Taidan tuntea aika monta kuvauksen harrastajaa, joille "ihan kiva" on kuvien arvosteluna lähinnä mollaus tai lähinnä kirous. Uusin versio tästä aiheesta näyttää olevan "toimii". Kuvien arvostelun, kommenttien ja kritiikin on parannuttava tai muuten ei ole mitään järkeä laittaa kuvia esille. Palaute on tärkeää - myös palautteen antamisen opettelun kannalta.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Se koira älähttä kehen kalikka kalhtaa Taitaa olla minun lanseeraama suurimaksi osaksi toi ONX kiva, ja sen vastaus, Kiva tai lievempi ihan kiva, kuten myös toimii. Minusta edistyneemille oman tyylin tai näkemyksen omaaville, on lähinnä typerää sano miten olisi pitänyt kuvata ja tuollainen ilmoitus että tykkäsi on tämän sosiaalisen hömpän kannustava juttu. Ja luulakseni useimmille se mitä haluavat tietää?
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Parisuhteessakin on jo välittämistä, jos vaivautuu edes valehtelemaan... "Ihan kiva" on arviointina.... niin, ihan kiva. Prosentuaalisesti paaaaljon enemmän kuin "0 vastausta".
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Unohda nyt Jari nuo kalikat omassa tai vieraassa nilkassa -huulet. Jos sillä positiivisen palautteen perusteella lähtisin arvioimaan, ei minulla olisi valittamisen varaa. Mutta jos katsot esim. 50 uusimman kuvanlähetyksen palautteita, niin kyllä aika paljon saa vaatia parempaa - sekä kuvaa että palautetta. Vaikka vastaus olisi "vitun hyvä" ei sekään kelpaa sellaisenaan vaan kanta, jos sen kertoo, on pystyttävä perustelemaan.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta En mä sillai, mutta muistelisin vaan että aloin joskus huvikseni kyselemään ONX kiva? Vakavammin sanottuna, niin en millään enään nykyisin jaksa kattoa kaikkia kuvia, saati niissä mitään mainita. Suuruudenhulluna tykkään että minun sanoma kiva, tarkoittaisi jotain jollekkin?
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Jollekin on varmaan merkitystä sillä, onko joku kuva kiva vai ei.. Itselle on ihan sama onko joku kuva kiva vai ei, useinmiten se on kiva kohdeyleisölle/asiakkaalle.. Mutta jos/kun kuvia esim tänne laukkuun laitan, olen aidosti kiinnostunut toisen valokuvaajan näkökulmasta, mitä hän kuvassa näkee tai on näkemättä, jolloin perusteluille tulee erilainen arvo. En todellakaan kaipaa "neuvoja" kuinka kuvata, mutta voi ottaa opiksi, jos kuva nähdään ihan eri tavoin kun sen tarkoitin, tai juuri kuten tarkoitin. Ja jos joku oikeasti osaa antaa jonkin neuvon konkreettisemmiin, en siitä loukkaannu, vaan juuri päinvastoin, sellainen antaa potkua tehdä asia paremmin. Kuva välittää aina jonkin viestin tai se luo jonkin tunnelman katsojassa tai sitten ei. Minulle itselle on merkitystä paljon enemmän toisen valokuvaajan mielipiteellä kuin esim. sukulaisilla, kavereilla tai mulla jolle ehkä aihe on rakas tai kiinnostava. Kiinnostaa lähinnä varsinainen aiheen käsittely, ei itse aihe. En siis kaipaa tukea/selkään taputtelua, en toki lyttäämistäkään, vaan asiallista palautetta, mitä ko. kuva aiheuttaa tai ei aiheuta tunnetasolla tai teknisesti. Itse lopetin kommentoimasta, koska aitoa palautetta todella harvoin halutaan ja en tahdo ketään puolustuskannalle. Ei siinä järkeä ole, jos sanomista ei tahdo vastaanottaa tai kokee sen "neuvomisena", vielä pahmmin haukkumisena. Parempi olla vaan hiljaa ja katsella.. (no joskus kommentoin, kun tuntuu erityisesti kuvaaja tahtovan "aitoa" näkökulmaa.. Yleensä en. Kommentointi ja kuvakritiikki on vaativa taiteen laji sekin, siinä kriitikko pistää itsensä peliin ja joutuu syventymään kuvaan/kuviin erityisen huolella, että pystyy analyyttisesti kertomaan mitä hän kokee. Ei tuollaista jaksa, ellei joku oikeasti ole kiinnostunut siitä mitä yrittää sanoa. Ainaakaan jos saa paskaa päälleen siitä mitä sanoo tai jopa uhkailua.. nimimerkillä "kokemusta on"
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Itse annan arvon "toimii" ja "ihan kiva" palautteelle. Palautteen antajat ovat kuitenkin valokuvien suurkuluttajia ja jos kuva menee siellä jonkinmoisen henkisen seulan läpi niin ei kuva ihan paska voi silloin olla. Kaikkea ei myöskään jaksa analysoida ja onko tarpeenkaan koska analysointi oikeastaan vaatisi kuvaajan pyrkimysten tuntemista. Jos kuvaaja pyytää palautetta on joskus kyse siitä, että kaivataan jonkinlaista rohkaisua. Sitäkin on tärkeää muistaa antaa vaikka kuvissa ei niin järin suuria ansioita olisi nähtävissäkään.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Kyllä musta on mukavaa vaikka ei tulisi kuin se ihan kiva, mutta esim JPu:n arviot ovat aina olleet erinomaisia ja Mvuoren kaikessa omaperäisyydessään usein suorastaan hervottomia, muiltakin on tullut ihan loistavia asiaan pureutuvia kommentteja, ainakin silloin kun niihin on ollut aihetta.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Mvuoren kommentit ansaitsisivat tulla kootuksi... kirjaksi, vaikkapa
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Toistan itseäni, mutta kuitenkin.... Jostain syystä palautteen vastaanottaminen näyttää tökkivän. Jos joku sanoo poikkipuolisen sanan, aletaan kommentoimaan kommenttia, tai kuvanottaja sanoo, se on juuri sellainen kuin halusin jne. Se turhauttaa kirjoittamaan mitään järkevää juuri mistään kuvasta. Sitten ne, jotka ottaisivat palautteen järkevästi vastaan, ovat niin paljon pitemmällä valokuvauksessa, että heitä on turha neuvoa, he ovat varmasti harkinneet asioista pitkälle kuvatessaan. T Jukka
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Minä tulkitsisin näin: - mitä tahansa palautetta (vaikka "ihan kiva") = kuvassa on jotakin kiinnostavaa - ei palautetta = kuva on ihan paska Yleensä en saa palautetta. Kari
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Terve. Itse olen uusi kuvaaja, joten on todellakaan tunne kaiken maailman kuvaus tekniikoita sekä tyylejä. Itse ainakin toivon oikeaa rakentavaa palautetta, olkoon se sitten risuja taikka ruusuja. Enemmän sitä oppii kun joku viitsii kirjoittaa että tuon olisi voinut tehdä näin, noin taikka tällä tavalla. Oikea palute ei ole sitä että joku sanoo ihan kiva, tosin kertoohan sekin jo jotain. Kuva ei todennäköisesti ihan sieltä syvältä ole jos joku vaivautuu edes tuon kirjoittamaan, eikä vain sivuuta ja mene seuraavaan kuvaan. Tottahan se toki on että jotkut ovat tyytyväisiä siihen että laittamansa kuvan jälkeen tulee 20kpl. ihan kiva viestejä, jes tää mun kuva on mahtava. Lopputulos on se että hän kuvaa kaikki tulevat kuvansa samalla lailla, kehittääkö se kuvaajaksi. Kaikkihan ei sitä kritiikkiä pysty vastaanottamaa, silloin ei tosin pitäisi palautetta pyytää laisinkaan vaan pyytää palautetta kaverilta joka ei kehtaa sanoa kuin ihan kiva. Pitäisi olla varmaan jokin rasti ruutuun vaihtoehto, meinaan tällä että minkälaista palutetta kuvan laittaja haluaa. Teidän enemmän kuvanneiden pitäisi muistaa että kaikki eivät ole seppiä syntyessään, eikä kukaan synny ammattilaiseksi. Ketjun aloittajan palaute omaan kuvaani oli sitä juuri mitä toivoin, itselläni kun perusasiatkaan eivät tule automaattisesti. Monesti vasta kun kotona ruudulta katson niin huomaan miten kuva olisi ollut parempi, silloin se on jo myöhäistä. Palaute kuvaani oli seuraava, kiitos siitä että vaivauduit edes kommentoimaan sitä. Tekstiä ei ollut paljon mutta se oli oikeaa palutetta. Mun mielestä ajatus odottavasta pyörästä/salkusta on jotenkin hellyttävä ja hyvin nähty. Tässä kuvassa tosin lyhyt terävyysalue olisi varmaankin auttanut kohdetta nousemaan paremmin esiin.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Palaute on lahja antajalta kuvaajalle, sille on turha asettaa vaatimuksia. Kun palauteen antamiselle laitetaan liikaa vaatimuksia, niin on helpompi lopettaa palauteen antaminen kokonaa. Jos ei ole ilmi selvää mitä kuvaaja on kuvallaan hakenut, en jaksa alkaa kyselemään ja myöhemmin tarkistelemaan vastauksia. Puhutaan aina kritiikin kestämisestä, missä on sanottu että jokaisen kynnelle kykenevän kritiikki pitäisi ottaa vakasti, menee puurot ja vellit sekaisin opettajien oppilaille antaman krittikin ja jonkun kameran omistaja kritiikin suhteen?
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Samaa mieltä. Kaikki palaute - ihan mikä vaan - on hyvää. Palautteen antaja saa antaa tasan sellaista palautetta kuin sitä huvittaa. Ei sille voi vaatimuksia asettaa. Palautteen saaja ei voi olla kuin kiitollinen. Jos joku ei pidä kuvasta ja silti viitsii antaa palautetta, niin siitä voi tehdä johtopäätöksen, että jokin sai sen palautteen antamaan.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta jari siren kirjoitti edellä mielestäni erittäin ansiokkaan kommentin. erittäin kiva.
Vs: Kuvat ja galleriat -kuvien palautteesta Nykyään kun on kaikenlaista pallvelua, niin mikä estäisi väsämästä laukkuun rakentavan palautteen generaattorin? Silloin olisi semmoisen vaatijat kiitollisia ja vanhemmat kuvaajat pääsisivät helpommalla...vaikka onhan kaikkien myönnettävä, ettei palautteen pasteaminen niiin raskasta ole...