-Cartier-Bresson -Nachtwey -Yann Arthus Bertrand (...yllä mainitut kaikki sellaisia kenestä on tullut telkkarista dokumenttia...heh...) -Sebastiao Saldago -Edmund Leveckis (photo.netin "Edmo") -Matt Stuart -Tom Stoddart -Antoine D' Agata -Stephan VanFleteren -Michael Ackerman jne... Iso osa mun vaikutteista on ihan ns. pikkunimiä, bongattu erinäisistä ulkomaisista foorumeista ja niiden linkeistä. Valokuvauksen "isoihin nimiin" olen tutustunut aika huonosti... Yksittäisiä kuvia on tietty satoja mistä olen vaikutteita imenyt, mutta yksittäisiä kuvaajia aika vähän.
Nähdäkseni mm. näistä syistä: * Kuvat ovat käsitteellisiä ja sitähän ei pilkkafoorumit täyttävä poikanuoriso käsitä. Käsittämisen ongelmaa lisää kuvien naisnäkökulmaisuus. * Taidekuvat ylipäätään hermostuttavat väistämättä tiettyä osuutta väestöstä. Muuten taide olisikin huonoa. * Brotherus on harvoja taitelijoita, jotka ovat menestyneet kansainvälisesti ja tienanneet hyvin. Vähemmästäkin kansan syvät rivit hermostuvat. * Vikaa on myös museoiden online-näyttelykoosteissa, joiden pikkuruiset pahasti pakatut kuvat saavat hänen hienovaraiset maisemakuvansa näyttämään omituisilta. Hänen kirjojaan ei fooruminuoriso ole tietenkään lukenut. Kun nämäkin asiat ynnätään yhteen, eivät foorumi-ilmiöt ole yhtään kummallisia.
Eniten potkua on Sammallahden valokuvat antaneet. Niinja Hoocee Bresson sekä Nachtwey korokkeilla myös.
Mitäs..no ei sullakaan mene hyvin..ja se on "sir nokku" sinulle, matonen ... Tarviikos niitä idoleita hakea niin kaukaa, kun on tämä "sisäpiirikin".. (A-Z) Matti 'matti' Oksa - ihmiset Mikko 'MikkoK' Koskinen - tarkennus Kai 'paallikko' Koskinen - reprot Petri 'pmu' Uutela - sävyt Tarmo 'tareone' Pekola - värit Teemu 'Teemu Laine' Laine - vinot linjat Simo 'simos' Sivonen - makrot, rajaus
Duunissa tytöt puhuu selän takana Vin Dieselistä Oon kyl teipannut omaan laatikkoon "Teemu Vin D" tarran vittuilun vuoksi.
Corinne Day Alex Mojali Garry Winogrand Willam Klein olishan noita vielä suuresti lisää, mutta olkoot nyt nuo vielä lisänä.
Saveksella on kyllä mahtavia kirjoituksia noissa 70-luvun valokuvalehdissä... pitäis melkein yksi juttu lainata tänne...
Sammallahti on monen suosikkilistalla. Varmaan olette huomanneet, että hänen uusin näyttelynsä on juuri avattu.
Tällä hetkellä tykkään helvetisti Oksan Matin kuvista! Toinen kuvaaja jonka kuvat katson mielellään läpi on Petri "mulkku" Uutela. Ja ei listaa ilman Turkkilan Eskoa, ehdottomasti ihmiskuvaajien eliittiä! Varsinaisia idoleita en kyllä osaa sanoa. Aika paljon tulee kyllä seurattua eri kuvaajien kuvia ja oletettavasti ei-niin-tietoisesti ehkä jopa imettyä niitä vaikutteitakin. p.s. tämäkin lista muuttuu ajan kuluessa fiilisten vaihtuessa, yhtenä päivänä iskee tietynlaiset kuvat ja toisena toisenlaiset.
Itse ihailen kovasti Frans Lantingia ja lainaan häikäilemättömästi vaikutteita Veli-Veikko Elomaalta.