Tuo pelkkä sana laittoi karskimmankin soturin kyyneliin.

Mutta niillä onkin/olikin rapiat 2v normaali palvelusaika.

Mutta hyvät kosmokset teille ja laittakaa kuvia näytille.

13. juice

juice

912
    0
    0
    No, itte olin vekaralla -93 ja VMTK:n pimiövastaavana, eli olihan meillä siellä vehkeet ja kuviakin tuli otettua ja tehtyä joku satsi. En tiedä mikä käytäntö on nykyään.

14. minä olin -01, pimiöstä en muista kyllä, koska kuvasin sen mitä kuvasin, pokkarilla värinegalle, mutta bändikämppä!!! Se oli loistava!

15. juice

juice

912
    0
    0
    Bändikämppä intissä? Vekaralla??
    Eka kerta kun kuulen jostain tuollaisesta...?
    Kohta kerrot että ne on laittaneet kassun vessoihin ovet?

16. motris

motris Well-Known Member

4 894
    770
    113
    Vuonna -94 KymPionP:ssä siellä oli ilmastointi ja keskupölynimurikin. Vessatkin taisi olla siviilitasoa. :) Aika luksusta Korian V12 jälkeen.

Ollaan näköjään oltu samaan aikaan.

17. RB

RB Well-Known Member

9 401
    1 262
    113
    Ei ollut Korialla tommosia talvella79/80 :(
    Sai sentäs kattella Moskovan olympialaasia kassulla:))))

Onneksi kykymä talavi meni konek:ssa jotta sai sitte mennä takaasi Säkylähän.

18. Missäs olit ja mitä puuhailit?

19. motris

motris Well-Known Member

4 894
    770
    113
    Joo, hitto kun ei osaa kirjoittaa selvästi. Siis, kun KymPionP muutti kesällä 94 Korialta Vekaranjärvelle. Puolitoista kuukautta joutui palvelemaan Vekaralla.

KymPionP:ssä lääkintämiehenä. Lääk.m.kurssinkin olin Vekaralla. Ja sitten sen viimeisen 1½ kuukautta muuton jälkeen. Minut ja pari muuta sijoitettiin konekurssilaisten komppaniaan loppuajaksi. Ahvenlammella yleensä oltiin. Paitsi jos joku kyseli tai jäätiin kiinni, niin kurssilaisten mukana. :)