Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JarzaS, 6 Heinäkuu 2012.

1. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Karmee kiinnostus hankkia mittaetsinkamera paukahtanut jostain päälle. Mutta millanen. Noita koittanut tavailla kovasti ja tarjontaa selannut mutta valikmaa ja hintahaarukkaa riittää.
    Kertokaas kokeneemmat jotka noista jotain tiedätte. Yashican electroa löytyy montaa mallia, samoin olympusta huippuna 35sp josta hintapyynti 399£! Minolta hi-matic, mitä muita
    Jos nyt kuitenkin pysyttäis tuolla alle 50€ hinnoissa. Mitä suosittelisitte? Mikä on oma mieltymyksenne ja miksi? Mitä sudenkuoppia noissa voi tulla vastaan?  Hyvä valovoimainen objektiivi olisi mukava, esim noissa yashican malleissa on joissakin f:1.7. Myös eduksi jos mahdollisuus vaikuttaa valotusarvoihin.
    Saa myös tarjota jos jollakulla olisi myytäväksi joku kiva. Musta/kromi -värityskin olisi mukavaa, kokomustat on tylsiä ja turhan moderneja ;)

2. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Tästä löytyisi, Yashica Electro 35:n kehittynein malli. :D Hieno lasi, kamera itsessään aika suuri mittaetsimeksi, mutta jos se ei menoa haittaa niin varmasti erinomainen valinta. Electroissa on todella kirkas mittaetsin, joka helpottaa tarkentamista erityisesti pimeässä.

3. maksy

maksy

145
    0
    0
    Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Itse aloitin Olyn RC 35:lla. Siitä se kipinä lähti ja nyt on Leica näpeissä. RC irtoaa muutamalla kympillä jos kiinnostaa.

4. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

jos haluat valovoimaa halvalla, ni  hommaa yashican lynx 14.. f1.4

Yashica Lynx 14

ei mikään taskukamera kyl, noita saa johonkin ~40$ jenkki eebäystä

5. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Komeen näkönenhän toi on mutta näyttää hinnat pompsahtaneen..

Toi electro 35 olis varmaan hyvä mutta mites noi paristot siihen? Tarvii jonkun adapterin?

6. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Ei tarvii, kun ostat fotoliikkeestä Ucarin 5,6 hopeaoksidi pariston, aika suolanen hinta, mut menee sillä taas parikytä vuotta.

7. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Minulle mittaetsinkameran valintaan vaikutti eniten oma kuvaustapa. Olen aina mieluummin käyttänyt aukon esivalintaa ja kamera saa miettiä valotusajan kohdalleen. Ajan esivalinta tai manuaalimoodi ei jotenkin vetoa nopeassa kuvaamisessa, laakavehkeillä sitten manuaali on varsin passeli.

Eli minulle Yashican electro 35:t oli juuri passeleita vehkeitä, koska säädettävänä oli vain aukko ja tarkennus.
    Jos taas tykkää säätää ajan itse, niin Minoltan Hi-Matic 7S II on pieni ja kiva kamera, hyvällä optiikalla.
    Etsimet ja toiminnot noissa 70-luvun mittaetsinvehkeissä on mielestäni aika samalla tasolla.

8. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Aukonesivalinta mullakin on yleensä aina digissä, aika on mitä on ja sitä tas digissä voi hallita herkkyydellä.

Aikalailla tässä olen tuon yashican tontille asettunut. Tai oikeastaan se oli ensimmäinen josta kiinnostuin mutta ennen hankintaa kuitenkin lähdin katselemaan mitä muut tarjoavat ja yashicahimo on vaan vahvistunut.

Vastaan tuli myösnikonin s-sarjan mittaetsin vehkeet, mikä helkutti noissaniin hieoa että huippupyynnöt jopa  25000$? huh!

Nyt vaa pitää ruveta hieromaan kauppoja tarjokkaista..

Yashican tele- ja laajislisäkesettikin olis tiedossa :)

9. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Jos Yashicaan päätyy, niin itse aikoinaan pähkäilin kahden mallin välillä: GX ja CC. Molemmat on sieltä pienimmästä päästä electro -sarjaa. CC:ssä vielä mukava laajempi 35mm polttoväli joka tarkentuu lähemmäs kuin 40mm versiot muissa electroissa, tosin miinuksena max 1/250s suljinaika.
    Molemmat mallit toki on vähän harvinaisempia, eikä välttämättä löydy alle 50e budjetilla.

Melkein rupeaa jo himoittamaan hankkiminen uudelleen.

10. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

kyllä niitä jatkuvasti menee tohon hintaan, katoin sen hinnan postaus hetkellä

keskihinnan voi tarkistaa kattomalla myytyjä kameroita ja niistä arvioimalla hinnan:

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&hash=item3377f84591&item=221056091537

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&hash=item3cc7b8cbda&item=261048814554

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&hash=item4845ce91a9&item=310408810921

11. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Itse ainakin kaipasin mittaetsimeltä vähän taskuunmenevämpää kokoa, sen takia möin tuon Yashica electron pois. Canonet GIII ei jotenkin mulle toiminu, ainoastaan minolta hi-matic e jäi. Sopivan pieni ja hienolla lasilla varustettu kamera, jos kaipaan enemmän säätövaraa otan kinofilmijärkkärin tai TLRn matkaan.

12. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Kiitos vinkeistä. Noita lynxejä kattelin niin tuntu hinnat huitelevan tuolla satasen ja kahden välillä tällähetkellä.
    ja toi 1.7 valovoima varmaan mulle riittää. Kameran kokoe en niinkään hätkähdä. Pokkari löytyy point&shoot tyyliä ja retroa, Konica Pop. samoin filmijärkkäri, Nikon F80 ja joku Minoltakin. Myös keskaria - Mamiya 645, joten valinnanvaraa löytyy. Kai mä enemmän tältä mittaetsinjutulta fiilistä tai jotain haen. Nyt on yashican GS kauppa hieronnassa. Minoltan Hi-Maticit katselin kanssa mutta ei ihan heti syttynyt niille, hienja laiteita varmaan kuitenkin.

13. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Yashica electro 35 GS on nyt kotiutunut. Hieno kamera, mukavan tuntuinen kuvata kunhan saan siihen taas tuntuman. Pitää myös opetella kuvaamaan silmälasit päässä (lukulasit).
    Yksi miettimisen aihe kumminkin on. Viimeaikojen vähästä käytöstä johtuen oli ilmeisesti vähän kontaktiongelmaa laukaisunapin kontakteissa mutta tuntui helpottavan kun sitä vain paineli tarpeeksi. Mutta miten on toi toiminta noin slow- ja over- tilojen kanssa onko se oikeesti kaksi eri asentoa kun mun pitää painaa ensin ihan vähän nappia jotta saan testattua sen over-tilan ja sitten vähän enemmän jotta voin tarkistaa ettei slow-valo syty? Vai onko tossa vieälin jotain häikkää?
    Toinen ongelma on että valmiuskotelon pinnasta hilseilee musta väri pois. Millähän toi olisi hyvä fiksata. Se musta irtoileva varmaan pitää ensin raaputella irti mikä lähtee, mutta millä uusia toi musta väri? Suutari sanoi ettei nahkamaali käy tuohon.

14. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Tähän asti ne valot on toimineet silleen, että aukkokierää kääntää kumpaankin suuntaan, niin syttyy slow tai over, laukasinta puoleen väliin tietty ja asa/din-asetus jollekin pienelle lukemalle, niin syttyy herkemmin. Ne pitää ne valot muuten kivaa vinkumista kun liikutaan "ihan rajoilla".

15. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Vähän huonolta kuulostaa noiden valojen suhteen.
    Senhän pitäisi tietty toimia niin, että jos sujinaika on "sopiva" ei mikään valo pala ja jos liian lyhyt/-pitkä sitten palaa valo.
    Mulla on itselläni yksi viallinen GS, joka oireilee vähän samalla tavalla, että valot palaa miten sattuu. "Pad of death" -korjaus (löytyy googlella juttua), joka voisi joidenkin kuvausten mukaan myös tuota aiheuttaa, ei siihen auttanut.

16. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Juu kyllä valot toimii juuri noin, siis oikein. Näyttää ylivalotuksen sekä hitaan ajan ja siinä välillä on useampi aukko ettei valot pala eli valotus on oikein ja siitä aukkoa tällä alueella kääntämällä voi hakea syvätevyyden tai valotusajan mieleiseensä päin. Ongelma on siinä että laukaisinnapissa tuntuu olevan kaksi eri asentoa tuolle mittaukselle: ensin painat ihan vähän ja tarkistat ettei punanen valo pala, katsot sille aukon raja-arvon. Sitten nappia alemmaksi ja tarkastat oranssin valon sammumise. Ja sitten tältä väliltä valitset sopivimman aukon. Nopeampaan kuvaamiseen sitten vaan keskivaiheilta joku aukko mutulla ja nappia renkkaamalla tarkastetaan ettei kumpikaan valo syty. Kamera kyllä valottaa oikein ihan noilla valojen rajoillakin, se vaan kun on tu 2 eri mittausasentoa.

17. tvuori

tvuori

16
    0
    0

varoitan etukäteen että postaan seuraavan otsikon perusteella lukematta ensimmäistäkään ketjun viestiä:

Mamiya 7, onhan se kallis enkä suosittele ostamaan heti mutta jos rangerfainderit tuntuu omalta jutulta ja haluat satsata kuvanlaatuunkin niin koita edes joskus, myyt pois sitten jos ei innosta, mitä kuteinkin epäilen.

-topi

18. Vs: Mikä mittaetsin? Jeesatkaa nyt..

Jos taas se taskuunmenevä koko ja täydet manuaalisäädöt ovat mieleen, lisäisin jo mainittujen listaan vielä Ricoh 500G:n. Sehän on kuin filmiajan Sony RX-1, etenkin täysmustana. ;)

Minulla oli joskus takavuosina pienestä fotokapuasta löytynyt mutta mynttikuntoinen musta yksilö. Ei maksanut paljoa, mutta tykkäsin kovasti. Siinä on tosiaan sekä suljinajat ja aukot itse säädettävissä, tai sitten puoliautomaattisesti. Ei ole koolla pilattu. Vanhojen testitietojen mukaan tuo linssi oli hyvä, jos nyt ei ihan yhtä valovoimainen kuin Canonin QL-17:ssa, eikä ne kuvatkaan pöllömmiltä vaikuttaneet. Ainoastaan Minox meni vielä tuota Ricohia pienempään taskuun.

19. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Kiitos taas vinkeistä. Yashican electro 35:lla olen nyt kuvannut useampia rullia ja tykkään kamerasta. Niitä on nyt itseasiassa kaksi.

Ostin myös yashica lynx 5000e:n. Sen kanssa oli huono säkä, testasin ja tutkin ostotilanteessa ja totesin toimivaksi. Latasin sitten filmin ja parin ruudun jälkeen yksi himmenninlamelli sanoi sopimuksen irti.

Mamiya 7 olisi kyllä maukas mutta aika kaukana mun tän hetken budjeteista. Ehkä sitten joskus.

Toi ricoch vois olla kanssa kiva, pitääpä kattella..
    Tosin nyt tekis mieli hommata joku keskaria syövä folderi :)

20. Kassuk

Kassuk Member

211
    0
    16

Mulla olis 2 kpl Fed 4 -kameroita kaapissa. Pistä viestiä jos vielä kiinnostaa.