Missähän olis hyvää blogitilaa, johon vois kirjoitella formatoitua tekstiä ja liittää kuvia. Yritin aloitella tuolla DIY-alueella kamerankorjausprojektista juttua, mutta sinne tuli muutamassa minuutissa jo höpönhöpöä useampi viesti. Mitä sitten viikkojen ja kuukausien kuluessa. Uskotaan, ei täällä voi dokumentaarisesti kirjoittaa viestiketjua. Tuskin vaikka yrittäis asiasta sopia. Tai pyytää edes asiallisuutta kommentteihin. Parempi tehdä vaan blogi, johon ei pääse kommentoimaan.
Vs: Ilmainen blogitila Niin minäkin olen käsittänyt, mutta väliin vaikuttaa nimitys aika ylevältä. Kovin on eritasoista ja tyyppistä porukkaa täällä. Muutama hevosmieskin joukossa.
Vs: Ilmainen blogitila Blogger, kuten edellä linkitettiin. (Kun itse kysyy, ja itse vastaa, ei tule niin paljoa erimielisyyksiä.)
Vs: Ilmainen blogitila Tänne vaan, siis tänne Kameralaukun foorumille! Minusta on mukavaa luettavaa, kun itsekin russaan vanhoja kameroita kuntoon (tai sinnepäin).
Vs: Ilmainen blogitila Eri mieltä saa olla ja toivottavasti se myös kerrotaan, niin asia voidaan käsitellä (yhdessä) ja siitä itse kukin hyötyy. Onkohan jotenkin mieltä puhdistavaa työntää ketjuun täyttä puppua aivan asian vierestä ... tai ei läheltäkään sitä. Eihän täällä moni tyyppi sitä tee, mutta sekin näkyy räikeästi. Yksitytisviestissä joku mainitsi että mun pitäs ottaa ... "silleen että ei ota ihan tosissaan kaikkea". No en minä tosissaan voi edes ottaa noita kaikkia kommentteja. Kuinka voisin. Siitähän tässä ei kuitenkaan ole kysymys. Vaan siitä kuinka saadaan aikaan säie, josta muutkin hyötyy, eivätkä ole pakotettuja lukemaan kaiken maailman "huumoriksi" väitettyä lässytystä. Eihän tällaisesta keskustelusäikeestä voi mitenkään tulla erinomaista ja sujuvaa luettavaa, jos sitä vertaa kirjaan. Kuten eräässä yksityisviestissä totesinkin: "Mutta eihän tässä olla kirjallista ja painokelpoista tuotosta tekemässä. Vastaavat toimittajat vois olla helisemässä tällaisen käsikirjoituksen kanssa." Mutta miksi sabotoida sekin hyvä mikä näin saadaan aikaan. Ei nää jutut ja kuvat minultakaan synny ilman panostusta. Ja monet asiallisesti kommentoineet on selkeästi pistäneet aikaa ja vaivaa peliin mukaan. Minusta on loukkaavaa tulla "potkiskelemaan renkaita" ja antaa nenä pystyssä arvioita tekstin laadusta ja tavasta käsitellä asioita. Tai jopa käsitellä vääriä asioita. En usko ylläpidon riemastuvan ajatuksesta, että jokainen älytön viesti lähetetään heille käsiteltäväksi. Kyllä heillä on muutenkin tarpeeksi tehtävää - täähän pyörii vielä vapaaehtoisvoimin. Jokin muu ratkaisu tällaiseen sabotööri-käytökseen pitää saada. Olen minä toki saanut positiivistakin palautetta yksityisviesteinä. Kiitos siitä. Tosin kiitos kuuluu myös ja erityisesti monelle muulle kirjoittaneelle. Ja loppukaneettina: En mä aja tänne kurttuotsaista ISIS-komentoa. Kevennykset on välillä paikallaan asiapitoisissakin säikeissä.
Vs: Ilmainen blogitila Foorumin rakenne antaa kyllä myöten paljolle. Yleistä-otsikon alla on säikeet, joissa oiotaan käsityksiä ja vääriä mielipiteitä, joten pidetään siellä verbaaliväännöt ja palopuheet. Ovathan nämä projektit kuitenkin mukavia seurattavia ja näin keskustelurakenteisina vuorovaikutteisia.
Vs: Ilmainen blogitila Blogissa on tosiaan se hyvä puoli, että kommentoinnin voi estää. - Toinen puoli on sitten se, että lukijoiksi harhautuvat vain ne muutamat, joita asia tosissaan kiinnostaa. Onko se hyvä vai vähemmän hyvä juttu, on sitten näkemysasia. Täällä foorumilla on tietysti kaikenlaista huuleilua, mutta siinä ohessa itse asiakin leviää huomattavasti suuremmalle joukolle. Ja sehän se on julkistamisen tavoite, informaation levittäminen. (No, itse asiassa vilkaisin omaa blogiani, josta en paljoa ole huudellut kellekään. 14 000 käyntiä, joten, kyllä niitäkin katsellaan.)
Vs: Ilmainen blogitila Kantsuu linkittää aika paljon sitten, koska ei niitä hirveästi viitsi ruveta metsästelemään, vaikka vähän kiinnostaisikin eli footeriin linkit.
Vs: Ilmainen blogitila Ihan noin yleisenä huomiona toteaisin, että kyllä sama teksti voi sisältää sekä mielenkiinnolla seurattavaa asiaa että koomisiakin piirteitä sisältävää lähestymistä ko asiaan. Meillä kaikilla lienee omat heikkoutemme tai ainakin ominaislaatumme. Kun seuraa asiaa, saattaa lähestymistapa jossain sivun 30 tienoilla myöskin alkaa herättää kommentointia. Riippuu sitten siitäkin, kuinka vakavasti itsensä ottaa, millaisen reaktion se aiheuttaa. Tuo siis yleisesti. Ihan asiaan toteaisin, että ainakin minusta olisi mukavampi, jos jatkaisit asiaa täällä. Vaikka olen itsekin joskus hämmästellyt etenemistapojasi, on kirjoituksiasi ollut ihan mielenkiintoista seurata. Ja kyllä ne mielstäni valokuvaus- tai ainakin kamerafoorumille sopivat siinä kuin useimmat muutkin täällä näkyvät säikeet.
Vs: Ilmainen blogitila Tuota samaa voisit varmaan kysyä myös itseltäsi. Aika usein kommentoinnin tyyli seuraa alkuperäisen tekstin tyyliä. Jos viestiketjun aloittaja jaarittelee ”ummet ja lammet” takertuen jokaiseen kokonaisuuden kannalta joutavanpäiväiseen yksityiskohtaan, koukaten välillä milloin minkäkin sivujuonteen kautta, niin lopputulos saattaa silloin kirvoittaa tyyliin sopivia vastauksia. Jos kuitenkin nimenomaan haluaa jaaritella, niin silloin oman blogin perustaminen on varmaankin oiva idea.
Vs: Ilmainen blogitila Kai se on keskustelupalstan ominaisuus, että tulee kommentteja asian vierestäkin. Jotkut voi tuntua asiattomilta, mutta ei kai niitä itseensä kannata ottaa. Jatka vaan hyvä mies aloittamaasi ketjua, ja anna kaikkien kukkien kukkia. Ei tämä niin vakavaa ole. Tai ei pidä ottaa itseään niin vakavasti, jos omia juttujaan haluaa jakaa. Aina löytyy ihminen, jonka kanssa omat ajatukset ei kohtaa. Jättää ne omaan arvoonsa. Ei kukaan toista parempi ole, niin kuin ei myöskään huonompi. On vain erilaisia ihmisiä. Toiselle joku toinen asia on tärkeämpää kuin toiselle. Jos ihan blogia haluat, niin itsellä kokemusta oikeastaan vain bloggerista. Siinä pystyy valitsemaan haluaako kommentteja ollenkaan, haluaako tarkastaa ne ensin vai voiko kommentoida suoraan. Blogeihin kommentointi on ehkä "syvällisempää" jo siitä syystä, että kommentoidakseen pitää täyttää pari kohtaa kommentoidakseen. Bloggerista pystyy myös ohjaamaan omille sivuilleen, jos haluaa. Itse tuossa viikko-pari sitten taas bloggeria aloin katselemaan, mutta siitä ajasta kun sitä viimeeksi olen käyttänyt, se on muuttunut niin paljon, että saa nähdä unohdanko koko bloggaamisen. Omaan käyttööni tullut liikaa ominaisuuksia muotoiluun.
Vs: Ilmainen blogitila Minä olen kantanut huolta muiden lukukokemuksesta. Olen sanonut myös olevani loukkaantunut omasta ja niiden puolesta, jotka ovat nähneet vaivaa saadakseen muille kameraharrastajille jaettua tietoa. En ole mielestäni mitenkään niuhottanut näkemyksissäni ja asenteissani. Päinvastoin myös rönsyilevämpääkin kirjoitustyyliä käyttäviä kannustanut ottamaan kantaa. Pitäisikö suorittaa jonkinlaista rajanvetoa laukkulaisten kesken siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ja missä. Minusta tuo on muutamien osalta pahuksen hukassa. Ehkä se selventäisi ja muodostaisi yhteistä käsitystä asiasta. Onko Kameralaukulla kirjoitetut säännöt jossain? Kuten aiemmin tuli esiin, niin Kameralaukussa on eri tyyppisiä alueita. Minä jakaisin ne mielellään kolmeen luokkaan (esimerkinomaisesti): <LIST> <LI> Yleistä keskustelua</LI> <LI> Filmikuvaus</LI> <LI> Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)</LI> </LIST> "Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)" on kaikein herkin sabotoinnille ja pistääkin kokemuksiaan jakavan helposti miettimään motiivejaan. Kuitenkin alue, joka on monen Kameralaukkua lukevan harrastuksen keskiössä. Tietysti voidaan mennä siihenkin laitaan, että jokainen sanankäyttäjä sivaltelee kykyjensä mukaan mitä, missä ja milloin vain. Siihen jopa kannustettaisiin. Viihteellisyys kunniaan! Parhaassa tapauksessa syntyy kyllä hetkellisesti tekstiä, joka kiinnostaa mutta ei se palvele ainakaan niitä käyttäjiä, jotka etsivät tietoa. Eikä se palvele myöskään Kameralaukun etua, kun ihmisten motivaatio laskee lukea ja monen melkein/vähän kirjoittavan kynnys kasvaa. Onko Kameralaukku lopulta vain paksunahkaisimpien ja puupäisimpien kööri. Miksi suosia muutamaa huonosti käyttäytyvää kirjoittajaa, miksi antaa heidän sabotoida Kameralaukussa? Kenen etu se on?
Vs: Ilmainen blogitila Kuinkahan moni on täältä etsinyt tietoa esim. siitä, milloin Japanista tulossa ollut kameralähetyksesi oli saapumassa perille? http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,111097.300.html Tämäkin toimii molempiin suuntiin, eli jonkun keskustelunaiheen aloittajiin ja siihen kommentoiviin. Vai onko mielestäsi vain jonkun toisen kirjoittamaa tekstiä kommentoivat niitä ”huonosti käyttäytyviä”? Oletko muuten pannut merkille, että niitä ”huonosti käyttäytyviä kirjoittajia” olisi tällä foorumilla ollut jo ennestään, vai onko niitä ilmaantunut vasta nyt kun olet aloittanut erittäin runsasmääräisen tekstin tuottamisen tälle foorumille?
Vs: Ilmainen blogitila On, "kuvat ja galleriat"-osiossa on säännöt, vaikka pitäisi varmaan olla joka alueella voimassa. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,51056.0.html Ei ole kenenkään etu, että vinoillaan, vittuillaan tai epäonnistuneesti ollaan sarkastisia, aika harva sarkasminkaan sellaisena ottaa tai pitäisi siitä jos se kohdistuu itseen. Ihmettelen miksi se on niin yleistä ja ihmiset eivät malta olla sanomatta rumasti. Tekstejä/sisältöä ei kuitenkaan olla lähdetty sensuroimaan, liian iso työ ja liian vaikea vetää rajat mihin ja miten puututtaisiin.
Vs: Ilmainen blogitila On tullut selväksi että seuraaminen ja kommentointi on yks osa tuota juttua. Taidat kuitenkin Jaava haluta että sun projektia seurataan. Blogin kanssa käy niin että alku innostuksen jälkeen siellä ei käy kukaan. Eri asia on sellaset blogit missä on kaiken aikaa uusien kameroiden testauksia ja ammattilisten näkemyksiä. Suosittelen Jaava jakamaan kommentoinia täällä. Unohdat ne kommentit jotka on sun mielestä typeriä. Valvojille ilmottaminen jokaisesta sun mielestä huonosta kommentiinneista ei pitemmän päälle seuraa hyvää. Sulla menee hermot ja kaikimma muillakin. Henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä eikä sitä ole tapahtunutkaan. Jos kokee henkilökohtaisena sen että joku sanoo " tuleekohan tästä ikinä mitään" on syytä miettiä onko väärässä paikassa. Ei muuta kun jatkat täällä ja unohdat blogit. Tämä on ystävällinen neuvo eikä tässä kohden ole koiraa haudattuna.