Ostin paketin otsikon mukaista jauhetta, mutta en tajua paketin sisällöstä yhtikäs mitään... aika noloo.. nojoo.. Mutta siis, tossa laatikossa on kaksi säkkiä, toinen muovia ja toinen paperia. Ja taulukko: STOCK = 1+0 STOCK SOLUTION + WATER = DILUTION __________________________ 300ml 0ml 1+0 150ml 150ml 1+1 75ml 225ml 1+3 Siis häh?? 300 milliin ei yhtään vettä mutta 75 milliin 225 milliä...? Ja minä kun olisin vain halunnut kehittää rullan Ilford delta 100 pro -filmiä..
Jep.. kait se siis menee sillain, että noi pussit ikään kuin sekoitetaan veteen, josta tulee tiivistettä, josta veteen sekoittamalla saadaan kehitettä.. (clever!!) Mutta kun en haluaisi tehdä koko satsia kerralla kun se menee muutamassa kuukaudessa pilalle... äh - antaa olla. Kokeilemalla ne asiat selviää -->
Kiitän vilpittömästä vastauksien tulvasta Eli ei se sitten ollutkaan sen ihmeellisempi rojekti, kun sen teki niinkuin ohjeessa sanottiin, eli koko satsi kerralla litraan ja siitä liuoksesta sitten laimennetaan käyttöliuoksia. Kehitys onnistui. Yksi asia kuitenkin jäi kaivelemaan... filmi oli siis tuota edellä mainittua Ilfordia ja tasan toinen Ilford-rullani. Viimeksi se oli sitä, olikose FP5 Plus.. tms.. ja samoin kuin silloinkin, negatiivi jäi vähän semmoiseksi violetihtavaksi. Kiinnitin ja kiinnitin, eikä mitään. Viikonloppuna kiinnite toimi vielä kuin junan vessa Neopanin kanssa... onko tuo joku Ilfordin oma juttu ?
Ei sen pitäis jäädä violetin sävyiseksi. Onko se pesun ja kuivauksen jälkeenkin vielä violetin sävyinen?
termi on varastoliuos (stock eli 1+0) on. siinä käy juuri noin deltan kanssa ja tmaxillakin , en tiä miksi, huono kiinnitys... mutta samalla kiinnityksella esim. rodinal antaa ihan kirkkaat negat. Oon kuullu kyllä syyn miksi siinä noin käy mutten reikäpäänä muista.
eikun tmaxilla jää vaalean punaseksi. ilhvoordilla tulee violettiä. jotain filmipohjan matskua siihen jää joka ei lähde kehityksessä eikä kirkastu kiinnityksessä. *google* http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0072n7&tag= joo-o, olikohan että edesmenneessä kuvavalmistamossa käytettiin kostutusta(, vaikka filmivalmistaja sen kielsikin), ihan juuri tästä syystä. http://www.ilford.com/html/us_english/ILFOPRO/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6024 barkerin reiska sen sanoi : "But, I use a pre-soak which removes most of the coating." olisihan sitä voinut katsoa/muistella ensin vastauksen ja kirjottaa sitten, mutta hätänen ei malta - sori sekava sepustus.
No joo.. täytyy sanoa että tämä negatiivinen maailma on sen verran sekava muutenkin, että pakko noita juttuja on vaan ronskisti kokeilla.. eipä niistä muuten mitään opi. Ja kuivuttuaan nuo negat oli muuten jo lähes kirkkaita, vaikka ei aivan. Suurentelinkin tuossa aikani ratoksi muutamia ja kyllä siellä on sekä mustaa, valkoista, että jotain siltä väliltäkin joten: ok
Jossain vaiheessa olen antanut itselleni kertoa, että nuo värijäämät, joiden pitäisi kertoa riittävästä kinnityksestä, kertovatkin lähinnä oikeasta kiinnitteestä. Tämän tiedon mukaan Ilfordin kiinnitteissä on jotain lisäainetta, joka poistaa värin ilfordin filmeistä, mikäli kiinnite on vain tarpeeksi tuoretta, ja T-Max-kiinnite poistaa värin T-Maxeista, samoin edellytyksin. Agefixissä mitään lisäainetta ei ole. Tiedä sitten onko tuo totta vai jotain salaliittoteoriaa, mutta sen puolesta puhuu se, että en ole T-Maxista saanut violettia väriä pois Agefixillä kiinnittämällä, kuin vasta tehdylä kiinnitteellä, vaikka kiinnite on ollut takuulla käypästä. Jotainhan Kodakin ja Ilfordin on täytynyt keksiä, että saavat myytyä kolme kertaa Agefixia kalliimpaa kiinnitettä.
No niin no... mitähän tuon agefixin tilalle mahtaa tulla? Kodakin papereiden "tilalle" on ainakin tullut jotain ihmemerkkistä paperia...
Salaliittoteorialta menee pohja siinä kun minä saan ilfordin tuotteilla ilfordille violetin sävyn jos kehitysaika on erikoisen lyhyt, kehite on tietynlaista, enkä käytä "esipesua".
Minäkin muistelen että tuolla filmin pohjasävyllä ei ole mitään tekemistä kiinnitteen vaan pikemminkin kehitteen kanssa. Tämän perustan siihen että kehite värjäytyy niin että se on syvän violettia pois kaadettaessa, eli pohjamaski liukenee siis jo kehitteeseen.
No, sitä suuremmalla syyllä, kyse on kikasta myydä yhden valmistajan tuotteita, kun tuota on ainakin tähän asti mainostettu nimen omaan kiinnityksen indikaattorina. Näin ainakin T-Maxeissa.
Ei se mikään indikaattori ole, noissa nykyfilmeissa on vaan aika voimakkaat antihalation dyet, ja joillakin väriaineilla nykyään hienosäädetään filmien ominaisuuksia ja herkkyyksiä valmistuksessa. Eli sitä väriainetta saattaa hieman jäädä mutta itsellä en ole ainakaan suuremmin sitä havainnut kun on hyvin pesty filkka, (30-40mins) itse huuhtelen ja kodakin filkat ovat ainakin sen jälkeen lasin kirkkaita. Kovimmat väriaineet ovat tossa kodakin tmx100ssa mielestäni, mutta sekin kirkastuu. Valo viimeistään hajoittaa sen värin. Sitä ei kuitenkaan pitäisi hyvin pestyssä ja kiinnitetyssä filmissä näkyä kuin hieman, jos laitat esim 2-3 kirkasta pätkää filmiä pääletysten. Xtol ja keskeytekylpy tuntuu suht ok irroittavan värin, tosin ei kyllä niin kuin rodinal mutta kuitenkin riittävästi. HCA myös hyvin liottaa sen pois jos sitä käyttää. Photonetissä on pitkät jutut noista: http://www.photo.net/bboard/q-and-a.tcl?topic_id=1541&category=Dyes,+presoak,+discolored+liquid
,) ID11 sitte vaan seuraavaksi. .. josta tuli mieleeni oletteko muuten hyvät kollegat huomanneet että kodakin d76 (joka on miltei ID-11) maksaa suomessa 12,50 (telefoto) tai 18,50 (hertell) kun kehite oikeasti kuuluisi maksaa 6,50 (FOTOIMPEX.DE). Perkele että vituttaa suosia suomalaista!