Vs: ecIRGB vai ProPhoto -- museolukemista Ilmeisesti ette sit ainakaan väriavaruuden vaihtoon. Itse kyl ajattelin harkita 16-bittistä maailmaa uudemman kerran.
Vs: ecIRGB vai ProPhoto -- museolukemista En ymmärrä näistä, enkä tätä menoa tule koskaan ymmärtämään. Eilen oikein harmitti, kun näin tämän, että mikset laittanut edes pientä referaattia siitä, mistä on kysymys ja mitä itse ajattelet. Se olisi kuitenkin hyvätapaista keskustelunavausta. No, sainpas nyt sanottua. (Mutta väliäkö sillä, kun arvaan että aiheen ymmärtäminen on joka tapauksessa liian suuren kynnyksen takana, kun en pysty lukemaan tuota PDF:kään outojen sanojen ja termien takia. *Painuu takaisin laboratorioon filmien kanssa*)
Vs: ecIRGB vai ProPhoto -- museolukemista Johtopäätös: Pitää hankkia nopeampi nettiyhteys. Kun tuo mammuttimainen dokumentti sitten joskus aukeni, niin asiasta pitänee todeta, että johonkin pitää aina vetää raja ja minulla se raja menee tässä. PPrgb määrittää väriavaruutta enemmän kuin silmä pystyy eroittamaan, joten se riittää mulle ja värisiirtymä ei ole mitenkään niin merkittävä, että pitäisi sen vuoksi ryhtyä tekemään asialle jotain. Jotenkin tuntuu, että museoväellä on tuulimyllymaassa mopedi vähän karannut, mutta saahan sitä puhastella jos ei ole vaaraksi muille. Tuo museoväki on aina ollut vaatimassa kaikenlaista säilyttämistä, mutta mun mielipiteeni on, että mistään ei tule koskaan osaa historiassa, jos sitä ei suurimmalta osin hävitetä.
Vs: ecIRGB vai ProPhoto -- museolukemista Mihinkö päädyin? Mielenkiintoinen kirjoitus joka avarsi vähän tietämystä noiden väriavaruuksien suhteen. Silti ihmettelen myös tuota, että onko se tosiaan niin tärkeää tehdä kaikki, tulostaa kaikki jne. laajemmin kuin mitä silmä pystyy erottamaan? No, kun saisin itseni vakuutettua 16-bit värien tarpeellisuudesta edes Museoväki on säilyttämässä vanhaa, se on hyvä. Tuossakin unohtuu kuitenkin se, että kuinka kaikki saadaan säilöttyä - itse en vieläkään luota digimedioihin vaikka näitä on iät ajat tullutkin käytettyä. No, paljon on töitä luvassa formaattien konvertoijille jne. koodareille