Satuin ostamaan kyseistä filmiä kun halvalla sain enkä ole sitä aiemmin kehittänyt joten mikähän mahtaa olla oikea kehitysaika D-76 1:1 @ 20°C? Pitääkö tuo devchartin 11 minuuttia paikkansa kun siellä lukee että "Development data is taken from a previous version of this film" ?
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? Filmipaketin sisäpuolella on yleensäö oikean version ajat. En kyllä muista oliko Agfalla - ootko kurkannut?
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? Joo, purkin sisällä on aikoja mutta on vain rodinal 1+25, rodinal special, studional liquid 1+5, refinal ja atomal ff... että ei noista mikään minun järjen mukaan ainakaan ole vastaava.
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? väittäisin että ne varmaan aika samoja on vaikka onkin "previous version".. en kyllä 100% varmaks voi luvata.. ja toisaalta tuskin paljon pieleen menee
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? eikös apx100 muuttu 11minsasta 13minsaan... vai taisi olla kodakin px kuiteski..sopis ainaki linjaan.
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? <CODE> Koodi: Processing Agfapan APX 400 Developer Developing time in min. 18 °C 20 °C 22 °C 24 °C Processing in small tanks/trays Refinal 7 5 4 3 Rodinal 1 + 25 11 ½ 10 9 8 Rodinal 1 + 50 – 30 27 ½ 25 Rodinal Special 7 6 4 ½ 4 Studional Liquid 7 6 4 ½ 4 Tetenal Ultrafin Plus 16 Kodak T-MAX 12 Kodak D76/Ilford ID11 12 Processing in tanks Atomal FF 12 ½ 10 6 6 Refinal 6 ½ 5 4 3 </CODE> Juu, tämä on siis tälle vuonna 2003 uudistetulle APX400-filmille. Huomaa Rodinal 1+50-aika: 30 minuuttia. ~~~~~~~~~~~~~~~~ Edit: lähde:Technical Data F-PF-E4 Date: 07/2003 4th edition ~~~~~~~~~~~~~~~~ Edit 2: ai niin, kysyjä halusikin d76 1+1-suhteelle, sorgen.
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? Mulla on Kodakin pdf d76:lle, mutta Kodak vetää sen verran kotiin päin, että antaa ajat vain *omille* filmeilleen.
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? Valitettavasti mitään "oikeaa" aikaa ei olekaan, vaan kaikki riippuu omasta kehitystekniikasta, valotuksesta, vedestä jne... Näin se vaan on kaikille mustavalkofilmeille ja kehitteille eli pitää itse kokeilla, jotta haluttu lopputulos löytyy. Joskus tuli kokeiltua APX400/D-76 yhdistelmää, mutta minunkin ajat haettiin Jobon rotaatiolle, jota silloin käytin eli niistä ei ole edes lähtökohdaksi. Aina käyttökelpoinen Google löytää aika paljon viittauksia ajoille 12-14 minuuttia (liikuttelu esim. 30sek ja sitten minuutin välein) eli sillä voinee aloittaa. Siis testifilmeillä ensiksi. Netti on tulvillaan vinkkejä, miten näitä filmitestejä tehdään ilman mittalaitteita. Densitometrista on apua, mutta kino- ja rullafilmien kehitys on aina kompromissi, koska rullaan mahtuu yleensä hyvinkin erilaisia valaistusolosuhteita. Esim. tämä kannattaa lukaista läpi: http://www.awh-imaging.co.uk/barrythornton/pfs.htm http://www.awh-imaging.co.uk/barrythornton/devtime.htm
Vs: Agfapan APX 400 ja D-76? Olin muistelevinani että joko minun D-76-paketissani tai Agfapan APX 400:n pakkauksessa oli kehitysajat D-76+APX-100-yhdistelmälle. Ne ovat molemmat kotona ja en voi just nyt tarkistaa, mutta näemmä jossain on vielä tallessa Agfan omat ohjeet aiheesta: http://web.tiscali.it/visualphoto/films/agfa-apx400.html Sinänsä en ole kovin tyydyttäviä tuloksia saanut APX 400:lla sen enempää Rodinalilla kuin XTOL:lla, enkä ole jaksanut enempää koitella, kun Tri-X:ää ja Tmaxia samalla nopeudella piisaa ja niiden jälki miellyttää. Satanen APX onkin sitten kokonaan eri juttu...