Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ihmisten suhtautuminen valokuvaajiin

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jkauko, 24 Helmikuu 2019.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113
    Entä videoon, pitääkö lyllertää eteen :)

2. jaska26

jaska26 Active Member

398
    117
    43
    Juuri tämän takia minulle ei tule enää yhtään kameraa, jossa ei olisi kääntyvää takanäyttöä. Aikoinaan tykkäsin kovasti juuri TLR -kameran kuvausotteesta. Housujen polvetkin siinä säästyvät kun hyvää perspektiiviä hakiessa esimerkiksi istuvan ihmisen edessä ei tarvitse mennä polvilleen. Etsinkuvaa pääsee katsomaan luonnolliselta katseluetäisyydeltä tasossa kuten näytöltäkin (tai paperilta). Yashicaflex jäi kyllä jo 70-luvulla minulta kaappiin pölyttymään kun muut ominaisuudet niissä rullafilmivehkeissä eivät oikein kättötarkoituksiini sopineet.

kebax tykkää tästä.
  3. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Se yhteistyö on kai kuitenkin hienovaraisempaa, enemmän tietoisuutta toisesta, hiljaista hyväksyntää, antautumista kuvaajaksi ja kuvattavaksi. Kunnioitustakin, tilan antamista ja ottamista. Usein sanatonta, melkein huomaatonta. Mutta siis, että yhteyttä ei vältellä, jos sellainen on tullakseen, pikemminkin ehkä suositaan. Sanoisinko puolisosiaalista kamerankäyttöä. Itse suosin sellaista...

4. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    Kontaktin määrä ja laatu riippuu paljon kuvaustavasta. Jos kuvaa kohtuullisen matkan päästä ja ihmiset ovat pikemminkin osa ympäristöä kuin pääkohde, voi käydä niin ettei kontaktiin juuri ole tarvetta vaikka ihmiset ymmärtäisivätkin tulevansa kuvaan. Ymmästääkseni silloin voi pitkälti toteutua Olli Knuuttilan tarkoittama tilanne.

Liitetyt tiedostot:

5. Pan

Pan Well-Known Member

2 600
    1 311
    113
    Just eilen kuvailin (ei samba)
    karnevaaliasuihin pukeutuneita ihmisiä järkärillä ja he kaikki olivat oikeita linssiluteita, positiivisesti. Viikon päästä toivottavasti pääsen kuvaamaan lisää näitä välittömiä ihmisiä.

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu 2019
    keegan tykkää tästä.
  7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113
    Kuten sanottu, kaksi eri kuvaamisen lajia.

Pappa pogoilee onnellisen tietämättömänä ympäristöstään:

1DSC4264abcd.jpg

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113
    Tämä taas tuli pyytämään, että ottaisin kaverikuvan:

_AAA5273.JPG

Jkauko ja keegan tykkäävät tästä.
  9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 124
    3 466
    113
    Kieliongelmat voi hoitaa näinkin. Kuvaaja pyysi kaupungille lähtiessään hotellin respaa kirjoittamaan paikallisella murteella selostuksen, mitä on tekemässä. Herätti suurta hupia yleisössä, eikä kukaan tainnut kieltää kuvaamista :)

bPICT1717.jpg

10. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Mä tarkoitan kohdallani tämmöistä, parin viikon takaa ensimmäinen kokeilukierros kaupungilla Olympuksella… vieraita ihmisiä, joihinkin katsekontakti, joiltain suullinen lupa, joidenkin kanssa vaan kuvasin, yksi tuttukin kuvassa...

_OL10033-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg
    _OL10036-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg
    _OL10030-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg
    _OL20020-Edit-Edit-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg
    _OL20019-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg
    _OL10024-Edit20190216-©olli knuuttila.jpg

11. keegan

keegan Well-Known Member

8 540
    1 455
    113
    Monenlaisia kuvaustapoja, sinä kuvaat selkeämmin ihmisiä, minä tiloja joissa on ihmisiä.

12. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Just näin, mulla on tosi korkea kynnys ottaa kuvaa, jossa ei olisi nimenomaan fokuksessa ihminen tai ihmisiä.
    Mutta niin kuin Sakke sanoi, erilaisia kuvaamisen lajeja, erilaisia ambitioita. Mä menen melko lailla iholle, usein henkilökohtaiseen tilaan, se on mun tapani.

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113
    14-24 mm Nikkorilla pääsee huohotus etäisyydelle :)

Olli Knuuttila tykkää tästä.
  14. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Mä en vaan osaa käyttää 35mm tai vastaavaa laajempaa, en ole vuosiin omistanut. (Nyt kyllä olis sellainen zoomi, jossa olis sellainenkin alue. En vaan ole sitä päätä käyttänyt siitäkään, ei osaa. (Enhän mä osaa käyttää M43:n kuvasuhdettakaan, mä kuvaan silläkin suhteella 3:2, niin kuin noista ylläolevistakin näkyy.))
    Edit:Mä olen jo vuosia supistanut ja supistanut. Kuvaan paljon, mutta aina vaan suppeampia asioita harvemmilla välineillä. Ihmisiä kuvaan, malleja ja potretteja, studiossa ja harkitussa miljöössä pääosin, ja sitten kaupungilla, kadulla ja kahviloissa, kauppakeskuksissa, missä elämää on. Muuta en käytännössä enää kuvaa, ei kiinnosta.

Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu 2019
  15. motris

motris Well-Known Member

4 892
    762
    113
    Niin. Toisaalta mielenkiintoista pohdintaa. Toisaalta kysymyksen asettelu asettaa jo jotain. Mun mielestä ihmiset on aina suhtautuneet hieman varautuneesti juurikin jossain pihapiirin/oman kodin lähettyvillä kuvaamiseen. Varsinkin jos kyse on lähiöstä tms.

Tässä on tullut jo hyviä pointteja mm. katukuvaukseen ym. Jotenkin fiilis, että ihmisiä kiinnostaa nykyisin valokuvaus aika paljon. Nykyisin tulee aika paljon vietettyä aikaa luonnossa kuvailemassa. Tuntu on, että usemmalla ihmisellä roikkuu kaulasta kamera kuin vaikkapa vielä kymmenen vuotta sitten. Itse kuljetan vielä usein jalustaa mukana, niin kanssaliikkujat huomaa viimeistään siitä, että kuvaamassa olen. Aika usein kysellään, mitä kuvaan, tai minne olen menossa kuvaamaan. Hyviä kuvauspaikkoja neuvotaan. Nuotio-/taukopaikoilla on luontevaa jutella valokuvaamisesta; se on monelle helppo ja hyvä small talk-aihe "Käytkö usein täällä?", ja muiden rentojen luontojuttujen lisäksi.

Yleisesti olen sen verran introvertti tapaus, että en itse ota kuvatessani pahemmin kontaktia. Kuvaaminen kun on mulle muutenkin yleensä vastapainoa sosiaalisuudelle. Kaikki on aina tapauskohtaista; pitää jättää sattumille varaa. Välistä tuntuu, että moraali- ym. seikat on suurempia ongelmia kuvaajille. Ainakin mitä tuolla aiemmin joihinkin keskusteluihin viitattiin. Itse kuvaan edestä, takaa, sivulta, läheltä ja kaukaa. Fiiliksen mukaan. Pyynnöstä tai ilman, kontaktilla tai ilman kontaktia. Ja kaikkea siltä väliltä. Itse asettamiani rajoitteita pyrin välttämään.

img001.jpg

img002.jpg

img003.jpg

img004.jpg

Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu 2019
  16. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    WP_20190205_19_10_57_Pro (1).jpg minusta tilanne vaikutti epäilevältä, naisen logiikka, nykyään kun tehdään asunto-murtoja,ehkä nainen yli-reagoi että tässä kuvataan tulevaa kohdetta ``OUTOA``olisit puhunut vielä hoono Soomea niin nainen olisi herkästi soittanut poliisit paikalle. elämä on laiffii. kuva Nokia lumia 1025 41 megaa

17. Jkauko

Jkauko Member

32
    2
    8
    Tänään taas automaattitarkennuksen säädön jälkeen otin muutaman testikuvan pihalla ja talon edessä tiellä, eikä kauaakaan mennyt kun sama Audi ajoi ohi. Sama naiskuski tunnisti minut heti, ja vilkutti ohi ajaessaan ja hymyili ehkä vähän vaivautuneesti :D

18. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    No eipä uskoisi. Ei se näytä edes valokuvalta. Kasvotkin kuin oudon otuksen.

19. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu 2019
  20. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Nimenomaan.

motris tykkää tästä.
  21. Jkauko

Jkauko Member

32
    2
    8
    Tarkoitusperäni pihalla kameran kanssa haahuilemisessa olivat puhtaasti valokuvaukseen liittyviä ;)