Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Hepo111, 20 Helmikuu 2012.

1. Hepo111

Hepo111

4
    0
    1
    Hei,

Onko muilla tullut ihottumaa/allergisia oireita pimiökemikaaleista ? Itse olen vasta muutaman kerran pimiössä olleena huomannut kutinaa, näppyjä sekä palovamman kaltaisia läikkiä käsissä + kasvoissa.

Pari viimeistä kertaa olen yrittänyt olla jopa viimeisen päälle varovainen, eli hanskat käteen + käsienpesua + välttänyt naaman hiplaamista yms... mutta siitä huolimatta nyt punottaa naama  + käsivarret näpyillä + punaisia läikkiä (ei siis kämmenissä vaan ranteista hauikseen asti).

Oireita tullut sekä filmin kehityksessä + kuvien vedostuksessa. Muistaakseni kehityksessä ilfordin kehitteet, keskeyte etikkahappo, kiinnitteenä agefix.

Onko mitään arvausta mikä näistä aiheuttaa iho-ongelmia ? On sen verran mielenkiintoista hommaa että toivottavasti osaatte antaa vinkkejä mistä voi johtua kun mitään allergiaa ei minulla tietääkseni ole. Itseä epäilyttää tuo etikkahappo, jo ihan nimen perusteella :)

t:Heikki

2. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Minulle tulee iho-oireita Agefixistä. En tiedä miksi enkä edes välitä ottaa selvää. Ilfordin Rapid fix on vähän parempaa mutta ihon punotusta tulee siitäkin.

Rodinalia en mielellään käsittele laimentamattomana kuin hetken. Se tuntuu iholla heti myrkyltä ja syövyttää ihon rikki.

Muut pimiökemikaalit ovat olleet minulle kohtalaisen harmittomia.

3. massee

massee Member

420
    0
    16
    Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Mahdollinen etikka-allergia kannattaisi tutkia tai välttää etikan käyttöä keskeytteenä.

Toki syy voi olla noissa muissa kemioissa.

4. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Sulje pois yksi ainesosa kerrallaan. Itse jättäisin sen etikan pois ensin, koska se höyrystyy mielestäni helpoimmin ja selittää ihoreaktiot. Myös kehitteille ja kiinnitteille on vaihtoehtoja... Työpaikkani pimiössä ilmastointi suoraan ulos vedettiin pyynnöstäni huuvalla kemikaalialtaiden yläpuolelta. Ei ole kukaan valittanut mistään oireista.

5. Hepo111

Hepo111

4
    0
    1
  6. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Toki useilla pimiökemikaaleilla on myös ihoa ärsyttäviä vaikutuksia. Pakkauksen pitäisi kertoa niistä ja yleensäkin kemikaalien ihokontaktia tulisi välttää. On kai tunnettua, että sekä hapot että emäkset aiheuttavat ihoärsytystä ja siksi kontaktia tulisi välttää. Siinä ei kuitenkaan ole mitään erityistä. Pelkkien höyryjen ei pitäisi aiheuttaa kuvaamiasi oireita.

Minun tietääkseni kehitteen metoli on ainoa yleisesti käytetty ainesosa, joka aiheuttaa varsinaista yliherkkyyttä, joka ilmenee iho-oireina. Yleensä sitä ei kuitenkaan ole valmiina olemassa, vaan se "hankitaan" altistuksen kautta. Ihmiset ovat vaihtelevasti alttiita saamaan sen. Sen ratkaisu on metolia sisältävien kehitteiden välttäminen. Onneksi kuitenkin kehitteissä on vaihtoehtoja.

Mitä kehitteitä olet käyttänyt filmille ja vedoksille?

Olli

7. Hepo111

Hepo111

4
    0
    1

Jos en ihan väärin muista niin filmille Ilford ID-11 ja paperille Ilfordin multigrade.

t:Heikki

8. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63

● Ainakin Kodak, ehkä myös Ilford, toimittaa pyydettäessä käyttöturvallisuustiedotteita yksittäisistä kemikaaleista
    sisältäen erittäin yksityiskohtaista tietoa aineiden koostumuksesta, vaarallisista ominaisuuksista, altistumisen ehkäisemisestä jne.
    (Esim. tiedote Kodak Indicator Stop Bath koostuu neljästä suomenkielisestä sivusta, sisältäen 16 aiheotsaketta.)

● Toinen hyödyllinen lähde on Elina Brotheruksen kirjoittama Valokuvauksessa käytettävien kemikaalien työturvallisuusriskeistä,
    julk. Taideteollinen korkeakoulu 1997. Kyselyt monisteesta <EMAIL email="elina.brotherus@gmail.com"]elina.brotherus@gmail.com</EMAIL>

9. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Eikö myös valokukemikaaleja ostettaessa lain mukaan ole oltava mukana käyttöturvallisuustiedote. Tai siis se on pyydettäessä saatava myyjältä maksutta. Merkistä välittämättä.  Kapa

10. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Käyttöturvallisuustiedotteista ilmenee niiden kemikaalien lista, jotka voivat aiheuttaa terveydellistä haittaa, ei siis kaikkien. Käyttöturvallisuustiedotteet löytyvät helposti myös netistä hakemalla kemikaalin nimellä ja "MSDS:llä". Niissä kuitenkin yleinen ohje on, että oireiden ilmaantuessa ensin pese ja huuhtele ja sitten ota yhteyytä lääkäriin ja näytä pullon etiketti. Ohjeen mukaan käytettynä kemikaalien ei pitäisi normaalisti aiheuttaa terveydellisiä ongelmia, mutta aina voi olla poikkeuksia.

ID-11:ssa on metolia, mutta Multigradessa ei, joten siltä osin ei selvyyttä tule.

Olli

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla ilfordin hypam ärsyttää ihoa.
    Agefixistä ei tullut mitään oireita.
    T Jukka

12. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Siirryttyäni digiin ei sormet enää ole täynnä kipeitä vaikeasti umpeutuvia haavoja. Haavat tulivat noin kymmenen vuoden pimiötyöskentelyn jälkeen.  Kapa

13. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Agefixiä käyttänyt kuutisen vuotta, ei ole tullut mitään erityisiä allergisia oireita, mutta jotenkin muuten vaan mitta täyttynyt siihen happamuuteen. Siirryin juuri Ilford Rapid Fixeriin, joka ainakin ärsyttää jotenkin eri tavalla eli kestän sitä jos Agefixiä en.

Kehitteet tuntuvat kädessä lähinnä saippualta, ja ei ole tapana roiskutella laimentamattomia rodinaaleja käsille :)

14. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Kumihanskat. Siivoajien puuvillasormikkaat kumihanskojen sisään.

15. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

kehitteissä yleinen metoli jota käytetään yhdessä hydrokinonin kanssa voidaan korvata Phenidonilla. Kuten olli sanoi metoli voi aiheuttaa hyvin voimakkaita allergisia reaktioita. Phenidoni pohjaiset kehitteet ovat jonkinverran kalliimpia  ilfordilla ja Macolla on sellaisia, macolla phenidoni paprikehitteen nimi on "Rollei Vintage Classic"
    Jää etikka keskeyttenä on "tappavaa tavaraa" noin pitemmälti käytettynä. Jos printtejä tekee, on keskeytteitä kotka on merkitty "non Odor" kuten maco Citrin.  laimea seos sitä ja kaksi kiinitettä, kummatkin neutraaleja fiksejä.
    kannattaa tosiaan suhtautua vakavasti noihin mömmöihin. yleensä kun allergiset reaktiot puhkeavat, ei ole tietä takaisin, yleensä labbishommat jää sitten siihen...

16. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Vähän Googlasin noita kehiteaineita: Phenidone kehiteaineella on sellainen ominaisuus, että kun käytetään yhdessä hydrokinonin kanssa, hydrokinoni tavallaan uudelleen aktivoi Phenidonin. Jos käyttäisin ILFORD kemikaaleja, vaihtaisin ilman muuta Multigrade nestekonsentraatin ilford BROMOPHEN jauhe kehitteeksi. sitä sekoitetaan vaan tarvittava määrä, ja kun on jauhe niin on "aina tuotetta". Tulee huomattavasti halvemmaksi ja ei myös värjää vaikka hiukka roiskuisikin. (Itse käytän Maco mömmöjä...) macodirectissä 5L Multigradea maksaa € 42 ja 5l Bromophen (jauheena)  € 15,-  hiukka hintaeroa...

17. Tepi_78

Tepi_78 Member

342
    3
    18

Olen huomannut vastaavaa ihottumaa. Olen kyllä epäillyt vedostuskemikaaleja, mutta en ole sulkenut pois mahdollisuutta, että kyseessä on vain kylmien säiden aiheuttamaa ihottumaa, jota minulla on parina viime talvena myös esiintynyt.

Pitää tänään tarkkailla tilannetta, kun sulkeudun jälleen pimeään, huuruiseen huoneeseen.

18. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Tämä on muuten hyvä huomio, tepsii jos on kyse lateksiyliherkkyydestä/-allergiasta.

Onko jollakin näistä kokemusta, digitaltruthin sivuilla tuli vastaan tällaisia "myrkyttömiä" vaihtoehtolitkuja:
    ECO PRO Photo Chemicals

Filmikehite on kai käytännössä XTOLia eri nimellä, onkohan nämä muutkin uudelleenbrändättyä jotakin muuta.

19. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

En tiedä ECO-PRO kemikaalien alkuperää mutta en usko kehitteen olevan uudelleenbrändättyä Xtolia tai muutakaan. Useammilla valmistajilla on "myrkyttömämmin" koostettuja kemikaaleja perinteisten lisäksi. Kehitteissä on silloin yleensä hydrokinoni-metoli korvattu askorbiinihapolla ja fenidoninjohdannaisella dimetsonilla.

Kiinnitteissä ei pitäisi mitään varsinaisesti "myrkyllistä" ollakaan, mutta perinteisten kiinnitteiden happamuus aiheuttaa säilöntäaineena olevan sulfiitin haihtumista rikkidioksidina. Se aihuttaa kiinnitteen pistävän hajun ja on ärsyttävää tai vähintään epämiellyttävää. Ongelma poistuu sillä, että kiinnite tehdään neutraaliksi.

Eikä sellaisia kemikaaleja tarvitse kovin kaukaa hakea, Hopeavedoksen vedoskehite ja ja lievästi emäksinen kiinnite täyttävät samat myrkyttömyyden vaatimukset.

Olli

20. Vs: Ihottumaa pimiökemikaaleista ?

Juu ja vaikkei olisikaan niin hanskassa hikoilevat ja muhiva hiki-kemikaaliyhdistelmä ei ainakaan paranna käsien allergista reaktiota.
    Uskon että kyseessä on kosketus altistuminen eikä hengitysteitä johtuva.
    Käsien jälkeen ihorektio leviää yleensä kasvoihin, ja jos hengityksestä olisi kyse niin esiintyisi varmaan myös hengen ahdistusta, vinkumista, aivastelemista tai taukoamatonta yskää.
    EDIT:
    Testicase : Vedä antihistaminiä, ennen labbisreissua ja kato tuleeko reaktioita?