Pikainen tyhmä kysymys. Tänään olis tarkoitus kehittää ensimmäinen mv- nega vuosiin. Ilfosol 3 kehitteenä ja rapid fixer kiinnitykseen. En googlaamalla löytänyt tuota kiinnitysaikaa (ohjeessa 2-5min). Kuinka tuon oikean ajan tietää?
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 ◦Kiinnitysaika on kiinnitettävän filmin ja kiinnitteen sekoitussuhteen mukainen. Tarkista ajat filmin ja kiinnitteen valmistajilta. Ajan voi myös selvittää itse kokeilemalla esim. filminpalasella: oikea kiinnitysaika on kolme kertaa se aika, joka kuluu filmin kirkastumiseen täysin läpinäkyväksi. (http://www.sksl.fi/sksl/koulutus/mustavalkofilmin_kehittaminen.html) tolla on ite ainakin menty. Voisin myös lainata topicia sen verran että kysyn kertooko tuo filmin kirkastuminen myös fixin toimivuuden? Kun on avattu rapidfixi ollut jonkinaikaa kaapissa, miten tietää että pelaa vielä halutulla tavalla?
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Jos Ilford Rapid Fixerin sekoittaa yhden suhde neljään (ts. 200ml fixeriä ja 800ml vettä) niin kymmenen rullaa APX 100:aa menee 6-7 minuutissa hyvin ja turvavaraakin jää. Kymmenen rullan jälkeen pitää fiksausaikaa pidentää huomattavasti tai mielummin sekoittaa uusi satsi tuoretta fixeriä. Avattu fixeri ei mene kaapissa miksikään. On sen verran tymäkkää ainetta.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Nyt on lärpäke kuivumas... Pitänee huomenna käydä skannauttamassa se niin pääsee kattelemaan..
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Mites tuo muuten menee? T-rae -filmeille on annettu noin puolta pidemmät ajat ainakin Hopeavedoksen Lux Eterna Kiinnitteessä. Liekö muissakin..
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Samaa neuvoo myös Kodak. T-rae filkoilla (T-Max, Delta jne.) kannattaa ottaa varman päälle ja pidentää kiinnitysaikaa muutamalla minuutilla kun ei siitä mitään vahinkoakaan ole.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Tarkoitatko kaksinkertaisia aikoja? Hitaampia T-raefilmit ainakin on kiinnittymään kuin perinteisemmät filmit ja lisäksi ainakin aikoinaan kun T-Max ilmestyi, ihmeteltiin väriä joka siihen jäi ja sitä, pitäisikö kiinniittää niin paljon että sekin lähtee vai ei. (Punertava sävy. Hopeasameus toki oli poistunut aikoja sitten eli filmi kiinnittynyt kyllä.) Muuten. Kameraseurojen ohjeessa edellä oli mainittu yleisestä poikkeava kirkastumisaika 3X filminpalatestillä kun yleensä neuvotaan 2X.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Ite oon fixannu t-max:t noin 10 minsaa ja silti jää väriä joka kyllä lähtee kunhan pesee tarpeeksi.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Noin 50% pidempiä siis.. eli ohjeelliset ajat laimentamattomalla, tuoreella kiinnitteellä: "Normaalit filmit: 5 min, Tmax-filmit: 7-8 min." Ja tässä myös suositellaan filmin kirkastumisajan mittaamista ja kiinnittämistä kaksinkertaisen (tai kolminkertaisen) kirkastumisajan verran.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 OK. Nimenomaan kävikin mielessä, että Kameraseurojen ohjeen kiinnitysaika on noin pitkä T-raefilmien vuoksi.
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Kuuluuko listan jatkoksi vielä muutakin kuin Acros? (Sisänsä turha tieto kiinnityksen kannalta, koska kirkastumista voi seurata valossa. Ei siis tarvita edes sitä filminpalaa.)
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Purppura tmaxin väri lähti minulla kunnon kiinnityksellä ja pidemmällä (tai huolellisemmalla + HCA) loppuhuuhtelulla. ( Eihän Across ole T- tai Deltarae teknologiaa vaan perinteisempää? )
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 No tämmöistä mulle on joskus kerrottu ja nyt äkkiä googlesta katsoen jotkut muutkin ovat siinä käsityksessä. (Mikä ei sinänsä tietenkään todista mitään.) " It`s a T-grain film, Fuji cals it Sigma grain. " http://www.digitaltruth.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=550 http://www.google.fi/search?q=fuji+acros+t-grain&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fifficial&client=firefox-a "Tmax 100, Delta 100, and Acros 100 are similar but different. All might be considered modern fine T-grain type films, but they are also different." http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00OpJn
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Ja englanninkielinen Wikipediakin näyttäisi "tietävän" että Neopan (eli Acros) on T-grain-filmi. Tabular-grain film - Wikipedia
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Neopan taitaa olla perinteinen vanha Fujin mustavalkofilmiperheen yleisnimi ja nimenomaan Neopan Acros oli sitten vastaus Kodakin T-Maxille aivan kuin Delta Ilfordilta. Vaan kuinka noita tänä päivänä jäljellä olevia vanhempia Neopan 400 ja 1600 tyyppejä on sitten vuosien myötä muuteltu, en tietenkään osaa sanoa. http://www.fujifilmusa.com/products/professional_photography/film/neopan_black_white/index.html ('Vastaus' taisi tulla kyllä hieman myöhään, olisiko noin 20 vuotta T-Maxin jälkeen? )
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Täytyy laittaa lusikkansa tähänkin keitokseen: kun puhutaan kiinnitteen tehosta ja kestävydestä, kannattaa pitää mielessä mitä siellä kiinnitteessä tapahtuu: kehityksen eli valottuneen filmin valottamattomien kohtien hopea muutetaan kiinnittessä sellaiseen muotoon että ne liukenevat fiksiin, nostaen samalla fiksin hopeapitoisuutta siihen pisteeseen saakka, jolloin enempää hopeaa ei luikene negasta. Kiinnite on tällöin "kulunut loppuun". Tähän kulumiseen vaikuttaa erittäin merkittävästi filmille kuvatut aiheet. Jos kuvataan konsertissa, jossa negalle valottuu muutama vaalea piste eli nuo valokeilasssa olevat päät ja soittimet, on suurin osa hopeasta liuenneena fiksiin. Jos taas kuvataan talvimaisemia jossa lumi muodostaa tumman aiheen negaan, kuluttaa fiksi hopeata vain niiltä kohdin jossa kuvaan muodostuu kirkkaampi aukko eli vähän mustumaa. Tällöin kaikki hopea on jäänyt negaan. Jo tämän takia en anna mitään arvoja fiksin kestolle, oikea arvio on: kokeilkaa...
Vs: Ilford Rapid fixer ja APX 100 Erilaisista litturakeista oli jossain hyvä kommentti: Valmistajilta säästyy hopeaa ja käyttäjille tulee lisähintaa kiinnitteen kulumisen myötä... Ei silti, T-Maxia kuvaan nykyään etupäässä.