Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Idols

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana matti, 29 Tammikuu 2006.

Nyt - sano se! Kuka/Ketkä ovat sinun esikuvia? Mulla ei esikuvia hirveesti ole, mutta oman isäni, sekä taiteilija Aallon kuvista ja kuvaustyylistä pidän suuresti. Toki on muitakin, mutta lähinnä sitten yksittäisiä kuvia...

Olisi ihan hauska katsella teidän esikuvienne kuvia ja vertailla heidän kuvia teidän kuviinne... ehkä sieltä löytyy jotain yhteistä, tai sitten ei.

1. Esikuvia... Juha Kankkunen, Markku Álen ja Keke Rosberg.
    Varmaan hankala verrata mun kuvia heidän kuviinsa ;)

2. Remu ja Sigmund Freud

3. on muuten melkoisen huono käyntikortti tuo miehen kotisivu.
    kirjasta pidin mutta sittemmin ja myöhempien havaintojeni perusteella olen mieleni paljolti muuttanut.

4. En pidä idoleita enkä esikuvia, mutta valokuvauksen alalla suuresti arvostamiani mestareita ovat mm. Henri Cartier-Bresson ja Hannu Hautala. Taikka saattaa kyllä olla, että Hannu Hautalan Kotkan pesä, joka velipojalla oli julisteena, ja jonka sittemmin perin omalle seinälleni, on näytellyt jonkinmoista roolia siinä, että ylipäätään alkoi valokuvaus kiinnostaa. (jeesus mikä pilkkumania taas)

5. Valokuvauksessa Rainer Schlegelmilch, Paul Henri Cahier, Sterling Lorence, Derek Frankowski, HCB, Darren Heath.

Muuten: Jon Lord, Jeremy Clarkson, Nigel Roebuck, Pauli Hanhiniemi, Tim Sebastian, Keith Floyd...

6. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Ei helvetti mitkä sivut. Voisin ihan myötätunnosta tarjota herra Aallolle ihan omaa kotisivu/galleriatilaa. Ja tämä vain siksi, että Kohteena ihminen on perkeleen hyvä kirja.

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Elliott Erwitt
    HCB
    W. Eugene Smith=siinä vasta oli sinnikäs kuvaaaja.
    Ansel Adams
    Parke Trent
    Richard Kalvar
    Paolo Pellegrin

8. Älkääs nyt miehen sivuja... lukekaa päiväkirjaa - uudet sivut ovat kyllä tulossa :) Eikä niiden sivujen mun mielestätarvi ton kummosemmat olla - ajatuksia ja valokuvia.. mitä muuta tarvitsee ?!

9. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Ei tarvitse muuta. Aikanaan pidin todella paljon JA:n "Tärähtäneitä Kuvia" -näyttelystä, joka rakentui juuri kuvista lyhyin tekstinpätkin varustettuna. Se oli silloin uutta ja tuoretta.
    Aallon kirjan nostetta viime vuosina olen ihmetellyt, mutta hyvähän se vaan on että kotimainen tietokirjallisuus on suosiossa. Aalto on ollut positiivinen ja merkittäväkin vaikuttaja valokuvauksen saralla.

Kotimaisista kuvaajista pidän eniten ehkä Sammallahdesta, vaikka idoliksi nimeäminen kyllä hiukka yskityttää. Eikö se tarkoita sitä, että pitäisi alkaa fanittamaan? ;-)

10. Itse kävin myös katsomassa tuon näyttelyn syksyllä kun se tuli uusintana. Oli se vaan NIIIIN HYVÄ!!! Tiedä sitten, miten 30 vuoden päästä suhtaudutaan tämän päivän hassunvärisiin digi-otoksiin...

11. Heittelin taas vähän liian hätäseen. Sivut on paremmat kuin muistin. Puhuin kyllä kokoajan kuva-annista enkä "saitista" ensinkään. Mutta meinneiden aikojen kuviin, digipläjäykset toi ruman kontrastin vuosi pari sitten, sivuilla. Olisiko mestari itse siistinyt sivujaan digihuuman laannuttua ,p
    ...muutan hieman mielipidettäni siis ... taas.

nim. "tuuliviiri rauhaton"

12. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Sommittelun suurvisiiri ja vinojen linjojen virtuoosi Nokku.
    Pysäytti aikoinaan miettimään ja jaksaa vieläkin välillä yllättää.

13. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Idoleita ei ole mutta joista tykkään:
    Pentti Sammallahti
    Ritva Kovalainen
    Elina Brotherus
    Esko Turkkila
    Simon Marsden
    Julia M. Cameron
    Steve McCurry
    Yosuf Karsh

Nää tuli näin äkkiä mieleen.

14. Sammallahti juu ja
    Cartier-Peerrsoni,
    J. Koudelka,
    Christer Strömholm,
    S. Salgado,
    A. Corbjin,
    ..

15. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Offtopic: mistähän mahtaa muuten johtua joillain foorumeilla harrastettava Brotheruksen pilkkaaminen / suoranainen vittuileminen? Onko Elina joskus tehnyt jotain suurta yleisöä ärsyttävää tms? Pistää vaan silmään, kun ajoittain Brotherus on nimenomaan kohteena kun puhutaan valokuvataiteesta ja haukutaan valokuvaajia.

16. Onko siinä se perisuomalainen kateus sitte ja, että pilkalla on aina oltava nimi, mieluiten vielä kaikkien tuntema.

17. Mun mielestä ainakin ne kuvat jotka olen häneltä nähnyt, ovat aika huonoja. Se taas ei johdu kuvaajasta, joka on varmasti hyvä, vaan siitä, että en pidä sen tyylisistä valokuvista.

18. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Sen kalusto ei ole katu-uskottava ja kuvallinen anti poikkeaa foorumeista.

19. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Joo, mä myönnän etten aiemmin pitäny Brotheruksen kuvista. Mutta jostain syystä menin kattelemaan niitä aina uudelleen ja kas, nyt jo pidän niistä ja musta ne on oikein tosi hyviä. Nissä on tarinaa mistä mä pidän erityisesti.