Millaisia kokemuksia on piilokojuista. Katselin Luontokuva nettikaupasta erilaisia malleja. Mikä on käytännössä todettu hyväksi.
Vs: Piilokojut Tein kerran piilokojun oikein maastokuviokankaasta. Vein sen puutarhaan ja kuvasin yhden diarullallisen pikkulintuja. Sitten tulin tupaan lämmittelemään ja lopetin luontokuvaamisen. Se oli siinä. 90-luvun puolivälissä löysinkin sitten mukavampia kuvausaiheita.
Vs: Piilokojut Ilmeisesti puhutaan tuollaisista telttakojuista, jonka saa purettua ja siirrettyä helposti? Kaikissa näkemissäni kaupallisissa on ollut ongelmana, että kuvausaukot ovat liian ylhäällä. Haluan valita kuvauskorkeuteni itse ja ainut vaihtoehto on ollut aivan tavallinen kupoliteltta, johon olen tehnyt kuvausaukot sinne mihin ne olen halunnut. Helpoimmillaan tuo ei vaadi kuin puukolla tökkiä vaikka kuvatessa aukot sopiviin kohtiin, mutta jos haluaa pitää teltan edes jotensakin vedenpitävänä kannattaa ne aukot vähän huolellisemmin tehdä. Kuumaliimapistoolilla saa liimailtua telttakangasta hyvin. Värilläkään ei ole mitään väliä, ainakaan lintujen mielestä. Maastoväritykset ovat ihmisiä varten. Mun telttani on kirkkaan keltainen, eikä linnut sitä pelkää vähääkään.
Vs: Piilokojut Se hyvyys käytännössä riippuu pelkästään siitä, mihin tai minkä lajin kuvaamiseen ja missä olosuhteissa aiot sitä piilokojua käyttää. Esim. talitinttien kuvaamiseen talvella ei välttämättä tarvita piilokojua lainkaan, monien keväällä muuttavien vesilintujen kuten hanhien yms. kuvaamiseen riittää etukäteissuunnittelu ja isohko makuupussi, mutta toisaalta joku kupoliteltta ei ole optimiratkaisu esim. kotka- tai karhukojuksi talvisen haaskakuvauspaikan läheisyyteen. TS. eipä oikeastaan ole mitään yhtä, virallista ja oikeaa one size fits all -ratkaisua.
Vs: Piilokojut Monet harrastajat sekä ammattilaiset pitävät autoa hyvänä ja helppona piilokojuna. Itse olen päässyt 10-40m päähän pikkulinnuista, töyhtöhyypistä, suokukoista ja soitivasta teerestä (puussa), autolla metsätiellä. Herne- tai riisipussi ikkunankarmilla on oikein hyvä jalusta telelinssille, myös videokuvaus onnistuu.. Huppu päähän tai maastokuvioinen kangas ikkunan eteen. Auton soittimesta voi soittaa lintulajien ns. atraappiääniä, joita saa netistä mp3:sena.