Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ilmainen blogitila

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jaava, 11 Maaliskuu 2016.

1. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Ilmainen blogitila

On kuitenkin hyvä, että on tahtoa vinoilun ja sarkasmin sensurointiin. Asenne on aina tärkeintä ja saiteilla henkilökunnan oikea asenne on kaikkein olennaisin.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Huh huh.  Toi oli kyllä paha. Niin paha että jopa osin hyvä.

edit.  Olisiko niin, ettette pidä toistenne kirjoituksista?  Vai onko kyse lukijan (lurkkijan) avautumisesta uutta sisällöntuottajaa kohtaan?  Mistä on kyse, osittain voinee päätellä katsomalla kunkin kirjoitettuja viestejä.  (Onko jotain muuta osallistumista tänä vuonna kuin toisten kritisoimista?  Kauemmas en katsonut, koska niitä tikulla silmään.)

edit2.. On siellä muutakin tänä vuonna.  Ainakin tammikuussa.  Että anteeksi vaan siltä osin. Mutta Jaavaa kohtaan näyttää tilanne kärjistyneen.

Liitetyt tiedostot:

• jaris.gif
      jaris.gif
      Tiedostokoko:
      4,8 KB
      Katsottu:
      429
  3. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Yksi ratkaisuhan tähän mun ongelmaan olisi saada Kameralaukkuun uusi alue, jossa perustettuun säikeeseen voi kirjoittaa vain sen perustaja. Niin ei sirpaloidu säie lukukelvottomaksi.

Liittyvän keskustelun voisi hoitaa perinteisellä keskustelualueella.

Pistin ehdotuksen tuonne: Kehityskeskustelu puolelle.
    "Blogi-alue" Kameralaukkuun

4. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 495
    720
    113

Kun katselee joitakin sinun kirjoittamia tekstejä, niin mieleen hiipii ajatus, että ei niin väliä miten osallistuu kunhan vaan osallistuu…

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

No niin lopettakaa jo. Kukin täplää tyylillään.

6. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

Njoo, tuossa käy vaan sitten helposti niin, että kukaan ei lue sitä. Tai ainakin harva lukee. Keskustelupalstan seuraajan näkökulmasta kun yksi keskustelupalstan suola on nimenomaan se, että siellä keskustellaan.

Vaikuttaa enemmän siltä, että blogi voisi olla tarpeisiisi hyvä. Kohderyhmän löytäminen on nykyisin hankalampaa, kun blogilista.fi on lopettanut toimintansa, mutta blogit.fi on samankaltainen. Oman kohderyhmän löytää parhaiten siten, että alkuun päivittää blogia lähes päivittäin. (Ei tietenkään yhdestä projektista esim. yhden ruuvin irrottamisesta yhtenä päivänä.)

Yksi vaihtoehto on myös se, että dokumentoi projektin ja julkaisee sen vasta sen jälkeen, kun on projekti saanut päätöksensä. Tämä ei liene itsensä kehittämisen kannalta huono vaihtoehto ollenkaan.

Mutta edelleen pidän tärkeimpänä, että ei ota asioita niin vakavasti. Suhtautuu kritiikkiin ja aiheesta sivuun menevään kommentointiin positiivisuuden kautta. Pitkälti omasta asenteesta kiinni. Vaikka mikä olen sinua neuvomaan. Elämää mulla kun takana vähemmän, mikäli olen oikein ymmärtänyt (profiilikuvan perusteella).

7. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Tarkoitus olisi saada dokumentoitua itselle (vaikka kuinka tulin purkaneeksi kameran, kun se pitäsi kootakin), mutta myös myöhemmin asiasta kiinnostuneet pääsisivät helpommalla tietoa etsiessään.

Keskustelunhan voi edelleen hoitaa, kuten tähänkin asti, sopivassa säikeessä, itse blogin toimiessa vain referenssinä kuvineen päivineen.

Tarkoitus olisi siis saavuttaa sekä hyvä luettavuus (blogi-säie), että yhteisöllinen ote (keskustelusäie).

8. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

Okei. Nyt alkaa menemään jo hieman oman ymmärryksen yläpuolelle.

Jos itselleen dokumentoi siksi, että saa kasaan uudelleen, niin en ihan ymmärrä, miksi se sitten pitäisikään julkaista siinä vaiheessa. Tämä puoltaisi sitä, että julkaisee projektin vasta kun se on valmis.

Myös facebook voisi toimia tämänkaltaiseen tarpeeseen. Siellä voi estää kuvien kommentoinnin. Ja voi myös sensuroida (poistaa) kommentteja.

Tarkoitukseni ei ole mitenkään vinoilla tai muuta. Kävin tuon ketjun läpi, josta ilmeisesti kimmokkeen tämän ketjun kysymykseesi sait. En tiedä, onko sieltä nyt poistettu joitan viestejä, mutta ei se nyt omaan silmään mitenkään mahdottomalta lukemisen kannalta vaikuttanut. Parin sanan viestit menee lukemisen jälkeen "takaraivon" läpi ohi.

9. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Dokumentointi on hoidettava samalla kun purku edistyy, muutenhan se jää tekemättä kokonaan tai on puutteellinen. Tällöin kokemuksia olisi myös mahdollista jakaa helposti keskustelusäikeessä, kun dokumentointi on jo netissä, ja käydä keskustelua kohdatuista ongelmista ja havainnoista.

Toki, mutta kun ajatellaan usean kuukauden keskustelua, niin lopputulos on jälkeenpäin lukemisen kannalta melkoisen onneton. Kun sensijaan kirjoittaa säikeen (blogin) yksin, on mahdollisuus paljon selkeämpään esitykseen ja parempaan luettavuuteen.

Mikään taehan blogin selkeys tai helppolukuisuus ei kuitenkaan ole. Meinaan joka tapauksessa kokeilla minkälaista jälkeä saan aikaan blogimaisesti kirjoittaen. Täällä tai muualla.

10. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

Voi olla noinkin.

Omasta kokemuksestani voin kyllä sanoa, että maailman muuttaminen mieleisekseen on niin iso urakka, että siihen ei kannata lähteä. Ensin loppuu terveys kesken ja sen jälkeen ikäkin tulee vastaan. Tämä ei toki liity sinuun, mutta jos joku nuori (minua nuorempi) tätä sattuu lukemaan.

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  12. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Kyllä nyt on niin, että herran Fujin(romun) osto herättänyt aiheita tällä sivustolla.

-Hei jätkät mulla tuli paskat housuun, voisko joku tulla pyyhimään ja pestä pyykit.

Mitkä hevosmiehet, ymmärtääkseni kukaan vittuilut sinulle?

Ei muuta kuin leuka kohti rintaan ja kohti uusia käytettyjen kaupoille.
    https://www.youtube.com/watch?v=72XCtxE49OA

Tämän viestin saat vapaasti ottaa miten haluat..vittuiluna, huumorina, sarkasimilla, aivan sama mulle

13. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Muutosvastarinta on toisaalta hyvä asia ihmisessä. Mutta muutoksen puolestapuhuminen voi olla melkoisen turhauttavaa, kun kokee itse näkevänsä ja vastustajien olevan puolisokeita.
    Mutta kuinka maailma kehittyy, jos ei muutoksen kautta. Kehitystä on kuitenkin ilmiselvästi tapahtunut. Ei siihen kuitenkaan kenenkään kannata koko käytettävissä olevaa energiaa tuhlata. Ei puolestapuhumiseen eikä maailman pitämiseen entisillä sijoillaan.

Nytkin tuolla yllä linkitetyssä säikeessä ("Blogi-alue" Kameralaukkuun) käyty keskustelu noudattaa kaavaa:
    - Osan mielipide palautuu näkemykseen  "näin on aina tehty ja halutaan tehdä vastakin"
    - Osa epäilee ehdottajan motiiveja
    - Muutama on innostunut ehdotuksesta

Peruskysymykseen "onko tuo edes teknisesti mahdollista ja työpanokseltaan järkevissä mitoissa" ei kuitenkaan ole vastattu. Muu keskustelu on turhaa ilman tuota tietoa.

Kun tuota muuta keskustelua kuitenkin on, niin hämmästyttää ettei siinä kiinnitetä huomiota hyviin ja huonoihin puoliin. Kuinka kannan voi päättää kun ei tiedä vaikutuksia.

14. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Olisko nyt kuitenkin niin, että jos tuota ei kaivata ylläpidon toimesta, käyttäjien valtaosa ei ole kiinnostunut eikä sellainen oikeastaan millään lailla keskustelufoorumille kuulu, niin tuossa olisi jo vinkkejä siihen, mikä keskustelu on turhaa.

Nimimerkillä : "Saako naapurin tontille rakentaa".

15. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Jotkuthan on tehneet niin, että ovat pitäneet omaa blogia ja sitten heittäneet linkin aina tänne kun on tullut päivitystä. Tai että wordpressistä lähtee linkki aina automaattisesesti esim FB:hen.

Mutta kyllä se pitäisi ymmärtää, että jos itse jankkaa niin kyllä muutkin jankkaa takaisin :)

16. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Hyvä "Saako naapurin tontille rakentaa":))

Olisiko tässä kysymys nyt siitä, että kaikki ei näe samalla tavalla, mihin yo. viestissä jo viittasinkin: siis turhauttavaa puolestapuhua, kun itse tuntee näkevänsä ja vastustajat ei.

Kaipaus ylläpidon toimesta
    Kyllä tietysti ylläpidon kaipaukset vaikuttaa asiaan, mutta mltä pohjalta se kaipaus kumpuaa. Eikö heille vaan ole tullut mieleen, vai vaikuttaako jokin muu syy.

Käyttäjien valtaosa ei ole kiinnostunut
    Käyttäjien valtaosan kiinnostukset on kameraharrastuksessa, ja jokainen harrastusmahdollisuuksia edistavä foorumin ominaisuus on tietysti heidän etunsa. Kuinka moni kuitenkaan pystyy näkemään tällaisen uudistuksen etua kokeilematta? Minun kokemuksen mukaan ihmiset on aika pahuksen paljon kantapääoppijoita.

Millään lailla keskustelufoorumille kuulu
    Keskustelufoorumeita on sellaisiakin, joissa on myös mahdollisuudet artikkelien kirjoittamiseen. Niistä käydään keskustelut (artikkelista) joko itse artikkelien perässä tai sitten foorumien keskusteluun tarkoitetuilla alueilla.
    Tästähän ei ole pitkä ehdotettuun ratkaisuun, joka (blogisäie systeemi) olisi jopa parempi kuin varsinainen artikkeliominaisuus: keskustelut käytäisiin samanaikaisesti itse blogin kirjoittamisen kanssa (ne siis vuorovaikuttaisivat).

17. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Minä kaipaisin sitä, että ymmärrettäisiin että kaikenlaiset saitin muutokset yhden käyttäjän pyynnöstä eivät ole mahdollisia, ihan vaan resurssien puitteissa. Mutta mistäpä minä sen tietäisin.

18. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Ymmärrän hyvin resurssien puutteen. Olen ymmärtänyt ja lopetan jankkaamisen tähän.

19. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 495
    720
    113

Miksi ihmeessä sinun pitää jokaisesta asiasta tehdä niin äärimmäisen vaikeaa? Siis, jos kerran itse näet jotain sellaista jota muut ei näe, niin miksi et vain kulje sitä näkemääsi kohti ihan vain omalla päätökselläsi?

Sinulle on ehdotettu useitakin ilmaisia blogialustoja joihin voit perustaa paikan, jossa voit kertoa vaikkapa koko elämäntarinasi vieläpä sen pidemmän kaavan mukaan, ilman huolta ”hevosmiesten” kommenteista, joten nyt vaan asiaa puuhaamaan…

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 130
    3 468
    113

Kumma kyllä, Kameralaukkukin on sellainen.

http://www.kameralaukku.com/blog/

Ominaisuutta ei kait ole viime aikoina paljon käytetty, mutta onhan tuolla yläreunassa koko ajan valikon kohta "artikkelit".  Pyydäpä ylläpidolta lupa kirjoitella sinne, niin siinähän se.