Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

iMac

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kostaja!, 23 Heinäkuu 2006.

pistetääs puntariin hyvät kuvankäsittelykoneet.

itselläni ei ole macci kokemusta ollenkaan, mutta puucee kokemusta senkin edestä.
    nyt kaipaisin kokemuksia siitä onko mac oikeasti hyvä jopa parempi noihin hommiin?
    Oma kone minulla on täysin käytössä vain nettiä, kuvankäsittelyä ja musasoftia varten, kaksi jälkimmäistä
    kaipaa koneelta potkua ja paljon... eli nopeutta täytyy löytyä. Monet macci-miehet hehkuttavat sen hyvyydestä
    nimenomaan noilla saroilla, onko todellakin näin? löytyykö ketään joilla on kokemuksia kummastakin myllystä ja aika vastaavilla spekseillä?
    Mitä speksejä maciltä vaaditaan jotta jytkettä noihin hommiin on sopivasti, riittääkö uusi dual prosessor iMac (yli 2Ghz prossulla) ja siihen 1-2megaa DDR:ää ja vaikka 20" näyttö, setille kertyy hintaa jonnekin 2-tontun korville..kai.
    entäs softapuoli, kunka hyvä tarjonta silläsaralla löytyy?
    photari tietty täytyy löytyä, lightroomia jo saakin.. ehkä jotain muutakin raw-konvertteriä kaipaisi...
    musasoftissa sonaria ja cubasea ja sen semmosta.. ehkä wawesin efectiä jne..

summasummarum, eli antakaahan tähän treadiin macci faktaa, valistakaa minulle miksi hankkia oma omena?! :)

1. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Itselläni on ollut jokapäiväisessä käytössä Macintosh tietokone jo yli kolme vuotta. Ongelmia ei ole ollut minkäänlaisia. En nyt rupea tässä tämän enempää kehumaan tietokonettani. Joku muu saa sen tehdä.
    Osta sellainen iMac jota olet suunnitellutkin. Takaan, että et kadu valintaasi pitkällä tähtäimellä.
    Tällainen Apple iMac paketti maksaa Apple Storessa 1898,98 euroa(hinta sisältää toimituskulut)

1GB 667 DDR2 SDRAM - 1x1GB
    250GB Serial ATA drive
    ATI Radeon X1600 with 256MB SDRAM
    Keyboard & Mighty Mouse + Mac OS X

20-inch TFT display
    2.0GHz Intel Core Duo
    SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
    AirPort Extreme
    Bluetooth 2.0

2. Ande

Ande

10
    0
    0
  3. luovuin kotikäytössä vanhasta imacistä kun siinä ei ollut virittelemistä ,)
    No ei vaan. Tosi se on että mäcci on huoltovapaa, siksi ostatin mäkit anopilla, vaimon siskolla ja muutamilla kaverilla... enkä ole katunut ,D
    Mutta asiaan. osx koodailun aikaan apple jäi jälkeen raudassa.
    powerpc prosu arkkitehtuurin sanottiin vastaavan jopa puolet tehokkaampia cisc prosuja mutta se oli paskapuhetta. nyt aletaan olla samalla viivalla kun tehokkas rauta on saatu applen linjoihinkin.
    10.1 oli takkuinen 10.2 ja 3 oli jo toimivia ja jopa kevyempiä. uudemmista en tiedä.
    applen käyttäjäkunta ei halua opetella mitään uutta eikä halua ymmärtää mitää syvällista koneista ja unix käyttiksen myyminen tällaselle kohdeyleisölle on aika kova juttu.
    unix pohjaisuus antaa lisäpotkua paitsi rakenteellisista syistä niin myös siitä merkittävästä syystä että taustalla ei tarvi ajaa koko ajan F-Securen tehosyöppöä. Tämä on merkittävä asia.
    Mäkki on toimiva siksi koska se ei ole kaikille kaikkea. halvimpia kojeita ei saa kiinni mäkkiin, sitä ei voi virittää kovin helposti ja kaikkia ohjelmia ei ole mäkille.
    kuva- ja musataiteilijat on käyttäneet mäkkiä kautta aikojen joten ne softat pitäisi löytyä helposti osx:llekin jo.
    kuvatyöskentely on oikeasti tehokkaampaa mäkillä koska aikaa ei mene turhuuksiin vaan voi keskittyä varsinaiseen työntekoon, se on oma kokemukseni.
    Paljon muistia vaan niin hommat pelaa (vaikka window ja unixien ero tulee selvästi esiin siinä kohtaa kun mennään muisteista IOlle).
    RAWssa C1 ja musassa ainakin Cubase on mäkille.. tarvitaanko niitä muita?
    ja lopuksi kuten Linuxeissa on Distro-uskonnot on Macintoshin käyttökin lähes henkellinen kokemus, sitä ei voi selittää se täytyy kokea.

4. Itse olen käyttänyt musiikinteossa G4 Sawtooth Maccia (Pantteri). Siinä pyörivät mainiosti käyttämäni Logic audio ja Protools (16 raitaa). Kuvia olen käsitellyt iMacilla ( OS 9.1, 350), eMacilla (Tiikeri, 1,25) ja iBookilla (Tiikeri, 1,2). Nämä toimivat mainiosti jos ei kuvien suhteen ole kiire. Suurimmat positiiviset asiat ovat helppokäyttöisyys, virusten puute ja käyttiksen vakaus. iBookin näyttö ei ole kuvien käsittelyssä paras mahdollinen. eMac on tässä suhteessa parempi. Uusi iMac 20" näytöllä toimii kuvien käsittelyssä vallan mainiosti. Edellä mainitut Hopeinen omena ja Omenamehu.org ovat maccimiehen paratiisi. Niistä löytyy apu melkein mihin tahansa ongelmaan.

Miksi hankkia Mac? Muotoilisin kysymyksen toisin: Miten voi elää ilman Maccia? ;-) Vakavasti sanottuna kysymys lienee tottumuksesta. Itse olen käyttänyt melko harvakseltaan win-koneita. Vakavin käyttö on ollut äänityskäyttö.

Suurin ilonaihe minulle on ollut Maccien vakaus. Joskus Win-koneilla äänittäessä (Ensoniqin Paris) se on kaatunut kesken tallennuksen. Selitä siinä sitten kitaristille, että elämän soolo on bittien taivaassa... Macillä äänittäessä en ole vastaavaan ongelmaan törmännyt.

Junissa ja muissa kulkuvälineissä saa mukavaa matkaseuraa maccikäyttäjänä. Valkoinen iBook kerää runsaasti sympatioita, joten hetken kuluttua saa selittää kauniimmalle sukupuolelle koneen ominaisuuksia... Jaahas, tämä taisi mennä kysymyksestä ohitse.