Kone (PC) alkaa pikkuhiljaa yskiä sekä kuvien että videon työstössä. 6-vuotias kokoonpano alla, muistiakin vain 16G joka loppuu auttamattomasti. Uudistaminen on edessä lähiviikkoina/kuukausina ja muistia tulee... Niin, mikä on se tämän hetken keskimääräisen hyvä määrä kuvankäsittelyyn, onko se 32G vai 64G? Nettigooglelähteet kertovat, että 128G "pitää olla", varsinkin jos videoon koskee. Tuskin kuitenkaan, eihän monet uudet emolevytkään tue noin paljoa muistia. Muistin nopeudella ei taida tällaisessa käytössä olla merkitystä, sama onko se 2166, 2400 tai 3200MHz? (hauskasti liki päivälleen 10v sitten kysyin kutakuinkin samaa asiaa )
Videoihin kun en ole koskenut, niin ihmeen hyvin on riittänyt 8G, melko suuriin kollaaseihinkin.. kävishän tuo raw kääntö nopeammin jos olisi enemmän, mutta ei ole vielä käynyt tarpeeksi hermoon. Mielenkiinnolla kyllä seuraan kuinka ihmiset vastaavat tähän kysymykseen ja edessähän tuo koneen hankinta on jo oikeasti itselläkin..
Video- ja 3D-puolella varmaan käytetään palvelinlautoja, jos tuotantofirmoista on kyse. Säikeistämisessä auttaa ydinten lukumäärä.
Tuossa oma kokoonpanoni parin kuukauden takaa. Kyseessä on ITX emolle ja kenkälaatikkokokoiselle kotelolle rakennettu paketti. Pääkäyttö kuvankäsittely. Videoita en ole juurikaan käsitellyt. Muistia siis 32 GB, emo ei tue enempää. Muisti maksoi n. 20 % koneen hinnasta. Tuntuu edelliseen kymmenen vuotta sitten kasattuun koneeseen verrattuna aika vilppaalta menijältä Emo: ASROCK Fatal1ty AB350 Gaming ITX/AC MB AMD AM4 CPU: AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz 6-ydin (Summit Ridge) AM4 - boxed RAM: 2 X Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 2400 MHz DIMM 288pin (yht 32 GB) OS: SAMSUNG 960 EVO SSD 500GB NVMe M.2 1500MB/s write 3200MB/s read Data: 2TB 64MB 5900RPM SATA 6Gb/s Grafiikka: ASUS GeForce GTX 1050 Ti STRIX 4G Gaming, 4GB GDDR5 OS: Microsoft Windows 10 Pro 64 Bit Muita lisäkilkkeitä, kuten virtalähde, tuulettimia, CPU jäähdytin.
Miten se asia oikein on nykyään, että muutama vuosi sitten tuli Inteliltä Haswell prossuja joitten arkkitehtuuri oli sellainen että muistit toimivat niitten kanssa yhteen fiksusti jolloin muistien nopeutta ei tarvittu ylettömästi. Siis näennäisen vaatimattomat edulliset muistit muodostivat tiettyjen prossutyyppien kanssa huipputehot ja nopeudet.
Kannattaa tää Haswell bugi tarkistaa, korjaus hidastaa konetta: Intel: Spectre- ja Meltdown-päivitykset aiheuttavat uudelleenkäynnistymisongelmia - io-tech.fi
jussikn. No eikö ylipäätään Intelin prossuista ole ollut puhetta jo kesästä asti että niissä oli löytynyt jotain pahempaa vikaa, jota oli yritetty korjata jo pitempään hiljaisuudessa. Päättivät viimein julkistaa asian silloin. Jotain haavoittuvuutta. Kuten kommenteista löytyy: "tässä nyt skipattiin aika totaalisesti se mikä on se koko ongelma" & "kyseessä on vakava tietoturvauhka" ed. Muistin väärin. Tuo julkistettiin vasta tammikuun alussa, mutta sanottiin että asian kanssa ovat painiskelleet jo tovin. Viestintävirasto varoittaa laajasta tietoturvariskistä – tietokoneen "aivoissa" havaitut viat ovat mahdollistaneet koneiden muistin hakkeroinnin Itse olen jäänyt odottamaan että tulisi jotain varmempaa selkoa tai korjausta asiaan ennenkuin alkaisin etsimään jotain ladattavaa päivitystä. Vai tuleeko noita wintoosan päivitysten mukana? Uudelleenkäynnistysongelma ei ole ollut kyllä mikään vakava luullakseni, sillä joskus vaan käy niin että kun sammutan koneen toiminto onkin käytännössä uudelleenkäynnistys. On sitten ruvennut odottaman sen hetken että näkee kun sammuu. Mutta eihän tuota tietoa taida ihan itsestään mulle tippua. Mistä tätä asiaa pitäisi lähteä selvittämään, että onko jotain toimvaa korjausta, kun on itse koottu tietokone? Vai eikö vieläkään ole ja Intel menee jo konkkaan kohta. Eikö sen arvo ole jo pudonnut merkittävästi?
Joo kun ei. Se oli vaan heitto enkä todellakaan ole seurannut kursseja. Markkinajohtajan tuotteilla on tällainen arveluttava vika löydetty hyvin laajasti. Ehkä kyse on perimmiltään markkinointikikasta jolla saadaan uusimpien prossujen myynti huimaan nousuun. Ei kannata ainakaan täydellistä korjausta siksi tarjota vanhoihin 'viallisiin'. Intel taitaa olla kehityksessä niin paljon edellä muita ja vahvana, että mikään ei sitä horjuta ja uskomattomatkin markkinointitemput on mahdollisia. Mutta sanokaapa jotain muihin kysymyksiin eli kaikkeen tärkeämpään edellä! Mitä voi tehdä korjausten saamiseksi. J.Vuokolta kysyisin vastakysymyksen että mihin ei sulla 16G työmuistia riitä? Missä se mahdollisesti näkyisi jos laittaisin toisen mokoman lisää? Prossuna mulla on Intel Core i5 4670K (Haswell)
Paljonhan tuo riippuu siitä, mitä tekee. Itellä 16 GB, jonkun kuukauden vanhassa koneessa. Kuvankäsittelyyn ja myös (koti)videoihinkin riittää. Videoissa voisi tietysti olla enemmän. Itsellä kotikoneessa kompromissi kuvien ja 3D:n kanssa, joten kaikkea ei voi saada. Tai ehkä voisi, mutta ei nyt ihan koneeseen hirvittävästi panostaa harrastuksen tai vastaavan takia. Tuohon jussikn:n ja Mirrored:n juttuun... vaikka ot:ksi meneekin. Se on mun mielestä vähän niin ja näin, kuinka jäädä mitäkin odottelemaan. Aiemmassa koneessa mulle tuli jo win10 creators updaten jälkeen niin isot takkuamiset, että aloin jo silloin katselemaan uudempaa. Tän vuoden alusta tulikin jo sitten noita vielä isompia ongelmia. Melkeimpä veikkaisin, että tämän vuoden puolella myydyissä koneissa noita isoja ongelmia ei ole. (Ihan mutua) Mirrored:lle sen verran, että emolevyn päivitykset kun laittaa kuntoon, niin toimii. Win10:n mukana taitaa kyllä tulla muutenkin tarvittavat päivitykset. Jos on epävarma, niin kone vaihtoon tai irti netistä. Tällä hetkellä esim. valmiin koneen saa halvemmalla kuin vastaavan itse kasatun. Eikä se niin ole, että Intel konkkaan menisi. Jos menee, niin menee moni muukin. Ei se sattumaa ole, että raportoijat on keinoälyjen kanssa puuhailevia. Ja "meltdown/spectre" ollut tiedossa kyllä jo varmaan vuosia. Sen osoittaminen ollut vain hankalaa. Muistaakseni Duron aikoinaan ensin haukuttiin ja sitten haudattiin vähän vastaavan potentiaalisen ongelman takia. Tai näin ainakin jälkikäteen helppo ymmärtää. Eli älä nyt liikoja selvittele, jotta ajatus ei riennä kuin tuossa jussikn:n linkkaaman jutun keskusteluissa parilla viimeisellä sivulla.
Tietoturvan osalta bugi on korjattu mutta esim. Windows 10 käyttäjät huomaavat järjestelmänsä hidastuneen: Microsoft reveals how Spectre updates can slow your PC down
Minulla on Win7. Täytyy ottaa vinkistä vaarin ja katsoa löydänkö emolevyn päivityksiä jos sillä kerran voi olla jotain merkitystä. Kun väitetään että valmiin koneen saa halvemmalla kuin itse kasatun, voin ymmärtäää sellaisen todeksi joidenkin tiettyjen hankintapaikkojen vertailuissa ja lähtökohtana on myös oltava että ylipäätään valmiissa paketissa on tarvittavat/halutut komponentit eikä myöskään mitään turhaa. Todella vähän uskottava väite siis noin yleisenä. BTW, mulla on uusi kone. Osat hankin 2013 ja 2015 jo kasasin sen. Nyt ois aika virittää se viimeisen päälle.
No muksu hommasi tuossa joku aika sitten uuden koneen. Etsi sitten vastaavaa pakettia valmiina ja hinta käytännössä täysin vastaavalle oli reilu 20 % alempi kuin itse kasattuna. Näytönohjainten hinnat on esim. edelleen pilvissä vrt. vuosi takaperin. Ja mukaan tulee kuitenkin takuu ja käyttis. Ja helppous. Mullehan tämä valokuvaus on vain harrastus ja kone palvelee muutakin kuin valokuvausta. Ja vaikka itse olenkin nuuka, niin lopetin itsekasailun jo yli kymmenen vuotta sitten. Haluaisi aina käyttää vanhoja toimivia/hyviä osia edelleen, mutta sitten se rajoittaa uusien hankkimista jne. Ja se tunne kun otsalta tipahtaa - lattialla, huonossa asennossa kasatessa se hikikarpalo - emolevylle. Huomasin, että ennemmin kannattaa laskea hinta, jonka on valmis maksamaan kuukaudessa harrastukseen. Ja kone sitten sen mukaan. Kustannustahan voi sitten hilata ylöspäin, kun sillä on muutakin käyttöä kuin harrastuskäyttö. Tai jos on useampi harrastus, niin se mitä on valmis maksamaan jokaisesta. Esim. mulla kaikki harrastaminen on liian paljon nykyisin ihan koneella olevaa puuhastelua, heh. Mutta joo, enemmän on enemmän kaikessa, ja mitä enemmän, sitä jouhevampaa on.
Mutta siellähän sanotaan että win 7 ja 8 pahiten.. Miten se mun koneelta on korjattu? Kuinka voin tarkistaa asian? Tai ylipäätään saada korjauksen?
Jaaha, kiitos. Näköjään tämä on täysin vaiheessa vielä. "2018-03-29: OOB security update released by Microsoft. CVE-2018-1038. Apply immediately if affected!" Security | DMA | Hacking: Total Meltdown? Olenkin tässä ihmetellyt miksei tänä vuonna ole onnistunut päivitykset vaan aina ilmoittaa että tärkeä päivitys epäonnistui. Tuossa jutussa sain käsityksen että jos olisi päivitetty siitä olisi seurannut pahempikin aukko. Onkohan tuo OOB security update sitten tämä, joka eilen tuli ja asentui: https://support.microsoft.com/fi-fi...e-for-keeping-windows-up-to-date-in-windows-7 KB2952664 Eipä vieläkään onnistu kaikki päivitykset muuten. Siis tällaiset kuukausittaiset koonnit ovat epäonnistuneet koko vuoden: https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4056894/windows-7-update-kb4056894 https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4074598/windows-7-update-kb4074598 https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4074598/windows-7-update-kb4074598 Onnistuneet ovat kuitenkin muut. Esim haittaohjelmien poistotyökalut sekä: https://support.microsoft.com/fi-fi...lup-for-net-framework-3-5-1-4-5-2-4-6-4-6-1-4 (No tulihan laitettua esille. Nyt pitäisi yrittää tutkia noista, mikä niistä voisi mitenkin liittyä tähän Intelin hässäkkään. Tarttis varmaan avata oma otsikko tälle.)
Photoshop syö aika reippaasti muistia siinä vaiheessa kun mukana on kymmeniä layereita ja iso tiedosto. LR:n pyöritykseen tuo muisti riittää vielä ongelmitta. Photoshopissa hitaudet näkyvät varsinkin talletettaessa: Talletus on minuuttien operaatio. Photoshopin scratch-disk on nopealla SSD:llä, mutta ei se paljoa auta. Toinen on tietysti videoiden editointi, joka vie kaiken ja lisääkin. Siihen 32GB lienee liian vähän, mutta toisaalta ehkä asian kanssa voi vielä elää koska valokuvaaminen on se pääjuttu. Paitsi tietysti jos ero 32GB -> 64GB olisi merkittävä.