Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Idea

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 22 Lokakuu 2016.

1. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18
    Olen laittanut kuvia jo esille, sekä otsikoinut ja tägännyt niitä. Käykää katsomassa http://galleria.fi/users/5z94/

Kootut selitykset:
    Mulla sattui olemaan filmilleni (Rollei Retro 400s) huonosti sopivaa kehitettä (ID-11) joka hävitti valopään sävyjä, joten päätin urheilumielessä kokeilla semi-stand kehitystä jota en ole aiemmin tehnyt. No lopputulos oli entistäkin kovempi. Katso itse.
    Seuraavaksi filmi loppui kesken. Olin puolannut vain 30 kuvaa filmille.
    Tokana, oikea tollon työ: Olin linssejä vaihdellessa saanut vanhasta Leicastani 35mm tähtäyskehän aktiiviseksi vaikka kuvasin viisikymppisellä. Monen kuvan sommittelu meni aivan poskelleen. Pienenä lohtuna on, että osa kuvista parani tästä virheestä!
    Kolmas murhe on, että vanha huono skannerini alkoi vinkua ja paukkua kesken skannaustyön. Sitten se lopetti kokonaan yhteistyön. Pari kuvaa jäi skannaamatta.

Sitten Gallerian käyttöön. Laitoin kuvien otsikkoon nyt numeron ja nimen, esim. "01. Tie", ja tägeihin kaikkiin "teemafilmi" ja aiheen nimen uudestaan "tie". Ja hienosti toimii. Näkyy meikäläisen kuvat nimeä klikkaamalla, teemafilmikuvat yhdessä tai aiheen mukaan erikseen.

Nyt tämä alkaa mennä nyt jo off-topic jauhamiseksi ja nörtteilyksi. Pahoittelut jo etukäteen.
    Laittelin kymmenkunta kuvaa galleriaan, ja huomasin ongelman tägityksen logiikassa. Jos aihe sisältää vaihtoehtoja esim: 2katu/tie tai 17kahvi/tee/virvoke, pitäisi kaikki tägit olla mukana jotta voitaisiin vertailla käyttäjien kuvia keskenään. Jos teen haun "#teemafilmi #tie", en näe kuvia kaduista, ellei niissä ole kumpaakin tägiä mukana. Yhdistelmätägi "katu/tie" ei auta tässä, hakutoiminto hakee vain kokonaisia sanoja. Voitaisiinko tägätä jokainen yhdellä termillä: Otetaan pelkkä "tie" kadun sijaan, "virvoke" kahvin ja teen sijaan, "valo" valaisimen sijaan ja "sumu" savun sijaan.
    Ja sitten vielä, mihin kohtaan toi "BW 135-36" laitetaan, vai tarvitaanko sitä?

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Siis et laittanut Kameralaukkuun ensinkään! Yllätys yllätys. Minä kun luulin että galleria.fi on kuvat.fin käyttäjille ja nyt uutena foorumilta jaettavaksi, mutta näköjään sitten kai suoraankin. Minusta olisi luonnollista, että kuvat jaetaan Kameralaukusta. Gallerian selaajien tiedoksikin silloin tulee mihin nää liittyy.

Voisi ajatella myös mahdollista seuraavaa tehtävää. teemafilmi marraskuu 2016. teema1116. (Tai teema I 2016. teemaI16. Joulukuussa teemaII16, jos sellaista tulee. Uuuden vuoden eka teemaI17.) Onko tämä turhaa?

Kysyin ylläpitäjältä toimiiko otsikko kuten tagi ja voiko hakea useampaa sanaa. Kokeiluni viittaa siihen että otsikko toimii haussa kuin tagi ja useampikin hakusana toimii. Esimerkiksi haut omat, jalat ja omat jalat antavat jokainen oman koktailin kuvia joissa jokaisessa on mukana Kumpusen omat jalat, mutta viimeisessä ainoastaan se. (Eikä sitä ole tagattu kuin teemafilmiksi: http://galleria.fi/85r/07.+Omat+jalat/ )

Yhdistelmätägi "katu/tie" ei auta tässä, hakutoiminto hakee vain kokonaisia sanoja. (Kumpunen) No eikö se sitten tulkitse merkkijonoa katu/tie yhdeksi sanaksi?

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    En löytänyt kuvia täältä?
    https://kameralaukku.com/kuvat-ja-galleriat-f6/

Tarkoitus oli laittaa ne tänne kuvat ja galleria ketjuun. Vai onko tämä nyt sitten jotenkin toisin? Nyt olen ihan pihalla.

EDIT: Tarkoitus lataamiseen oli se että saamme sitä keskustelua kun ne on ladattu tuonne minne alunperin aattelinkin, kameralaukun Kuvat ja galleria -osio. Se on sitten jokaisen oma asia haluaako ne myös tuonne julkiseen Galleria.fi osioon jakaa vai jätäääkö vain tuonne Kuvat ja galleria -osioon niin että ne ei näy kaikille.

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Aha.....okei mä olen sitten jo pihalla.

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Aha.....okei mä olen sitten jo pihalla.

6. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18
    En pahuuttani laittanut kuvia galleriaan. Galleriasta puhuttiin ja siihen tuli ihan opastustakin. Sen siis opettelin, mutta pieleen meni silti.
    Mielelläni osallistuisin tähän kimppatehtävään, mutta sekä kuvat.fi että galleria.fi on uusia palveluita joiden käyttö pitää opetella.
    Kaipaisin asiallisia ohjeita ilman piikittelyä. Otanko nyt kuvat pois Galleria.fistä?

7. Mirrored

23 779
    748
    113
    (Missä on piikittelyä?)

Viestissä 55 on esimerkkipostaus. 59 ja 60 tarkennusta. Mitä sen jälkeen kelataan, on hieman farssinomaista, kun muuta ei ole saatu päätettyä ja puhutaan toistemme ohi. :slightly_smiling_face: Mutta eihän tässä kiire ole ja ajattelinkin että kai se siitä selviää, kun eka ehtii. Ainakin yrityksen ja erehdyksen kautta.

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Ei tarkoitus ole piikitellä.

Ehkä se ohjeistaminen ei ole ihan täydellistä ollut. Ite olen ainakin olettanut että henkilöt on kaikki kameralaukun käyttäjiä jotenka postaaminen olisi perinteiseen tylliin ajateltu kuten koko idea oli lähtökohdiltaan. On vain tullut tämä Galleria.fi lisä ja tagien laitto.

Kaikki olis mennyt paljon paremmin kun valvoja olis ottanut tämän homman omaksi ja tehnyt ihan oman pienen sivusto-osion. Sellaista ehdottelin mutta valvoja antoi ohjeet että perinteiseen tylliin mennään. Ei erillis juttuja.

Mutta en tiedä saako Kumpunen noita sun kuvia muutettua tonne Kuvat ja galleria -osioon? Mielellään antaisin kyllä kommentteja ja jos et siirrä kuvia tonne annan kommentteja sitten tuonne. Mutta eikös sulta vielä puutu jokunen kuva? Kolmekymmentäkö niitä oli? Ehkä se kommentointi on sitten hyvä tehdä kun kaikki kuvat on postattu, ainakin tuolla Kuvat ja galleria -osiossa ettei tule kommentteja kuvien postauksen väliin.

Kunhan ite töiltäni kerkiän kehittää ja skannata niin sais tehtyä aidon mallinnuksen. En kerinny kun en pitänyt kiirettä vaikka ajatus oli.

9. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18
    Aika sekaisin tässä olen minäkin. Galleriaosio löytyi kyllä mutta siellä oli murupolun tekstinä "]pallomeri >testilabra". Galleria.fi näyttää heti valmiilta palvelulta metatietoineen ja sitä oli helppo lähestyä. Tuo keskustelu asian tiimoilta oli hiukan hämäävää.

No poistin nuo kuvat nyt galleria.fi:stä, niin eivät ole ainakaan väärässä paikassa.

Kuvat ovat Flickrissä – ainakin ne jotka skannasin ennen skannerin hajoamista. Pari ruutua puuttuu.
    https://www.flickr.com/search/?user_id=39148791@N00&sort=date-taken-desc&text=teemakuva&view_all=1

10. Mirrored

23 779
    748
    113
    Sekaisin tässä menee. Johtuu toki siitä kun en ole vielä kokeillut jakoa Kameralaukusta galleria.fihin. Huomasin juuri että on ilmaantunut vihreä nappula "Uusi Galleria.fi kuvajako", mutta syntyykö siitä normaali viestiketju Kameralaukkuun samalla? (liite)

"Uusi aihe"- nappula on ainakin tavallinen normaali kuvaketju, mutta oletin että siellä olisi ollut sitten jokin valinta että galleria.fihin tai tavallisena liitteenä. Mutta tässähän tuo sanottiin: https://kameralaukku.com/palaute-ja-kehitysideat-f67/kuvat-ja-galleriat-osio-uudistuu-t119843-s20#p830706

Vaan miten hitossa Galleria.fihin annettu palaute näkyisi Kameralaukussa automaattisesti (liite)? Postaako siellä annettu palaute tänne uuden viestin? :-O

Liitetyt tiedostot:

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Rulla kehitetty ja on kuivumassa. Kaksi pummiruutua näyttäis olevan. Ei mitään tietoa mitä on tapahtunut. Huomenna yritän skannata ja laittaa esille.

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Ei ollukaan kun yksi pummi. Siis laukussa kamera laukaissut itse itsensä, tai sinne laitettaessa. Onneksi en seurannu laskuria vaan pidin kirjaa kuvatuista ja oli rullassa tilaa kikille ruuduille. Kaikki ruudut on siis skannattu ja tulee esille kun töiltäni kerkiän. Voi mennä sunnuntaille.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Sain tänään setin valmiiksi.
    https://kameralaukku.com/kuvat-ja-galleriat-f6/bw-135-36-juke-k-t120156

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    Idean esittelyvaiheessa sanoin olevani mukana, mutta nyt huomaan että aikataulu ei näköjään piisannut. En ehtinyt. Jospa ensi kerralla.

15. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38
    Aina luvataan ja sitten jäädytään.
    Eli liian suuri proggis minulle.
    Valitettavasti.

16. Mille päivälle me luvattiin valmista? Oliko se jo eilinen? Vasta 10 ruutua napattu :(

17. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38
    Älkää nyt vielä luovuttako! Aikaa kuvata 20.11. saakka.

18. ---

--- Member

46
    0
    6
    -

19. Kumpunen

Kumpunen Member

121
    3
    18
    No nyt ne kuvat on ketjussa: https://kameralaukku.com/viewtopic.php?f=6&t=120203&p=832164#p832164
    Mutta niitä ei näytä saavan jaettua galleriaan? Onko joku vielä onnistunut tässä?

20. Mirrored

23 779
    748
    113
    Viesti numero 108. Taitaa olla niin, että nuo ovat kuitenkin vaihtoehtoisia toisilleen. Siis nuo kaksi toimintoa vihreitten painikkeiden takana. Kun tuosta viime muutoksesta Kuvat.fi nimimerkki alunperin ilmoitti, odotin sen perusteella ihan toisenlaista eli että lisäksi olisi voinut jakaa sinne galleria.fin puolellekin. Silloin siinä olisi ollut myös toiminnallinen symmetria akselilla kameralaukku.com - galleria.fi - kuvat.fi, jossa laidoilta voisi jakaa keskelle niin valittaessa.