Kuvien tärkein anti on pääosaan kirjoitettu "vanhanajan EXIF-data". Sen taiteellinen arvo on sama kuin jos digikuvan ylänurkassa olisi tiedot väriavaruudesta ja ISO-luvusta. Nämä ovat siis otteita kuvauspäiväkirjasta, eivätkä varsinaisia kuvia.
Niin juuri Matti - vedostuspäiväkirjasta - oikeastaanhan ainoastaan negatiivi on oikea kuva ja kaikki siitä valotuksen jälkeen tuotettu on tuon kuvan tulkintaa.
Mikä noiden muistiinpanojen funktio on esille laitetuissa kuvissa? Käytätkö samaa tapaa kaikissa kuvissasi tuodaksesi esille jotain filosofiaa (ehkä mainitsemaasi alkuperäisyyttä)?
Alunperin taustapaperissa olevat vedostustiedot oli vain skannattujen tiedostojen käsittelyä helpottamaan (nuo tiedothan on tavallisesti vedoksen takapuolella), mutta osittain laiskuudesta johtuen olen antanut niiden jäädä. Ne viestivät myös jonkinlaisesta keskeneräisyydestä mitä pelkän normaalisti vedostetun kuvan avulla on vaikea tuoda selvästi esille. Kuvissa olevien tolppien ja aitojen on tarkoitus vaikeuttaa pääsyä näkymään. Kuvasin aikaisemmin aika paljon päällekkäisvalotuksia, ja usein niin että ruudut menivät tarkoituksella limittäin. Nyt viimeaikoina olen yrittänyt saada aikaan samantapaista "kerroksellisuutta" ja tihentymistä mutta luonnollisia näkymiä käyttäen.