Vs: Energiaa! Ooxä hullu! Tollane kontrasti aiheuttaa taatusti närää osassa katselijoita. Riidankylväjä!
Vs: Energiaa! Olenk mä vai horisontti vinossa? Mä tykkään kyllä, vahva kuva. Itsekin kuvannut ehkä samoja savuja, mut tää toimii.
Vs: Energiaa! Koulussa joskus väittivät että horisontti on aina vaaterissa, eli luulen sinun olevan vinossa... Tuossa kuvassa taasen kuvanottoväline ei ole ollut passissa, tai sitten kyseessä on vaan ylämäki meressä.
Vs: Energiaa! Kyllä se suorassa on, mutta rannan kaartuminen ja lumen pakkautuminen tuohon rannalle saa aikaan tuon hämäävän efektin.
Vs: Energiaa! Ilmeisesti jos kuvasta ei löydy mitään vikaa niin porukka kaivaa vatupassit esiin Tykkään !
Vs: Energiaa! Palaan tähän vaikka onkin vanha Minusta kuvassa on objektiivin aiheuttamaa vääristymistä, jonka voi tulkita vinoudeksi (mutta savupiipuista tarkastamalla voi helposti todeta, että ei ole vinossa). Sen sijaan kuvaa voisi korjata sopivalla ohjelmalla (PTlens esim.), jotta linssin aiheuttaman vääristymän ja horisontin kaartumisen saisi kuvasta pois. Oikeasti tuo lähestyvä rantaa laskee horisonttitason alapuolelle, ei suinkaan nouse ylöspäin kuten kuvassa. Mutta ko. ongelma on hyvinkin yleistä laajakumaobjektiiveilla kuvatessa, jopa normaaleilla joskus.. ps. tyylikäs kuva anyway!
Vs: Energiaa! Ei porukka mitään vingu, vaan kommentoivat kuvaa... Tämä on yksi suuri syy monelle olla koko foorumilla, eli saada palautetta siitä mitä kuva synnyttää katsojan mielessä. Jos ei tätä ymmärrä, on ehkä oivaltanut väärin foorumin varsinaisen tarkoituksen, joka on mahdollisuus saada muilta asiaan vihkiytyneiltä, joskus jopa hyvinkin arvokkaita neuvoja tai kommentteja.. Tilanne muuttuisi, jos foormin osallistujat olisivat enemmän "maallikoita" kuvaamisessa ja tietämättömiä, jotka eivät pääsääntöisesti kykene analysoimaan mitä näkevät. Näin ei kuitenkaan ole tarkoitus, tämä on pitkälle tarkoitettu valokuvaamisesta aidosti kiinnostuneille ihmisille keskustelukanavaksi. Vinkumiseen viittaaminen on negatiivistä krittiikiä muiden mielipiteeseen/näkökulmaan ja siinä mielessä ala-arvoista. Tällä foorumilla on tarkoitus keskustella valokuvista, siihen liittyvistä asioista, eikä vaan jakaa "kivoja kuvia" kaikkien päälisteltäväksi. Kivojen kuvien foorumiksi on riittävästi muitakin kanavia, esim facebook omien kaverien kesken. Lisäksi muiden kommentoijien ja kommenttien "arvostelu" ei ole rakentaavaa, eikä tarpellista, vaan juurikin keskustelua lamauttavaa ja haitallista. Säännöt kieltää henkilöimisen.. Joten ihan vakavasti voin vaan todeta, että tuttustu tähän foorumiin huolellisemmin ja mieti miksi kommentteja olisi hyvä antaa muussakin mielessä kuin "onpa kiva".
Vs: Energiaa! Kyllä tuo horisontin vääntyminen tuossa johtuu juurikin rannan kaartumisesta voimakkasti ja lumen pakkautumisesta rantaan, mikä nostaa tuota oikeaa reunaa ylöspäin. Olen tuolla samalla kameralla kuvannut paljon maisemia, missä ei vastaavaa vääristymää ole tuolla polttovälillä havaittavissa. Ja ranta on oma kotiranta, jossa sama efekti oli havaittavissa ihan silmämääräisesti meren jäällä talvella tallustellessa. Edit: tuo kuvan oikean reunan puoli on runsaslumisena kevättalvena, kuten viime keväänä, about 2 metriä meren tasoa ylempänä, joten sinne pakkautuu aikas reilusti tuota lunta tuulen painamana.
Vs: Energiaa! No nyt kun tökkäsin nenän kiinni monitoriin, niin ranta alkaa todellakin kaartumaan ylöspäin vasta reilusti kuvan oikeassa reunassa. Eli näin tarkasteltuna lumiteoria pitänee kutinsa. (Ja turha alkaa mulle kun mun öögiss on sisäänrakennettu vatupassi, nih