Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 21 Syyskuu 2010.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Näköjään kaikki käyttämäni astiat näyttävät ihan mitä sattuu - epäilyksen siemen on ollut pitkään (varsinkin kun pari kertaa on useampaa filmiä kehittäessä ylin jäänyt vähän turhan lähelle kehitteen pintaa) ja nyt tuli tarkastettua niin vaa'an kuin 20ml tarkkuuspipetinkin kanssa asia.

Lasisia labramittoja on tarjolla vähän kaikkialla, bebekistä alkaen vaan mistäs saisi huokeita muovisia astioita (ei tarvitse pelätä että menee rikki) joiden asteikot ovat luotettavia?
    Mulla on astiana anttila-kannusta Hama- yms. "pimiömittoihin" ja kaikissa on useamman prosentin virhe.
    Työläänä hätäratkaisuna voi tietysti raaputtaa + värjätä omat merkinnät tärkeimmille mitoille noihin astioihin.
    Kemioita punnitaan gramman osien tarkkuudella ja sitten valmiit nesteet sekoitetaan prosenttien virheellä :|

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Halpa ja hyvä.....

Ratkaisun toitkin jo viestissäsi esille. Jos haluat halvan ja tarkan, niin kalibroit itse.

(luin itse asiassa otsikon ensin väärin....  'näyttävä asteikko'  ja 'oikein näyttävä asteikko' ovatkin eri asioita ;)

3. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Osapuilleen oikeinkin näyttävien mitta-astioiden käyttö kaiketi onnistuu kun käyttää aina samoja astioita ja samalla tavalla? Itse olen käyttänyt lasisia laboratoriovälineitä. Pysyvät kuitenkin kohtuullisesti ehjinä ja rikkoutuessaan eivät uudetkaan hirveitä maksa.

K.

4. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Etolassa on ihan hyviä ja edullisia muovikannuja. Niissä on sininen asteikko, joka näkyy minusta riittävän hyvin. Kokoja on litraan asti. En ole kalibroinut asteikkoja mutta hyvin nuo ovat toimineet.

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Samoja astioita - mutta näissä on astioiden kesken hurjia heittoja kun kaikki on vähän eri brändiä.

Lasiset ovat parhaat ja yleensä tarkat ja niitä saa huokeallakin, mutta kotona labraillessa niiden kanssa saa olla liian varovainen esim. pakatessa kylppäristä pois säilytyslaatikkoon.

Todettakoon että mm. eBayssa on noita paljonkin, mutta kuka niidenkään tarkkuuksista tietää..

6. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Kotona olen joskus pizzapohjaa tehdessäni ihmetellyt teräksisen desinlitran mitan asteikkoa kun tasan puolessa välissä on puolen desin viiva. Ei tuo mitä jos astia olisi tasapaksu alhaalta ylös, mutta kun yläosan halkaisija on miltei tuplat pohjaan niin eihän tuo mitenkään voi olla 0,5 desiä viivan kohdalla.  Eipä noihin ole luottamista jos mitä pizzapohjaa tärkeämpää tekee ja sekin on tärkeämpää kuin puutarhan hoito.

7. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Eiköhän ne graduoinnit kannata siihen itse tehdä, saapahan nukkua rauhassa. Jos asia oikein vaivaa. Suurinpiirtien samalla vaivalla kuin tarkastaa valmiit?
    -pekzilliacus

8. pb76

pb76

777
    0
    0

Veikkaampa että tämä on väärä paikka kysellä moisia kuten olet jo varmaan huomannut vastauksista? Yksi tuhannesta ehkä jaksaa hieroa noita tuhanneksia :)
    Ehkäpä jossain on foorumi miltä löytyy laborantteja jotka tietäisivät vastauksen kysymykseen ja osaisivat neuvoa kaupan mistä saa halvalla hyvää muovia.

9. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Oletko varma että luet asteikkoa oikein? "Meniskuksen pohjasta" eli kun neste muodostaa sellaisen linssimäisen muodon, niin asteikko luetaan siitä, missä kohdassa nesteen pohja on. Ja asteikkoa on syytä katsoa 90 asteen kulmassa. Ja sitten tullaan siihen, että kovin isoissa astioissa, kuten litraisissa, ei mitenkään voi päästä hirveän suureen tarkkuuteen. Prosentin virhe kuulostaa aivan normaalilta. Jos sitä suurempaa tarkkuutta tarvitaan tilavuusmittauksissa, mittapullo on tietysti yksi vaihtoehto, mutta ei suinkaan halpa.

Veden lämpötilallakin on merkitystä jos oikein tarkkaa mittausta haet. Mitta-asteikot on yleensä kalibroitu 20 tai 25 asteeseen.

Ja jos kerran olet pystynyt virheen mittaamaan, olet jo selättänyt ongelman. Tiedät jatkossa kyseisen mitta-astian virheen.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Prosentin tai parinkin tilavuusmittausvirhe menee kaikissa prosesseissa oikein mainiosti toleransseihin.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
  11. J.Vuokko

8 192
    63
    48

No tein sen helpoimman kautta ja piirsin korjatut merkinnät kaikkiin.

Nuo fotokäyttöön myydyt hienot missä oli asteikko + merkinnät että 20°C osoittautuivat näyttävän ihan väärin, samoin yksi tuollainen sinisin viivoin merkitty, ehkä juuri etolan malli.

Ainoa fotokäyttöön ostettu joka näytti kutakuinkin oikein, oli 50ml sylinterimallinen mitta, jossa on 10ml asteikkopykälät. Aavistuksen alakanttiin se tosin näytti.

Sitten pommi ja yllätys: Anttilasta/citymarketista joskus osatamani keittiömitta, sellainen missä on vesi, jauho, sokeri yms. mitat ja jota olen käyttänyt vain nesteiden väliastiana enkä mittailuun koska se ei näyttänyt luotettavalta.
    No se oli sitten täysin tarkka mun silmien ja veden pintajännitteen aiheuttamien lukematarkkuuksien rajoissa!

Miksi nuo ns. labramittoina myydyt sitten näyttävät noin väärin. En tiedä.
    Se ei riitä syyksi, että vesijohtovesi ei olisi ihan yhtä tiheää kuin täysin puhdas H2O, sillä virheet näkyivät myös kun mittasin 50ml ja 25ml pipeteillä vesiannoksia eri astioihin. Ja näiden pipettien vesiin taas vaaka näytti tuon 1000ml vettä = 1000g -nyrkkisäännön pätevän varsin hyvin vielä huoneen lämmössäkin.

12. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Haha, no oikeastaan tämä ei yllätä.

Nimittäin, nämä ns. "fototuotteet" ovat usein täyttä huijausta, eli nk. kusetusta taikka linssiin viilausta niinsanotusti!

Joku ostaa erän jotain viallista tuotetta sikahalvalla, pistää aivan mielettömän ison hintalapun ja myy ihmisille fototuotteena. Ja, "hinta tarkoittaa laatua" toimii yllättävän usein! "Näiden on pakko olla parempia kuin halpahallipurkkien".

Kannattaa tosiaan huomata, että ihan oikeita labramitta-astioita saa alan firmoista paljon halvemmalla kuin noita "fototuotteita", ja jos todella halvalla haluaa päästä, niin sitten jostain halpahalleista tai Vapaavalinnoista löytyy niitä keittiöön tarkoitettuja, jotka nekin ovat todennäköisesti tarkempia kuin nämä "tarkkuus" "erikois" "fototuotteet" jotka on tehty "supererikoismuovista".

13. Vs: Mistä oikein näyttävällä asteikolla olevat mitta-astiat?

Mä tuskailin kanssa kannujen ja mitta-astioiden kanssa. En niinkään kannun mittavirheen takia, vaan lähinnä kannun vaikealukuisuuden takia.
    Esim tollanen perus keittiömittakannu on leveä ja ei kovin syvä, kun taas labramitta on kapea ja syvä, että asteikko saadaan tarkemmaksi.

Kun en muualta muovisia löytänyt, tilasin muiden tarpeiden mukana Macolta.

14. L and Scape

L and Scape Active Member

748
    147
    43

Herttoniemessä oli ja ehkä on edelleen labratarvikkeiden maahantuoja  (olisiko ollut "Laborexin" tai vastaava), josta saa hyviä Pyrexin ja  muiden valmistajien mittalaseja. Itse ostin aikoinaan 50ml, 100ml ja  250ml mitat, joilla olen pärjännyt useita vuosia. En tehnyt  hintavertailua laboratoriotarvikkeiden ja fototarvikkeiden välillä,  mutta mielestäni labramitat olivat edullisia. Mitä mittojen  luettavuuteen ja tarkkuuteen tulee, niin uskon labramittojen olevan  luotettavia.