Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ikänäkö ja etsimet

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana J.Vuokko, 6 Tammikuu 2012.

1. joelbw

joelbw Member

93
    0
    6
    Vs: Ikänäkö ja etsimet

Silmälasien käyttö on kyllä vähän ongelmallista. Ilman laseja en näe enää millekään etäisyydelle tarkasti.
    Moniteholaseilla näen tarkennuksen hyvin kaikilla käyttämilläni kameroilla, Canoneteillä, Yashica GX:llä, FujiZi:llä ja FM3a:lla. Mutta FM3a:lla ei näe etsinkuvaa kokonaan, koska silmää ei saa tarpeeksi lähelle etsintä, muilla kameroilla ei ole tätä ongelmaa. 
    Jatkuva lasien pois ottaminen FM3a kanssa rassaa, Nikoni saa siis lähteä.
    Tilalle olen jo hankkinut Contaxin Arian, jolla näkee etsinkuvan ongelmitta kokonaan myös laseilla. On Arian ergonomiakin valovuosia FM3a:ta edellä.

t. Jouko

2. Vs: Ikänäkö ja etsimet

Olen miljoona kertaa sanonut että älkää liioitelko.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ei keskarin tarvitse olla hidasta tuumailua - siihen on laaka, jonka senkään ei tarvitse olla hidasta silloin kun käytössä on mittaetsimellä varustettu kamera....
    Ainiin, onhan mun keskarissa 1fps vauhdilla laukova moottorikin ;)  Automaagitarkennusta ei taida olla kuin minikeskareissa ja niistäkin vain Pentaxin 645:ssä - vaan liekö sekään pelastavan nopea.
    ps. moniin keskareihinkin saa pikatarkennus-kahvaa... Että vaan tää näkökysymys pitää ratkoa. Ilman rillirumbaa se vaan ei sitten onnistu. Tai ostamatta päätelaseja, joissa olisi kunnon pinnoitteet jottei tarvitsisi kärsiä 'flaresta'.Vanhuus ei tule yksinään, edes mulle.

4. JMies

JMies

550
    1
    0

Äkkiä tulee mieleen automaattitarkenteisia ainakin Contax 645, Mamiya 645, Hasselblad H ja Fujin GA645.

5. luppa

luppa

7
    0
    0

Meinasin juuri tästä aiheesta aloittaa uuden ketjun, mutta löytyi tämäkin... Juuri ostin kameran, jossa on etsimessä säätö -2,5 ... +1 diopteria. Se on juuri sopiva kun sen säätää jonnekin tuonne -2 ... -2,5 tienoille, mutta mitenkäs kun näkö tästä vielä huononee?

Kyseessä siis Sonyn Alpha-järkkäri, ja saatavilla on etsimeen "eyepiece correctoreita", esim. arvoilla -1, -2, -3, -4, lasketaanko se siis yhteen tuon alkuperäisen kameran säädön kanssa, vai vaihtuuko tästä jokin osa niin ettei homma toimikaan niin?

Esim. jos ostaisin -2 eyepiecen, onko niin että pujotan sen vain tuohon päälle, ja diopterin säätö toimisi tämän jälkeen alueella -4,5 ... -1?

Ja vielä, mistähän Alphaan saisi Suomeen helpoiten ja halvimmalla tuommoisen? Myydäänkö jossain liikkeissä?

6. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Juuri noinhan ne vahvuudet lasketaan yhteen. Ikänäön lisääntyminen ei lisää miinuspuolta, vaan pikemminkin päin vastoin. Minulla on likinäkö tasaisesti vähentynyt. V. 1999 lasieni vahvuudet olivat -2,75 nyt vain -1,75 ja toisessa -1,5.

7. luppa

luppa

7
    0
    0

Joo, mä en oikein tiennytkään mitä ikänäkö varsinaisesti meinaa... Mulla on tähän asti tuo likinäköisyys lisääntynyt, mutta parempi nyt olla hötkyilemättä ja olen ostamatta mitään korjaimia, jos se kohta tästä taittuu toiseen suuntaan :) Säätövaraa vielä löytyy kamerasta ja manuaaliputkillakin tarkennus onnistuu.

8. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Canonin dslr runkojen diopterinsäätöohje on seuraavanlainen, kun etsimessä näkyvät numerot ym. informatio näkyy terävänä niin säätö on kohdillaan. Eli pitäisin tätä ohjetta korrektina myös slr ajan kamerarungoille eli jos etsimessä näkyvät numerot, viisarit ym. näkyvät terävinä on säätö kohdillaan. Ja monissa (mm. Nikon) kameroissa oli vanhastaan etsimen 0-taso(jos oli säätöä) tuo -1 tai -0,75. Tämä johtui muistaakseni siitä että 0-näköiselle etsinkuva näytti silloin terävämmältä.

9. Vs: Ikänäkö ja etsimet

silmälääkärin käytyä keskustelua.

ilman laseja näen paremmin lähelle. alle 10 cm - koska minulla on laseissa miinusta.
    20 cm - yhtä hyvin näen lasien kanssa tai ilman
    tuota kauemmas. lasien kanssa paremmin.

tosin joitain kuukausia sitten. lasit kotona. voi voi. välttävästi näki koko päivän. kun lähelle näkee ilman lasejakin.

johtopäätös: jos et näe ilman laseja millekään etäidyydelle. sulla on plus lasien tarve.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Jokaiselle kameran käyttäjälle oma suppilo ja siihen oma dioptri. Nixonissa toimii mainiosti, kun suppilo putoilee muutenkin aina kamerakassista nostaessa ja pakatessa.

11. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Piilolasit on halpoja.

12. Vs: Ikänäkö ja etsimet

Käynti optikolla tai mieluiten silmälääkärillä auttaa varmaan kameran tarkennusongelmiin.

Minulla on sellainen käsitys, että eri. ammatti-ihmiset voivat samalle ihmiselle antaa huomattavastikin erilaiset reseptit riippuen siitä millainen käsitys heillä on hyvästä näkökyvystä. Eli paras näkökyky voidaan säätää eri etäisyyksille.

Onko jollakulla kokemusta siitä, mitä mittaajalta pitää pyytää, jos haluaa miinusrillien kanssa tarkentaa digijärkkärin etsimen kautta oikein? Siis niin, että silmä ei joudu tekemään ylimääräistä ja vanhemmiten vaikeampaa korjausta.