Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ilford

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Pan, 21 Helmikuu 2021.

  1. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Näillä eväillä, kunhan ensi ulkona pimenee, että saa ladattua kierukan. Näissä nykyisissä asunnoissa kun ei ole kynnyksiä ja ulkovalot paistaa ovien alta ja reunoistakin. Ilford.jpg
     
    Juha Koli, sodeto ja simos tykkäävät tästä.
  2. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Se mitä minua ärsyttää kehityspuuhissa on se että kehite voi säliyä 3kk ja kiinnike ehkä vähän pidempään. Kuitenkin en ehtisi käyttää isoja pulloja, mutta sain hankittua 120ml pulloja Agfa kiinnikettä. Kyllä mielestäni kemistit pitäisi kehittää nykyaikaisia säilyviä kemikaaleja, vai onko tarkoitus että koko ajan pitäisi ostaa uutta pulloa/pakettia. Lisäksi pakkaukset pitäisi olla sopivan pieniä. Oi voi.
     
    Viimeksi muokattu: 22 Helmikuu 2021
  3. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Nuo haitaripullot on käteviä, 0,6 - 2,0 litraa. Niistä saa ilman lähes tyystin pois ja litkut pysyy käyttökelpoisina.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Nykytilannetta en tunne, mutta aikoinaan kyllä oli kertakäyttökehitteitä ja myöskin sellaisia, joissa varastoliuosta laimennettiin kertakäyttöiseksi. Varastoliuos säilyi pitkään, jauhe rajattomasti.

    Kiinnite on hyvin säilyvää.
     
  5. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Näin mä teen nykyisin. Tuo pakkaus on 5 litraa, mutta mä teen jauheesta varastoliuosta litran ja käytän sitten kerran 1+4 sekoitussuhteella tai vielä laihempana.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Jep. Sekoita se jauhe hyvin, se ei taida olla ihan tasa-aineista. Siis koko määrä kunnolla sekaisin, sitten jako pienempiin pussukoihin.
     
  7. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Olen aiemminkin tehnyt samalla tavalla. En siis yritä jakaa sitä jauheena vaan varastoliuoksena. Sellaisena se on säilynyt ongelmitta suunnilleen vuoden, kunhan ilma on poistettu pullosta.
     
  8. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    HC-110 säilyy varmaan ikuisesti, vähän niin kuin rodinal...
     
  9. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Nyt kyllä luovutat liian helpolla. Ratkaisu on pimiöpussi. Niitä saa ainakin hyvin varustelluista fotoliikkeistä.
     
  10. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Kokeiltu on, mutta mun koppuroilla ei onnistunut 120 filmillä. Kinarilla onnistuisi, mutta sellaisia en enää käytä.
     
  11. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Ehkä olet kokeillut vain ns. pienellä pussilla, kokoluokka 40cm? Sellaisella aloitin itsekin, mutta siirryin sitten isompaan, kokoluokka 70cm.

    Joskus valokuvauksen alkuaikoinahan kuvaajat saattoivat kuljettaa mukanaan pimiötelttaa. Mutta nyt, kun filmikuvaus alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, niitä telttoja ei taida fotoliikkeistä, edes hyvin varustelluista, löytyä
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Joo, noita pimiöpusseja on kaiken kokoisia aina laakafilmien vaihtoon tai minilabbisten paperinvaihtopusseihin asti.
     
  13. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Laakafilmi ei olisi ongelma, mutta takaisinrullaantuva 120 filmi on. Mun reumaiset kädet eivät vaan pysty toimimaan, joten mulla on mökillä ite tehty telninki, jolla homma hoituu. Se vaan on kiinni telineessä, joka ei isoonkaan pussiin taida mahtua. Mökin (rv. 1821) kellarin saa helposti täysin pimeeksi. Mutta siellä on nyt +2C "lämpöä".

    Aikoinaan mulla oli teräspurkki, jonka lataaminen oli helppoa keskustasta reunoille. Jossain vaiheessa vaan tuli myytyä pois.
     
  14. papetsu

    papetsu Active Member

    288
    146
    43
    Johannes ja niffe tykkäävät tästä.
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Ok, reuma on ikävä, kun se vie voiman ja tekee muutenkin tuskaista käsien käytöstä. Fotoliikkeissähän oli myös päivänvalobokseja joiden sivussa oli "hihat" valosulkuineen (esim. Noritsu). Olisiko sellaisesta apua, sillä se olisi sikäli helpompi, ettei tekemiseen kohdistu painoa mistään suunnasta.
     
  16. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 757
    657
    113
    Sitten on tämmöinen:

    Aika kevyt käyttää eikä vaadi kovin suurta sorminäppäryyttä.
     
    niffe tykkää tästä.
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Ihan kätevän oloisia nuo daylight-loaderitkin, jos ne vaan ovat riittävän tiiviitä.
     
  18. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Olen jossain nähnyt myytävänä pieniä kokoontaitettavia valotiiviitä kasvihuoneitakin. Sellainen olisi kätevä vaikka matkapimiönä tai tilapäispimiönä olohuoneessa.
     
  19. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Tokihan nuo päivänvaloloaderit ovat käteviä. Vaan kun noita rullia vuoden tulee enintään aikana neljä, niin teen homman perinteisesti. Tänään latasin yhden rullan ja keskiviikkona sitten sen toisen. Vaimo hoitaa lumityöt silä aikaa :)