Joo, kysymys on tietty aika mahdoton, mutta kysyn silti. Oletetaan: Sulla on kaksi kuvaa samasta aiheesta. Toisessa mallin ilme on aivan loistava, mutta sommittelussa on pikkuvirheitä. Jalat katkeaa, taustalla pientä häikkää, jotain. Toisessaa taas sommittelu on just hyvä ja mallikin on, mutta ilmeestä puuttuu se viimeinen silaus, mikä tekisi kuvasta ennemmän kuin tavallinen rivikuva. Kumman ottaisit ja laittaisit levitykseen? Toinen jää vain sulle.
Varmaan sen hyväilmeisen version. Kuitenkin haluan kuvan joka kertoo enemmän vaikka siinä pieniä virheitä olisikin. Luultavasti se hyvä ilme vie katsojan huomion virheistä pois. Kuvanysvärit on erikseen, mutta he saavat itkeä niitä pikkuvirheitä kaikessa rauhassa.
Ihmismallilla ilme, ehdottomasti. Tunne on tärkeää, ei pilkunviilaus. Sitävartenhan niitä kuvia otetaan.
Photarilla ilme siihen hyvään sommitteluun Eli ensin leikataan ilme irti Aukea.net, virtuaalinen luomisgalleria Ja sit senkun liitetään se siihen hyvään sommitteluun ;-)
Ilme. Noin omien kuvaamisten pohjalta sanottuna, eli ilmeet ne on tärkeimmät ja persoonallisuus jne. Pieniä virheitä tulee tehtyä jatkuvasti joten eiköhän sekaan mahdu isommatkin virheet sitten. Ja toisekseen kuvista niin edelleen pätee se ettei heti aina tiedä mikä kuva on hyvä. Vaatii aina aikaa mennä ennen kuin pystyy objektiivisesti arvioimaan ja mahdollisesti näkemään hyvät kuvat. Taas koskee omia kuvaamisiani. Ja miksei koskisi muittenkin kuvia?
Ollaanpa sitä yksimielisiä. No, just näin tein ja niin teki lehtikin samasta kuvasta. Oma pohdintani koski tätä galleriaa. Jonna - m u s a k u v a t . c o m Ja arvaatte varmaan mitä kuvaa ja osaatte näkemättä suunnilleen kertoa, millainen se toinen kuva on.
Vaikea minun ainakin noista Jonnan kuvista sanoa, en tunne ihmistä, kaikki ilmeet vaikuttavat tasaveroisilta näin äkikseltään.
No se oli toi keilauskuva. Otin valitun kuvan jälkeen vielä monta, joissa jalat eivät katkenneet ja tausta oli rauhallisempi. Ilmeetkin oli hyviä, mutta ei niin hyviä.
Ei se minusta häiritsevästi oli "rikkinäinen" ja katse meni itselle mukavasti kasvoihin. Kaunis asento vielä. Ihminen tosin on tuntematon joten se aina vaikeuttaa..
Ihmisiä kuvatessa itse keskityn liian usein sen hetken talteen saamiseen. Juuri näitä ilmeitä hakiessa tulee sohittua horisonttia vinoon ja rajattua heikosti. Luomutilanteessa ei aina edes voi vaikuttaa kuvan taustaan vaan on parempi laukoa kuvia ja surra kotona. No, ehkä mä opin vielä jonain päivänä. Ammattilaiset voivat ja saavat olla erimieltä, mutta mun mielestä toi Fangion ottama keilakuva toimii tuollaisenaan vaikka raajoja olisikin katkottu. Oma silmät hakeutuivat automaagisesti tuijottamaan tuota riemunkiljahdusta Eli ääni ilmeelle.
Ahaa.. luulin että pitää vertailla noihin muihin kuviin mitä sivulla näkyy. Keilakuvan ilme on mitä mainioin eikä sommittelu haittaa omaa silmääni yhtään (edit: sävyt on kyllä aika tukkoiset).
Kaikki taitaa olla yksimielisiä siitä, että sisältö voittaa muodon. Pakko yhtyä kaikkin muihin keskustelijoihin.
Ilme/persoonallisuus todennäköisesti, mutta jos sommittelu ärsyttäisi omaa silmää, rajaisin kuvan itseä miellyttävämmäksi ennen eteenpäin luovuttamista.
Nivelistä katkominen on semmoinen sommittelun perusjuttu, jota pitää koittaa välttää kuvaa rajatessa yleensä, mutta ei todellakaan mikään syy hylätä hyvää kuvaa. Tekniset virheet ovat aina hyvin, hyvin paljon vähemmän arvoisia kuin kuvan sisältö. Vasta kun sisältö on yhtä hyvä, ruvetaan edes katsomaan tekniikkavirheitä. Räikeät epäonnistumiset poislukien tietenkin, kuten 5 aukon ylivalotus Minusta siis valitsit oikein.
Itse painin taannoin saman ongelman kanssa ( http://www.mattioksa.com/www.mattioksa.com/valokuvaus/kuvat/6.7.05/photos/lassi4.jpg ) Tarkennus vetoketjussa ja se hienoin juttu - lavaste loppui kesken (satavuotias ovi). Vaihtoehtojakaan ei noissa filmille kuvatuissa kuvissa ollut. Hassu juttu oli se, että kun tässäkin vähän niitä ilmeitä metsästin, niin digille onnistui n. sadasta kuvasta yksi ( http://www.mattioksa.com/www.mattioksa.com/valokuvaus/kuvat/27.6.05/photos/PICT2662-copy.jpg ) ja filmille alle kymmenestä kuvasta alle kymmenen (siis ainakin kolme.. ainakin jotenkin onnistui). Vaikeita asioita tommoset. Pitäis aina ottaa vaan yksi kuva ja se on siinä.. tai sitten se ei ole siellä päinkään..