Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Innostus Filmikuvaukseen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana zetsuboukitten, 11 Toukokuu 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Onhan se varmatoiminen ja paljon aikoinaan myyty runko.  Vastaava Nikonilla on Nikkormat, ja FT2 mallista alkaen paristo on moderni 1,5V.

    FTb käyttää vanhanaikaista paristoa. Canon FTb - Wikipedia

    Foorumin haulla rajaten filmikuvaukseen löydät myös paljon hyviä juttuja vanhan järkkärin valinnasta.


    lisäys.    Sähköä mainitut mallit tarvitsevat vain valotusmittariinsa.  (poikkeuksena Nikkormat EL, jossa on valotusautomatiikka)


    lisäys2 FTb:tä en ole käyttänyt, mutta ensimmäinen järkkärini oli Nikkormat FTn - taisi olla vuosi 1981.  Ei siitä mitään puuttunut, enkä muuta kaivannut. (Objektiivit asia erikseen:  niitä tuli kokeiltua useita ennen kuin omimmat löytyivät.)  Tein mv-kuvia kylppärissä.  Toki myös kuvasin väridiojakin, ja joskus värinegaa.

    Kymmenisen vuotta myöhemmin, kun supistin kalustoani (oli välillä FM2 virittimellä ja mm. lehtikuvausta), ostin uudestaan Nikkormatin, tällä kertaa FT3 mallin. Myin sen vasta muutama vuosi sitten.  Se kulki aina mukana huolettomasti mm. festareilla.

    Nikkormatissa on mm. miellyttävin DOF preview kytkin, mitä olen missään tavannut.  Painoa ja tukevuutta on myös rungossa sen verran, ettei tuuli vie.  Tai siis ettei kaipaa moottoria tukevuuden takia.  ;)
     
  2. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Jep, pitänee selailla hieman (olen jo jonkun verran käynyt tätä filmiosiota läpi). Tuottaako tuollaisen vanhan pariston löytäminen ongelmaa? Ja esim. jos tuolta kameratorilta nappaan tuon FTb:n, onko siinä todennäköisesti toimiva paristo? Ja sattuisko löytymään muita linkkejä käytettyjen kameroiden ettimiseen, vai onko vaan pidettävä simmut auki ja vaanittava? Ei tuota nikkormattia osunut mistään silmään.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Kameratorin  Juho on täällä foorumillammekin usein.  Kannattaa varmaan kysyä myyjältä.

    Harvoin nykyään kameroissa on enää elohopeaparistoa sisällä, vaikka ne todella pitkäikäisiä ovatkin.  Seuraava haku ehkä selvittää.  Sinkki-ilmaparistoa saa uusia usein.

    hakusana elohope
    osasto filmikuvaus
    kirjoittaja mirrored


    Näistä voi etsiä myös kameroita:
    Elektronik, Autos, Mode, Sammlerstücke, Möbel und mehr Online-Shopping | eBay
    Köp och sälj på auktion & till fast pris på Tradera.com - Nya auktioner idag!

    Ja voisi kannattaa laittaa ostoilmoitus tänne foorumillekin.

    Jonkinlaiset perusperiaatteet vanhoja kameroita yhdistää, jotka on hyvä tietää. Yksi  asia on, että valotiivisteet joutuu yleensä uusimaan 10-20 vuoden välein.  Sitten valotusmittarin tarkkuus -  aina hyvin hämärästä hyvin kirkkaaseen.  Pitkä käyttämätön kausi ei tee useinkaan hyvää - ei valotusmittarille eikä suljinajoille.

    (vaikka neuvon hauissa, en vihjaa siihen että kyselisit liikaa)
     
  4. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Jesh, valmistun tässä keväällä ja töistä ei ole tietoa ennen seuraavaa koulua, joten rahallinen tilanteeni on vähintäänkin hutera. Isommat hankinnat saavat siis toistaiseksi odottaa, mutta palannen asiaan myöhemmin, voisihan sitä jotain osto-ilmoituksiakin postailla kun asia on ajankohtaisempi.
     
  5. BenKaila

    BenKaila Well-Known Member

    796
    372
    63
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    ● Mikäli jossain vaiheessa päädyt hankkimaan SLR-järjestelmäkameran jossa on AF-automaattitarkennus, suosittelen lämpimästi Nikon F80 -runkoa.
      Sitä on aikoinaan markkinoitu "vakavalle harrastajalle", ja on ehkä eräs kaikkein aliarvostetuin Nikonin moderneista kinofilmirungoista.
      Olen käyttänyt kyseistä kameraa vuodesta 2002 rinnan Olympus OM -kameroiden kanssa, ja kamera on toiminut kaikin puolin virheettömästi.

      Muutamia mainitsemin arvoisia ominaisuuksia:
      – Luotettava ja nopeasti toimiva viisialueinen automaattitarkennus
      – Neljä valotustapaa: P-automaattinen monitoimiohjelma, S-suljinajan esivalinta, A-himmenninaukon esivalinta ja M-käsisäätö
      – Kolme valonmittaustapaa: piste-, keskustapainotteinen ja matriisimittaus, joista viimeksi mainittu on ällistyttävän tarkka mitä
          erillaisimmissa valaistusolosuhteissa.

    ● Kamera on erittäin hyvä kädessä, sopivan painoinen (n. 500 gr), ja kuluttaa vähän virtaa (2 kpl Litium CR123 -paristoa).
      Esim. eBay-huutokaupasta saa todella hyvän ja vähän kuvatun mustan rungon n. 50,00–70,00 eurolla.

      Ohessa linkkejä:
      http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/specroomy2k/f80/index.htm
      Nikon F80 N80 test review
      Nikon N80 Review Nikon F80 Review by Thom Hogan
     
  6. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Nyt on muutamat ekat rullat kehitettynä ja skannattuna (joskin tuo skanneri jonka sain käsittämättömän halvalla voisi olla hieman tuoreempi (yltää vain 1200dpi asti, isommatkin kelpaisi filmin koon takia). Kehittämisen hinta tosin pistää jo nyt tuumimaan omien litkujen hankkimista ihan jo naamansulattavan keityksen hinnoittelun takia...

    Muuten sai Yashicalla erittäin kivoja kuvia - ei mitään tajuntaa räjäyttävää mutta pidän kovasti tuloksesta kirkkaassa auringonvalossa 200 isosella filmillä. Melko testirulliahan nuo nyt olivat, lonkalta kohdistamisessa on vielä petraamista lähikuvien kanssa :D

    Pari lisäkysymystä tähän, tuolla telefotossa oli jokin kehitys starter-kitti tjsp, onko moinen pätevä? Hinta ei tosiaan olisi hullumpi (etenkään verrattaessa ihastuttaviin kehityshintoihin). Jotain löysin tuosta kitistä täällä foorumeilla ja lienee ihan kelposijoitus ainakin näin alkuun?
    Toinen pään raaputtelun aihe on skannaaminen ja filmin "oikeiden" värien tuominen esiin. Onko tähän mitään idioottivarmaa keinoa? Käytössä Vuescan ja Photoshop CS2, värien luonnolliseksi korjaaminen ei ole temppu eikä mikään, mutta kiinnostaisi tietää onko mitään oikeaa tapaa korjata värit niin että ne ovat juuri (tai suunnilleen) niin kuin kamera ne on ottanut? Kiitoksia etukäteen :D
     
  7. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Jos sulla näytössä on jotenkuten oikeat säädöt, luota omaan vaistoosi ja näkemykseesi.
    Valokuvaus on Omien Näkemystenvälittämistä muille. Käyrät ja käppyrät eivät ole kuin suuntaa antavia. Onnea alkavalle uralle!
     
  8. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tottapa tuo, varmaan mennään niin sitten. Kyllä sikäli ihan erilaista kun digikuvaus ihan jo sillä ettei näe mitä tulee välittömästi, mutta eipä tuossa seassa ihmeemmin ylivalottuneita/alivalottuneita löytynyt :p
    Seuraavaksi varmaan tuon FTb:n kun on herkkä kohta tuollaisille vanhemmille kameroille, ja jälki vaikuttaa ihan hyvältä. Sitten varmaan nuo kehitysvermeet ja yrittämään sitäkin puuhaa...
     
  9. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tarkoitatko tätä: Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa.

    Aivan varmasti sillä pääsee kehittelemään mutta minusta siinä on vähän turhaa kamaa mukana nostamassa hintaa. Mittalasit, suppilot ja lämpömittarit kun löytyy halvemmalla jostain Vapaavalinnasta tms. Tarjoustalosta. Ja tuossa taitaa olla vain yksi spiraali mukana.

    Kun taas jos 37 eurolla saa tankin kahdella spiraalilla, niin siinä on kaikki spesiaalikama mitä tarvitset.

    Mustavalkokehityksessä lämpötila hoituu esim. siten että otetaan kemikaalit paria tuntia ennen pöydälle ihan tavallisen lämpömittarin kanssa ja sitten kehitysaikaa säädetään sen mukaan mikä lämpötila sattui olemaan... Värikehityksessä taas mitataan vesihaudetta ja kemikaaleja kuumemittarilla joka on tarkka juuri oikealla alueella.
     
  10. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tuopa hyvinkin. Mutta saako noita kemikaaleja sitten semmoiseen hintaan että jäisi tuon 69€ alle, mahdollisine lisävermeineenkin?
     
  11. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Eikö kuumemittarin käyttö ole hankalaa, koska se reagoi ainoastaan nousevaan lämpötilaan? Jos kemikaalien lämpötila alkaa laskea, niin sitähän ei kuumemittarilla reaaliaikaisesti pysty mittaamaan.
     
  12. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tehdään nyt oikeen lista vermeistä mitä tarvitset ja jonkinnäköiset hinta-arviot perään:
    -Kehityspurkki 35€
    -Lämpömittari 20€
    -Jonkinlainen mitta-astia ja isohko lääkeruisku apteekista 5€ + alle euro.
    -Pari tyhjää limsapulloa
    -Kehite esim. rodinal n.10€ tai D76 n.5€
    -Kiinnite n.10€
    -stoppina menee vesikin jos ei halua sen kummempaa käyttää. Itse käytän sitruunahappoa, jota saa tavallisesta ruokakaupasta muutamalla eurolla putelin josta riittää vuosiksi.
    -Huuhteluaine. Vesikin käy, samoin fairy. Varsinaiset huuhteluaineet maksaa muutaman euron.
    -Filmiklipsuja filminripustamiseen. Pyykkipojatkin käy kun niihin ripustaa jotain painoiksi. Joku oli kokeillut onnistuneesti ikean pussinsulkijoitakin.


    Ainakin macolta löytyy noi kaikki kilpailukykyiseen hintaan. Silläkin näyttää olevan tuollainen starttipaketti: http://www.macodirect.de/35mm-starter-pack-p-1831.html. Tuossa tuo tankki tosin vetää ainoastaanyhden rullan kertaansa, mutta kyllähän silläkin alkuun pääsee.

    Edit: nuo kemikaalit tuossa joita listasin ovat mv- filmille. Jos väriä haluat kehitellä niin korvaa nuo kemikaalit jollain valmiilla C-41 (nega) tai E-6 (dia) setillä. Noitakin löydät tuolta macolta.
     
  13. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Claes Olsonilla on hyvä digitaalinen lämpömittari pitkällä metallisella mittauspuikolla jonka saa kätevästi sisään kehityspurkkiin tai mittalasiin.
     
  14. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tämä täytyy vain tiedostaa eli mittaria ei voi jättää mittaamaan sitä koko aikaa. Eipä ole tarvetta ollutkaan, mittarin jättäminen astiaan kun on aina vähän hankalaa tavalla tai toisella. Helpointa vaan mitata silloin kun lukemaa tarvitsee.

    Ja toisaalta, nesteen lämpötilan mittaaminen kuumemittarilla on _todella_ nopeaa, etenkin jos mittaria vähän heiluttelee nesteessä. Alle 10 sekunnissa saa lukeman. Digitaalinen on kiva koska sitä ei tarvitse nollata ravistelemalla ja lukeminen on helppoa ja nopeaa huonommassakin valossa. Hinta on erityisen hyvä. Kärjet ovat aina vesitiiviitä, yleensä koko mittarikin.

    Syy miksi suosittelen nimenomaan kuumemittaria on se, että ne ovat kyllä yleensä todella tarkkoja tuolla 38,0 Celsiuksen alueella. Kaikki muut on oikeastaan pakko tarkistaa jotain muuta mittaria vasten. Halpiskiinalaiset metallitikkumittarit voivat olla erinomaisia tai heittää jopa asteita. Väriprosesseissa olisi suotavaa että lukema olisi 0,2-0,3 asteen päässä todellisuudesta, tai jotain.

    Värikemikaalit ovat edullisimmillaan AG Photographicilla Briteissä, mutta toimituskulut eivät ole hirveän edulliset jos tilaa vain vähän. Niinikään toimitusajat saattavat hieman venähtää joskus...
     
  15. Söder

    Söder

    71
    0
    0
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Minulla on Ikean digitaalilämpömittari (jossa on myös ajastin) ja kotimainen lasten kylpylämpömittari. Kumpikin on aina näyttänyt samaa lukemaa. Mittarien yhteishinta oli kai noin kympin.
     
  16. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Minulla on litkut limpsapulloissa muovivadissa ja vadissa vettä jonka lämpötilan mittaan.
    Kun veden lämpötila on muutaman minuutin +40 - +42C aloitan homman.
    Kuvista on tullut hyviä.

    Ihmettelen vähän näitä tarkkuusvaatimuksia.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tarkkuusvaatimukset ovat kriittiselle värikuvaajalle. Tuotekuvaajalle, muotokuvaajalle ja vielä jos dia on lopullinen eikä sitä skannata ja tietokoneella korjailla värejä. Tai jos värinegasta tehdään perinteisiä vedoksia.

    Perushyvää kuvaa tulee väljemmillä toleransseilla, siis sellaista ihan "normaalia" diaa projisoitunakin. Mutta jos kuvaisi filmille jonkun targetin niin varmaan huomaisi heti että prosessi ei ole ihan kohdallaan.
    Joskaan se ei ollut filmin kulta-aikanakaan monessa kaupallisessa labbiksessa, siksihän lanseerattiin näitä mm. Kodakin Q-lab -laadunvalvontajärjestelmiä.

    Class Ohlsson -kemialämpömittarini (tämä yksilö) näyttää samoja lukemia kuin digitaalinen kuumemittari, joten tarkkuus on suht ok.

    Väriprosesseissa temperoinnin hoidan siten, että kemiapullot ovat lavuaarissa kuumassa vedessä kunnes ne alkavat saavuttaa pullon sisältä mitattuna noin 38-39 asteen lämpötilan. Tähän ei noin 50-asteisella vedellä mene hirveän kauaa.
    Sen jälkeen tasaan kraanaveden niin lähelle 38 astetta kuin pystyy, käytännössä lopputulos on yleensä jossain 39 asteessa.

    Kehityspurkin vesihauteen heitän suosiolla sinne 40 asteeseen, sillä tuollainen joku 15+ litrankin haude jäähtyy E-6 -prosessin aikana reippaasti.
    Siinä vaiheessa kun kehite on otettu pois lavuaarista ja lämpö on laskenut 38 asteeseen ja prosessin voi aloittaa, sammutan kraanan ja annan loppujen liuosten päätyä itsekseen siellä jonnekin 38 +/- 0,5 asteen lukemiin.
    Ensikehitteen kohdalla niin E-6:ssa kuin C-41:ssä yritän olla mahdollisimman tarkka. Mittarin mukaan tasan 38.0 kun kaadan kehitteen purkkiin.

    Tuossa pari viikkoa sitten kämmäsin diakehityksen oikein legendaarisesti ja silti tulos oli käyttökelpoista. Täysin vastoin odotuksia.

    Monet eivät ehkä jaa tätä näkemystä, mutta laakafilmipuolella olen huomannut että mustavalkoinen on se vaikea. Väri onnistuu aina. En ole koskaan saanut väriprosessilla aikaiseksi esimerkiksi epätasaisesti kehittynyttä taivasta, kun mv-prosessissa se on hyvin todennäköinen tulos jos ei ole todella tarkka.
     
  18. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 066
    113
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    veikeä juttu kun siirryin purnukka kehitykseen ja jätin ne spiraalit ja muut häkkyrät pois niin kehitys on onnistunut erittäin hyvin.Lisäksi olen harjoitellut/testaillut kauan kehitysaikoja ja kehitteen määrää.Lisäksi vetämät on jo silmämääröisesti hanskassa.Prosessin vakiuttaminen ja harmaakortilla ja pistemittarilla mittaaminen on tuonut negat hyviksi,kumpa saisin niitä hyviä kuviakin vielä.Jvuokko puhuu totta väriprosessista,onnistuu hyvin. t kimo
     
  19. Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tarkkuusvaatimukset ovat siksi että niistä voisi luistaa. Kuten säännöt yleensäkin  :). Kuvaa tulee vaikka miten, mutta vaatimuksetkin on suhteellisen helppo täyttää kunnollakin jolloin jää vielä paljon varaa mokailla vahingossa.

    (Etenkin väri-)kehitykseen liitetään usein kahdenlaista mystiikkaa, (1) että olisi hirveän tärkeää että tarkat kriteerit täytetään tai muuten kuvat ovat heti pilalla, (2) nämä kriteerit olisi hirveän vaikea täyttää. Kumpikaan ei ole onneksi totta.

    Kotikehittäjällä on kuitenkin paljon vähemmän haasteita kuin kaupallisella kehittäjällä joka käyttää ja tuoreistaa isoa määrää liemiä ja pyrkii kustannusminimiin.

    Kriteerit kuitenkin kannattaa pitää samalla asteikolla keskenään jotta niitä voisi vertailla. Jos mustavalkofilminkehitykselle sanotaan 1 aste ja puoli minuuttia, niin silloin C-41:lle pitää sanoa n. 0,3 astetta ja 5-10 sekuntia, kun taas E6:n kriteerit taas ovat lähempänä sitä mustavalkokehitystä. Kodakin viralliset ovat +/- 0,15 C-41:lle ja +/-0,3 E6:lle jotka tarkoittavat siis sitä että vaihtelu on mitätöntä ja nk. ammattitasoa. Siitä voi sitten päätellä että millä oikeasti on itselle merkitystä...

    On myös huomattava että mustavalkokehitys on parhaimmillaan huoneenlämmössä ja pahimmillaankin vain muutaman asteen päässä siitä joten mahdolliset lämpötilanmuutokset ovat hitaita. 38-asteiset litkut taas jäähtyvät nopeasti ellei lämpötilaa edes jollain tavalla seuraa ja kontrolloi. Jos vesihaudeastia on kyllin iso niin C-41:n kanssa riittää että lämpötilan mittaa JUURI kun kehitteen on kaatamassa sisään, mutta miksipä ei mitata 1,5 minuutin päästä uudestaan ja lisätä vähän kuumaa vettä jos on tarvis.
     
  20. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Innostus Filmikuvaukseen

    Tohtiiko kukaan laittaa tähän threadiin skannausta itse kehittämästään värinegasta? En kyseenalaista värikuvien itse tekemistä, mutta olisi mukava nähdä minkälaista jälkeä tulee.