Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Arkistojen aarteita

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kasimir, 25 Marraskuu 2017.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Parisenkymmentä vuotta kateissa olevia kuvia löytyi erään gallerian nurkista. Sain onneksi takaisin. Tässä yksi Polaroid transfer akvarellipaperille.

Kapa

Liitetyt tiedostot:

2. Kasimir

9 684
    547
    113
    Noita oli sarja aikoinaan Bratislavassa yhtenä Valokuvan kuukausi-näyttelynä. Kuvien kanssa näyttelyyn kuului originaalilusikat. Hopealusikat olivat jostain syystä vaihtuneet hieman erilaisen näköisiksi alumiinilusikoiksi. Kuvat olivat metrin korkuisia näyttelyssä, tämä on Van Dyke Brown-vedos ja noin 15 cm korkea. Sarja oli myös Fiskarsissa Suomen taiteilijaseuran järjestämässä kesänäyttelyssä. Sateisen kesän ja kostean näyttelytilan (vanha navetta? ja ovet auki ulos aukioloaikoina) takia menivät tuhoutuneina kaatikselle.

Kapa

Liitetyt tiedostot:

3. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Kivat kuvat ja tarina.

4. Kasimir

9 684
    547
    113
    Tästä nyt on semmoiset 7 vuotta. Olin residenssitaiteilijana Pohjois-Yorkshiressä pienessä kaupungissa nimeltä Pateley Bridge.
    Viikon haahuiltuani ja ihmeteltyäni, mitä oikein kuvaisin, keksin ajatuksen alkaa kuvata pienyrittäjiä kyseisessä paikassa. Metodina oli kuvata kohteet
    kahtena vierekkäisenä kuvana ja ihmiset saivat ottaa itse poseerausasentonsa. Ohjasin heidät vain kuvassa haluamalleni paikalle. Lisävaloja en käyttänyt, sillä tykkään kuvata siinä valossa,
    mitä annetaan. Elliottien (145.jpg) puotiin astuin ensi kertaa tuon viikon jälkeen ja heti sain iloisen tervehdyksen isännältä: "Hello Kapa, how are you?" Oli näköjään
    pikkupaikkakunnalla juorut kierrelleet ja olin jo se "kuuluisa" ulkomaan kuvaaja. Nimi tiedettiin.
    Tuolla aasialaisessa ravintolassa ei myyty alkoholipitoisia juomia, kun oli muslimipaikka. Ruoka oli hyvää. Alakerran puodista sai olutta ja viiniä, ja ne tietenkin sai ottaa mukaansa.
    Lasi tuotiin pöytään ja kaadettiin juoma siihen kunnialla. No joo, myönnetään että kerran läikähti olutta pöydälle.

Kapa

P.s
    Lisätään vielä pari kuvaa, kun näitähän tänne mahtuu. Näyttäähän tuo toinenkin Huru-ukko niitä istuttavan.

Liitetyt tiedostot:

• 143.jpg
      143.jpg
      Tiedostokoko:
      635,7 KB
      Katsottu:
      255
    • 145.jpg
      145.jpg
      Tiedostokoko:
      741,9 KB
      Katsottu:
      248
    • 146.jpg
      146.jpg
      Tiedostokoko:
      622 KB
      Katsottu:
      240
    • 149.jpg
      149.jpg
      Tiedostokoko:
      595,1 KB
      Katsottu:
      244
  5. Kasimir

9 684
    547
    113
    Näistä kuvista vielä, että mielessäni oli Eugene Atget näitä tehdessäni. Tästä keskustelinkin erään alan tohtorin kanssa, joka ei löytänyt mitään yhtymäkohtaa.
    Hyvä niin, ettei pitänyt apinointina, mutta jotenkin ihmettelin, ettei nähnyt yhtymäkohtia.

Kapa

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Niitä mahtuu vaikka huru mycket.

Uusintakierroksella voisi samalla täydentää tietoja, kuten mitä se Atget-yhtäläisyys loppujen lopuksi mielessäsi on (paitsi "satunnaista presentationaalista samanrakenteisuutta muutaman A:n kuvan kanssa", ja muutamaa ei lasketa, koska ne eivät edusta käsittääkseni mitään A:n signature-tyyliä).

7. Kasimir

9 684
    547
    113
    Laitetaan vielä tuon toisen Huru-ukon kuvien lisäksi myös pari lisää. Atgetin tuotannosta on olemassa hieno 4-osainen kirjasarja. Olen ne käynyt läpi. En lähde nyt verbaalitasolla väittelemään, sillä sellaiseen minulla ei ole kykyä. Jotkut Pariisin kuvat jäivät mieleeni. Tässä vielä pari. Tuo JV:n yksi kuva oli myös yksi, jonka meinasin laittaa (sitaattioikeudella nämä).

Kapa

P.s.
    Tuossa kirjasarjassa on paljonkin näitä miljöömuotokuvia.Nyt en muista, missä niistä, sillä valitettavasti minulla ei ole kyseistä kirjasarjaa.

Liitetyt tiedostot:

8. Kasimir

9 684
    547
    113
    Sabina, 1988

Kapa

Liitetyt tiedostot:

9. Kasimir

9 684