Silloin tällöin näkee arvioita, että Neuvostoliitossa valmistetut Kiev -kinofilmikamerat olisivat heikkolaatuisia kopioita saksalaisesta Contax-kamerasta. Myös sellaisia käsityksiä esitetään, että Kiev ei ollut pelkkä Contaxin kopio vaan sen jatkotuotantoa Saksasta siirretyillä laitteilla ja saksalaisten insinöörien opastuksella. Russian Zeiss Contax Copy Kiev Ajauduin tämän aiheen pariin aikoinaan täysin sattumalta, kun haaveilin kinofilmikamerasta. Rahaa ei ollut paljon, joten Nikonit ja Canonit ja muut laatumerkit olivat pois laskuista. Toisaalta mitään roskaluokan kameraakaan en halunnut ostaa. Erään liikkeen ikkunassa oli myytävänä vanha Contax -kamera 50 mm ja 28 mm Carl Zeiss objektiiveilla. En ollut koskaan ennen nähnyt tuollaista kameraa, mutta kun ei hintakaan ollut kuin 450 markkaa, päätin tehdä kaupat. Vuosi oli 1979. Kamera oli teknisesti käyttökunnossa, vaikka se olikin melko kulunut. Pitkissä valotusajoissa saattoi olla vähän nihkeyttä. Filmi ei kulkenut täysin oikeassa kohdassa, joten jouduin tekemään pieniä virityksiä, jotta filmikasetin asettuisi sopivalle korkeudelle (antiikkikameran viilailu on ehkä vähän arveluttavaa, mutta muutakaan keinoa en keksinyt). Kuvailin kameralla muutaman rullan, mutta totesin sen kuitenkin liian nuhruiseksi ja vanhaksi, jotta sitä olisi viitsinyt pitää varsinaisena käyttökamerana. Samana syksynä näin erään kameraliikkeen ikkunassa Neuvostoliitossa valmistetun Kiev4 kameran. Kun hintakaan ei ollut kuin 250 markkaa, ostin sen. Kameran valmistusvuosi oli 1959, joten se oli 20 vuotta vanha. Pidän edelleenkin tätä hankintaa yhtenä parhaimmista kamerakaupoistani. Kiev4 oli huippukunnossa Contaxiin verrattuna. Selvästikään sitä ei ollut kovin paljon käytetty. Siinä oli siisti nahkalaukku, ja kameran mukana tuli monikäyttöinen filmikasetti. Kuvasin Kievillä ainoastaan yhden rullan sen alkuperäisellä 50 mm Jupiter -objektiivilla. Tässä on joitakin otoksia tuolta rullalta. Kiinnitin huomiota kuvien "sävykkyyteen" ja aikoinaan, kun kehitin filmin. Tällaisia arvioita kirjoittaja RML esittää tästä linssistä "rangefinderfoorumilla" "I really love this lens. It works really well to give a slightly old-fashioned soft look to your pictures, but only slightly. It works great for landscapes and portraits alike." Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Rose Window, Notre Dame, Paris, France Webshots - Party Animal Webshots - Party Animal Webshots - Party Animal Vaikka kuvat olivat OK, en ollut kovin innostunut venäläisesti lasista. Niinpä kiinnitin Contaxin 50 -millisen objektiivin Kieviin ja aloin nappailla kuvia. Koska Kiev nyt optiikkansa puolesta (ja kuvanlaadun puolesta) oikeastaan oli puoliksi Contax, peitin Kiev -nimen omatekoisella Contax-lätkällä ja leikin, että kuvaan Contaxilla. Kievistä tuli monen vuoden ajaksi pääasiallinen käyttökamerani, vaikka ostin myöhemmin Canon A1 ja Contax 139 kamerat. (Zeiss objektiivilla varustetun) Kievin (tämä kaikki pätee tietysti myös alkuperäiseen Contaxiin) hyviä puolia on paitsi loistava kuvanlaatu myös erinomainen tarkennettavuus laajakantaisella mittaetsimellä. Kameralla voi suorastaan mitata matkoja jonnekin 20-30 metriin asti. Toinen hyvä puoli on hiljainen ja tärähtämätön suljin, joka mahdollistaa kuvaamisen käsivaralta aina jonnekin sekunnin valotusaikaan asti. Ja kolmas hyvä puoli oli kameran mukana tullut monikäyttöinen filmikasetti, johon voi ladata filmiä 50 kuvan ottamista varten. Ja kun vielä lisätään, että kameran laukku on tukeva ja helppokäyttöinen ja kohtuullisen kokoinen, Kiev oli mainio matkakumppani erilaisilla reissuilla. Eikä tarvinnut pelätä patterin loppumista juuri "vuosisadan kuvaa" otettaessa. Kiev oli ahkerassa käytössä 1980 -luvulla, ja pidin sitä parempana kamerana kuin uudempaa Canonia ja Contaxia, joita niitäkin tietysti käytin. En ole huomannut minkäänlaista eroa vm. 1959 Kievin ja alkuperäisen Contaxin (vm. 1939) laadussa, vaikka olen vähän purkanutkin kameroita ja tutkinut mitä niissä on sisällä. Jouduin tekemään myös Kieviin vastaavan viilauksen minkä tein Contaxiin, joten kumpikin kamera oli ilmeisesti suunniteltu jollekin vanhemmalle kasettityypille. 1980-luvun lopulla innostuin vielä yhteen hankintaan ja ostin "uuden" Kiev4 -kameran. Se oli valmistettu vuonna 1979. Näihin malleihin ilmeisesti perustuu käsitys Kievistä heikkolaatuisena Contaxin kopiona. Laatu oli todellakin romahtanut 20 vuotta aikaisemmin valmistettuun kameraan verrattuna. Tämän kameran käyttö jäi yhteen kokeilumielessä kuvattuun rullaan. Kuvat olivat OK, mutta kameran kehnon laadun näki joka asiasta. Lyhin valotusaika oli poistettu, ja siellä täällä oli näkyvissä erilaisia väljyyksiä. Muovinen kuori alkoi irrota nurkistaan. Kamera oli kuin maa, jossa se oli valmistettu. Ehkä tälläkin kameralla sentään kuvailisi, jos ummistaisi silmänsä sen puutteilta. Perusasiat sentään vielä olivat jäljellä. Eihän parinsadan markan kameralta mitään Leica-laatua voi odottaakaan. Mutta vuosimallin 1959 Kievin uskaltaisin panna vertailtavaksi Leican kanssa.