Mitä filmiä suosittelette hitaaksi välillä 50-100. Olen katsellut pan-f otettuja kuvia, mutta jokin niissä tökkii, en osaa sanoa mikä. Plus-x pidän, mutta sen valmistus rullakoossa lopetettu. Pitäisi olla mahdollisimman tasalaatuista. Mitenkä fp4 50 asan ja alikehitettynä toimii? T Jukka
Vs: Hitaista filmeistä Kaikki toimii kun laittaa toimimaan. FP4 toimii ihan kuin muutkin N-1 prosessissa. On niitä kehitteitäkin, jotka vähentävät herkkyyttä, esim Perceptol ja Microdol-X. Mutta FP4 on keskiherkkä filmi, ei varsinaisesti hidas. (FP4:ssä ei todellakaan ole sellaista erityistä ominaisuutta, mitä Keni tässä uumoilee: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,54977.msg413241.html#msg413241 Ihan normaalikäyräinen filmi se on ja ISO125 on vain sen nimellisherkkyys. Nominally rated at ISO 125/22 Black & White Film ) On se Pan-F oikein hieno filmi. Kuinka voit toisten kuvista voi sanoa että filmi on se mikä tökkii. ??? Kauhean hienorakeista se ei kuitenkaan ole herkkyyteensä nähden.
Vs: Hitaista filmeistä PanF+ on vaikea saada sävykkääksi. Se kasvattaa kontrastia todella helposti. Oma EI on 25, voisi ehkä olla alempikin. Silloin kun valotus ja kehitys onnistuu niin tulos on kaunis. T-Max 100 on oikeasti huikea filmi, johon kannattaa keskittyä. Jos tällä ei saa sävykästä negaa niin millä sitten?
Vs: Hitaista filmeistä T Max on hyvä filmi, mutta vituttaa tuo purppura stikki jota saa fiksailla ja huuhdella maailman ääriin. Onhan noita muitakin, en viitsi tässä alkaa rumpua lyömään, mutta omaan jääkaappiini on jäänyt 80S filkkaa sekä kino että rullakoossa ( ei myynnissä multa)
Vs: Hitaista filmeistä Sitten on tietty nuo Adoxit ja Efket. Vanhoja, suorastaan historiallisia filmejä, teknologialtaan tai reseptiltään. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,53715.msg412586.html#msg412586 Ennen trixiä 100 ASA oli nopeaa, ja orthokromaattiset vielä yleisiä. [QUOTE> [/QUOTE] Eihän tästä koskaan tiedä, oikeastaan millään merkillä. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,55040.0.html
Vs: Hitaista filmeistä Mitkähän noiden adoxien laatu on? Itse en muuta käyttänytkään aikoinaan kuin apx100 ja 1+15 rodinaalissa 15 min. Jos sellaista vielä saisi.... Onkos se adox kuin agfa? T Jukka
Vs: Hitaista filmeistä kodak ite sanoo että se ei haittaa jos vähän jää sitä punasuutta, mun käsitys on että se on joku indikaattori fiksaamisesta? vai tietääkö joku miksi noissa on toi? mäkin kyl komppaan tota tmax 100:sta, pullaa 50 iso sen niin se sävyskalla on jo todella älytön... mulla on ite tarkotus kokeilla adoxin 100 isosta seuraavaksi, paljon tota foma 100:sta käyttänyt, se on lookiltaan lähellä apx 100 kyllä. Mutta en saa siitä ehkä sellasta mikrokontrastia, tai se filmi ei ole hirveän terävä. Toivon et adoxin filkka korjaa tän ongelman. Foma 200 on myös yksi vaihtoehto jota suosittelisin apx 100 nälkään, sen oikea iso on jossain 100-160 luokassa. Joten jos sitä kuvaa 100 iso ei voi mennä pahasti vinoon, se on aika terävä filmi ja sävyskaala on apx mainen.
Vs: Hitaista filmeistä Tuskinpa sentään, paitsi Pan400. Edelle laitoin tuon linkin, missä Adoxeista. Esim. CHS filmit: These films are old shool emulsions which are still produced according to the old ADOX formulations which were introduced in the 1950ies. For years we have been selling this film under the efke label, now it gets back it´s original name: ADOX.
Vs: Hitaista filmeistä Täältä ääni fp4+:lle. Itse olen käyttänyt sitä hyvin paljon, erityisesti luonnonvalossa. Kehitettä ja kehitystapaa vaihtamalla fp4 taipuu moneen tilanteeseen. Esim. rodinal standi, rodinal normaalisti agitoiden ja hc-110 kehitysvalikoimalla saa kyllä sävyt talteen melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Samaan hengenvetoon täytyy kyllä sanoa, että samat temput onnistuvat kyllä varmasti millä tahansa modernilla filmillä, kun valitsee kaveriksi sopivan kehitevalikoiman. Eikä pidä unohtaa, että oikeanlaisen suotimen käyttö vaikuttaa sekin valtavasti lopputulokseen. Olisinko jopa niin puiseva, että suosittelisin valitsemaan sen filmin, jonka saatavuus ja hinta tuntuu parhaimmalta :-D
Vs: Hitaista filmeistä Minulla on hankaluuksia PanF+ kanssa. Kehitin juuri Ilfosol 3lla , jolla muutama muu filmi on mennyt ok. Jo heti alkuun ihmetytti laimennussuositus 1+14 vs. normaali 1+9 ja kehitysaika, vain 4:30 min. Onneksi testifilmien ruudut oli haarukoitu, joten käyttökelpoinen ruutu löytyy, mutta jo reunateksteistä näkyy, että vajaaksi jäi. On mahdollista, että kellertäväksi muuttunut tiiviste olisi jotenkin heikentynyt mutta jäin enemmänkin miettimään sitä, onko "kovalla" vedellä osuutensa. Lämpötila koko prosessin aikana 20 +/- 0,5 astetta ja liikuttelu samoin kuin olen tehnyt satoja kertoja.
Vs: Hitaista filmeistä Tällä menetelmällä olen pari kertaa valinnut filmini. Nykyään se on Tmax 100 ja Tmax 400. Saatavuus hyvä, hinta halpa. Tosin yli 4x5:ssä saatavuus vähenee rajusti :|
Vs: Hitaista filmeistä Anteeksi että hieman varastan topiccia, mutta ei tämä ole uuden arvoinen.. Olisiko jotain erityistä suositusta keskarifilmistä väliltä 25-100 studiokuvaukseen, kun pyritään suurimpaan mahdolliseen resoluutioon? Tasalaatuisuus myös erittäin tärkeää. Kama pitäs kai saada kohtuu jyrkäks, niin että voi vedostaa sävykästä low-key kuvaa.. Tosin siihen nyt on keinot. Olen harkinnut: Rollei RPX, T-MAX 100, Efke 25/50/100, FP4, Delta 100. Toimisko joku?
Vs: Hitaista filmeistä Jos tasalaatuisuus ja mahdollisimman suuri resoluutio ovat tärkeitä, niin vaihtoehdoiksi jää T-MAX 100 ja Delta 100. Ja luettelosi ulkopuolelta Fuji Neopan Acros 100.
Vs: Hitaista filmeistä Voisko joku suomentaa? Valotetaan 50 mukaan ja kehitetään normaalisti? Miten toimii, jos vielä lykkää keulille punasuotimen? Räjähtääkö taivas? -Aloittelija
Vs: Hitaista filmeistä Suodin korostaa vastaväriään, joka tummenee kuvassa (vaalenee negassa). Pull-prosessi on N- (miinus) prosessi, jossa valotetaan enemmän ja kehitetään vähemmän. Tässä säikeessä on aihetta, mm. J.Vuokon lähettämä linkki Rob Grayn helppotajuiseen oppaaseen, joka riittää pitkälle. Kannattaa tallentaa itselleen. (MonoScapes workshop: Exposure & contrast control, Copyright © 1998 Rob Gray)