Sekin on siis mahdollista Eli filmi on pujotettu selkäpuoli edellä puolaan. Eikös siinä ole silloin se suojapaperi aina edessä kun suljin aukeaa? Eli jos teoriani on oikea, ei tuolla rullalla ole yhtään valottunutta ruutua eikä sitä kannata kehittää vaikka siinä juurikin sattui olemaan se vuoden luontokuva jne...tai sit ei. Eikös sen voi yhtähyvin kuvata uudelleen olematta huolissaan tuplavaloituksista?
No, niinpä onkin. Enpä sitä nyt niinkään harmitellut. Ihan vaan teoriassa kiinnosti, johonka varmaan vastaat, että kehityksen hinta on noin 6 euroa
Teoriassa kyllä. Tosin olen juuri nähnyt rullafilmin, joka oli vuoden kehittämättä valotuksen jälkeen. Kehityksessä negasta löytyi aika paljon huntua ja kauniit taustapaperin printit kuvanumeroista yms. No, oli ex-itäblokkia ja ehkä jopa kemiallinen reaktio. Eikös yleensä filmeissä ole taustassa suoja, joka estää heijastumat taustapaperista/filmitasosta. Toimiiko toiseen suuntaa samalla tavalla? Periaatteessa paperin pitäisi olla valonpitävää, mutta nykyisillä filmeillä se ei ole ihan sama kun ennen, jolloin filmi siirrettiin taustapaperin merkkien mukaan. Kuvaa ihmeessä uudelleen jotain "ei niin merkittävää" ja kerro miten kävi. Kunhan vaan saat filkan uudelleen ladattua kameraan... Eiköhän sieltä "lopusta" puutu se teippi, jolla filmi on kiinni taustapaperissa eli voi tulla ongelmia, jos suoraan lataa rullan väärinpäin.
Tässäpä faktaa, ainakin Kodakin diasta. Jos olet väärinpäin filmin asentanut, ei se ole päässyt valottumaan. Uskoisin, että kaikki 120-filkat toimivat samalla tavalla. Nimim. Kaikkea pitää kokeilla.
Tässähän on nyt aika merkittävä tekijä varmaankin se onko Valtsun kamera sellaista mallia jossa on se punainen frame counter ikkuna...
Kehitin pari kuukautta sitten perintö-Yashicassa olleen filmin. Negat olivat kuin eristysteippiä, mutta kovaa valoa vasten katsellessa sieltä saattoi erottaa isoveljeni, joka (jotka) olivat kuvassa n. 5 vuotiaita. Filmi on siis vuodelta 70-75
Tallinnasta kotiin kannetusta lubitelista löytyi filmi sisältä jonka Lurri kävi kehittämässä http://www.holgarocks.com/holga/?p=265
Tota filmiä (Efke) just ihmetelläänkin. Ei missään nimessä pitänyt olla mitään ongelmia. Vain vuosi sitten kuvattu ja oikeestaan pimiössä säilötty. Tosin ilman suojamuoveja yms. Silti puolen rullan negoissa on kauniita nuolia yms. mitä taustapaperista löytyy ja kaunis huntu. Ehkä tossa oli jotain muuta ongelmaa. Toivotaan, koska mulla on tietyistä syistä vielä kehittämässä 2004 kesän Efke 25sia...
Kävi sitten niin, että menin vessaan ja rupesin kääntämään rullaa ja siitä ei meinannut tulla mitään. Kävi lopulta tämä klassinen silmien tottuminen hämärään, eli hetken sählättyä "pimeässä" rupesin näkemään sen verran hyvin, että jos ei ollut valottunut jo kuvatessa väärinpäin, niin sählätessä viimeistään. Luovutin ja avasin oven. Jäi sitten kokeilematta kokonaan.
On muuten niin, että jos tila jossa filmiä käsitellään on sellainen mihin silmät tottuu, niin valovuotoa on liikaa ja filmi menee kyllä jostain kohdasta hunnulle... Vain pilkkopimeä, johon silmät ei totu on oikea paikka, kun oikeasti halutaan laadukas tulos filmille.. "tunteella" tehtävät jutut on sitten jo erijuttu
Tätä vartenhan on niitä pimeähuppuja olemassa.... Esim. laakafilmin latausta varten, tai rullafilmin purkittamista yms...
Tässä asiassa minun ennen oli n. 2 tuntia sitten, jolloin siirsin ruudun 12 paikalleen taustapaperin merkkien mukaan. Ei ole päästänyt läpi. Miten se liittyy itse asiaan? Ei mitenkään, mutta tämän tyyppisillä kameroilla kuvaavia on tod näk aika pirusti. Ei kai samasta syystä kuin Josef Koudelkalla 1968? Jos, niin lähetä Magnumiin, ne kehittää ja vedostaa sun puolesta. Juu, ei liittynyt tämäkään varsinaiseen asiaan