Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ilford

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Pan, 21 Helmikuu 2021.

1. Pan

Pan Well-Known Member

2 305
    933
    113
    Näillä eväillä, kunhan ensi ulkona pimenee, että saa ladattua kierukan. Näissä nykyisissä asunnoissa kun ei ole kynnyksiä ja ulkovalot paistaa ovien alta ja reunoistakin. Ilford.jpg

Juha Koli, sodeto ja simos tykkäävät tästä.
  2. MartinN

MartinN Member

426
    16
    18
    Se mitä minua ärsyttää kehityspuuhissa on se että kehite voi säliyä 3kk ja kiinnike ehkä vähän pidempään. Kuitenkin en ehtisi käyttää isoja pulloja, mutta sain hankittua 120ml pulloja Agfa kiinnikettä. Kyllä mielestäni kemistit pitäisi kehittää nykyaikaisia säilyviä kemikaaleja, vai onko tarkoitus että koko ajan pitäisi ostaa uutta pulloa/pakettia. Lisäksi pakkaukset pitäisi olla sopivan pieniä. Oi voi.

Viimeksi muokattu: 22 Helmikuu 2021
  3. Pan

Pan Well-Known Member

2 305
    933
    113
    Nuo haitaripullot on käteviä, 0,6 - 2,0 litraa. Niistä saa ilman lähes tyystin pois ja litkut pysyy käyttökelpoisina.

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

18 866
    1 008
    113
    Nykytilannetta en tunne, mutta aikoinaan kyllä oli kertakäyttökehitteitä ja myöskin sellaisia, joissa varastoliuosta laimennettiin kertakäyttöiseksi. Varastoliuos säilyi pitkään, jauhe rajattomasti.

Kiinnite on hyvin säilyvää.

5. Pan

Pan Well-Known Member

2 305
    933
    113
    Näin mä teen nykyisin. Tuo pakkaus on 5 litraa, mutta mä teen jauheesta varastoliuosta litran ja käytän sitten kerran 1+4 sekoitussuhteella tai vielä laihempana.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

18 866
    1 008
    113
    Jep. Sekoita se jauhe hyvin, se ei taida olla ihan tasa-aineista. Siis koko määrä kunnolla sekaisin, sitten jako pienempiin pussukoihin.

7. Pan

Pan Well-Known Member

2 305
    933
    113
    Olen aiemminkin tehnyt samalla tavalla. En siis yritä jakaa sitä jauheena vaan varastoliuoksena. Sellaisena se on säilynyt ongelmitta suunnilleen vuoden, kunhan ilma on poistettu pullosta.

8. helu

helu Member

631
    16
    18
    HC-110 säilyy varmaan ikuisesti, vähän niin kuin rodinal...