Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lankalaukaisimet ja kaukolaukaisimet (Nikoniin)

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Mirrored, 4 Tammikuu 2013.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Olisi tarve saada sähköinen lankalaukaisin kun kamerasta puuttuu mekaaninen liitäntä laukaisimesta ettei vanhat sovi! 

Kamera on Nikon D3, missä lie samanlainen liitäntä kuin monissa muissakin Nikoneissa.  Luulisin että liitäntä on monipinninen pyöreällä plugilla ja sijaitsee etupuolella.

Yksinkertaisista ja halvoista löysin ainakin Pixel RC-201/DC0 nimisen, mutta kuvassa plugi ei näytä pyöreältä.  Pixel RC-201/DC0 ‐lankalaukaisin Nikonille 13,90 € Tuontyyppisessä ei lie paristoa, joten se lie varmatoiminen ainakin sen suhteen?

Vinkkejä toimivista ratkaisuista mahtuisi hyvin tähän, mistä etukäteen kiitos! Myös langattomista ja niiden käytöstä. 

(Tällä hetkellä minua kiinnostaisi selvitä hankinnasta vähällä rahalla.  Ja lisäksi plussaa olisi jos saisi kirjeessä sen. Jos jollakulla on joutilaana toimiva käytetty, olen kiinnostunut. YV / email )

2. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83
    Vs: Lankalaukaisimet ja kaukolaukaisimet (Nikoniin)

Tilasin tältä alla olevalta toimittajalta tämmöisen vuosi sitten D700:seen. Kirjeessä tulee kotiin ja vähällä rahalla :) Sanottakoon, että tuo lankalaukaisin toimii ainakin vielä...

http://dx.com/p/yongnuo-rs-802-n1-remote-shutter-switch-for-nikon-d3x-d3-d700-d300-d2x-d2h-d200-d1h-d1x-27999

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Virtaa sellainen ei kai tarvitse?  Taitaa tulla Hongkongista ja kestänee odotus jonkin aikaa?

4. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83

Ei siinä muistaakseni ole mitään patteria... Taitaa olla ihan oikosulkunappi vain. Tarkentaa, kun painaa puoliväliin ja laukaisee, kun painaa napin pohjaan. Napin saa lukittua pohjaan, jos haluaa käyttää kameran bulb-toimintoa.

Tuolta DX:ltä minulle ovat lähetykset tulleet normaalisti 2-3 viikossa. Aina ovat kuitenkin tulleet. Olen sieltä varmaankin parikymmentä toimitusta tilannut vuosien varrella.

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Brittien eBaysta tilasin jonkun vastaavan Honkkelikonkkelista. Puolisentoista viikkoa, kun oli postilaatikossa. Vuoden verran on toiminut. Halpa oli, joten olisi pitänyt kai tilata toinen samalla kertaa varalle. Ei tarvitse pattereita. Toimii minulla D700:n ja D800:n kanssa.

kapa

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Monipuolisin sähköinen lankalaukaisin, jota olen käyttänyt:

http://www.controlmynikon.com/cmn.html

USB-liitäntä, live-view näkymä tietsikalle, skriptaus jne...

7. Pygmi

Pygmi Member

87
    0
    6

Joo, tuossa verkkokauppailmossa on joko väärä kuva tai teksti. Ihan yleisesti samoja kapineita tehdään monella eri liittimellä ja kuva voipi noissa kaupoissa olla aina sama. D3:ssa tosiaan pyöreä 10-pin liitin.

Nuo peruslaitteet tosiaan toimii ilman paristoa. Itse asiassa kameran voi laukaista vaikka johdon pätkällä oikosulkemalla oikeat pinnit.

Mulla on joku vanha "aito" Nikon, muutama langaton ja langallisia kiinalaisia dx.com tyylin kapineita iso kasa. Pääsääntöisesti kaikki ollut toimivia. Ei kuitenkaan kaikki. dx.com:in kiinalaisetkin on useimmiten ihan ok. Ja tuo verkkokaupan laite on ihan samaa kiinakamaa. Ei ostopaikka sitä paranna/huononna.

Minulla vastaan tulleita pikkuongelmia on ollut:
    1. pakkasessa jotkin kiinalaiset kaapelit muuttuvat todella jäykiksi (jotain on murtunutkin). Nikonin kaapelit ovat siis oikeasti parempia, joskaan eivät ehkä ihan hintansa väärtejä...
    2. joissakin kiinalaisissa on liittimen piikit ollut varmaan muutaman mikrometrin liian ohkoisia, kun toiminta ollut satunnaista. Tämä on kaikkein ärsyttävin vaiva. Mulla on ollut muutama tällainen (2-3), ja kaikissa niissä on ollut samanlainen liitin. Näissä olen ihan yleismittarilla todennut, että piikeillä asti "tieto" kulkee, mutta kameralle asti huonommin.
    3. Yksi meni mykäksi, kun roikkui kamerassa kiinni ja käväisi veden alla kameraa sirtäessä. Se oli sellainen mini-mini-malli. Parin sentin mittainen. Siellä on tarvinnut olla sisällä jotain muuta kuin yhdistyvät metalliliuskat, koska hermostui kastumisesta. En avannut, vaan heitin roskiin.

Tuossa AnteroP linkissä olevan kapineen liitin ei NÄYTÄ sellaiselta, jotka jo kuvan perusteella olen luokitellut kelvottomiksi. Niissä kaikkein huonoimmissa ei ole esim. lainkaan tuota metallista kierrelukitusta. Se lukitushan ei sinänsä ole mitenkään "tarpeen"... Itse asiassa tuo lukitus on kaiken kaikkiaan surkeimpia osia Nikon designissa; mahdoton kiinnitettävä esim. kovalla pakkasella sormet kohmeessa.

Langattomistakin on muutamia kokemuksia. Ensimmäisen väsäsin aikanaan itse jostain halpis Nikko RC-ohjaimesta, kun  tehdastekoiset oli kalliita...eipä ole enää. Toiminta ja kantama ollut ostamissani aika ok. Ei esim. luvattu 100 m kantama ihan 100 metriä ole, mutta sinne päin. Yksi langatonkin mulla oli just sellainen, että siinä oli sellainen paska liitin. Kerran kuvailin innokkaasti matkan päästä. Matkaa sen verran, ettei kuulon perusteella tiennyt laukesiko kamera. Tuloksena 0 kuvaa. Vaihdoin siihen piuhan ja liittimen tuollaisesta muutaman euron toimivasta ja sen jälkeen se oli ok. Joissakin langattomissa näkee lähettävästä päästä onko kameran vastaanotin hengissä. Tämä on aika mukava ominaisuus, joskaan ei yleensä välttämätön. Paristonkulutus on aika pientä.

Pitkän löpinän päätteeksi SUMMA SUMMARUM:
    Suosittelen myös dx.com halpismalleja. Liitin sellainen, joissa on tuo metallinen kierrelukitus (yllämainituista syistä). Ne on niin halpoja (ja toimitusaika pitkä), että osta ainakin kaksi. Kaksi erilaista. Tuon mahdollisen liitinongelman takia.

Tämmöisiä tällä kertaa....

8. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Tällaisen hankin tilalle kun edellisestä nikonista meni johto (vahinko). Johto ei ihmeemmin kavahda pakkasta ja melko laadukkaan tuntuinen kapine. Saman valmistajan triggerit laitoin just tilaukseen, kokemusta noista ei ole. Tiedä vaikka olis ihan paskat?
    Menestystä jahtiin!

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  10. ola24

ola24 Member

140
    0
    16

Useimmiten pistokkeeseen rungossa (sijainti löytyy manuaalista), voi yrittää työntää myös pikseliin tai objektiiviin mutten usko että toimii silloin yhtä hyvin.

11. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Heh, aika hassu kuva :) ei kyllä siinä kaameran rungossa on se reikä minne toi piuha pitää tunkea. Vedätys(kö)?

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Niin, kuvassa piuha kiinnittyy outoon kohtaan? Ihan aidosti ihmettelin mihin.

13. JMies

JMies

550
    1
    0

Ehkä tämä kuva selventää asiaa.

14. tommo

tommo Member

39
    0
    6
  15. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38
  16. viljo

viljo Member

271
    2
    18

Tuossa on myös halpa AP-R1N kaukolaukaisin Nikon kameroihin: Nikon - Digitarvike.fi

Hankin äskettäin ja näyttää toimivan.

17. Rikola

Rikola Member

152
    2
    18

Onko tästä kokemuksia Aputure Trigmaster Plus TX1N -Transceiver, jos on niin minkälaisia.
    Olen aikeissa ostaa ja käyttää Nikon D300 ja Nissin Di866 mark II kanssa.
    Hinta n.50e/kpl, eli tarvitsee 2kpl.
    Myyjä on Digitarvike.

18. Vs: Lankalaukaisimet ja kaukolaukaisimet (Nikoniin)

Minulla on D3:ssa kiinalainen halpis eli Adidt M1 remote cord toiminut hyvin. Ostin Rajalasta, hintaa en muista. Päädyin siihen enkä Nikonin laukaisimeen siksi, että originaalia ei saa lukittua pohjaan. Tärkeä ominaisuus esim. focus trap -kuvauksessa.