Jos Juke nyt diktaattorina päättää että teemafilmi sovitaan yleiseksi tunnisteeksi, ja siihen lisätään puu tehtävätunnisteeksi, niin näet kaikkien osallistujien kuvat tästä tehtävästä. Kuulostaa hyvältä ja toimii. Mutta voiko kuvaajan nimen tai nimimerkin yhdistää yleiseen tunnisteeseen? Olisi kiva nähdä myös yhden kuvaajan koko sarja. Koitin hakea omalla nimelläni, mutta en heti onnistunut.
Hakua yhtäaikaa nimimerkille ja avainsanalle ei ole mutta sekin pitäisi onnistua kyllä jos siitä jotain hyötyä on. Huomaathan että kuvaajan nimeä klikkaamala voi hakea kaikki hänen Galleria.fi -kuvansa jokatapausessa, eli sitä kautta pääsee niitä jo nyt hakemaan.
Tämä on kiva haaste. Tulee kuvattua aivan erilaista ja eritavalla kuin normaalisti. Tuo järjestyksessä kuvaaminen tuntui alkuun haastavalta, mutta kun vauhtiin pääsi niin paljastui kivaksi jutuksi sekin. Ensimäiset 14 valotettu.
Mulla on nyt 16 valotettu. Huomenna ja tiistaina on vapaapäivät JEEEEE niin varmaan tulee naksuteltua noita taas enemmän.
23 valotettu, mutta huomaan monessa kohdassa tuli näpättyä liian nopeasti. Kun kiersi toiselle puolelle, niin olikin parempi kuvakulma. Oppitunti tämäkin…
Sama huomio, mutta tykkään ajatuksesta, kun tavallisesti tulee hinkattua saman aiheen ympärillä loputtomasti. Pistää myös etsimään vähän luovempia ratkaisuja aiheisiin, et pääsee eteenpäin. Esim tuo yö aihe tuotti hieman päänvaivaa, kun sattui kohdalle keskellä kirkasta päivää ja halutti vielä muutama ottaa. Kaivakaahan kaikki kinarikamerat esiin ja lähtekää mukaan.
Löysin yhden Tmax satasen laukun pohjalta! Onkohan mulla vielä latauslaitteessa jäljellä HP vitosta. Ehkä tässä vielä ehtii mukaan. Kameran valinta. Nikon Nikon Leica. Pitää arpoa. Yksijalkaa voisi ehkä kantaa mukana vaihteeksi.
Kootut selitykset täytyy laittaa muistiin. Mulla on taskussa paperi jossa aiheet listattuna. Tuolla tuiskussa sitten kuitenkin kävi källi, että 6.puu tuli vahingossa kuvattua ennen 5.rakennusta. Sitten melkein juoksin rakennukselle 50 metriä, jos se auttaisi virheen hyvittämiseen, mutta eihän kamerassa ole edes valottavaa päivyriä saatikka exif tietojen ulosottoa.. Voi hitsin sitsi. :grimacing: Toinen esimerkki kootuista selityksistä (muistiinpanoista) on 4.ihminen, että jos se on kovasti huti tähtäys ja tarkennus, niin pipo siinä kuuluisi näkyä valittua maisemaa vasten. Kameraksi tuli F3/T+MD4, joka haukkasi tehdasladatun TMX:n sisäänsä. Tuohan on aivan ylivertainen talvella kun virrankin se saa moottoriperästä ja on myös erinomainen käsineitten kanssa. AI 50/1,8 nokalla ainakin toistaiseksi, ehkä loppuun asti. ed. Jaa niin, välinehehkutusta lisää! Kokoalan mikroprisma on kanssa mahtava.
Päätin napsutella näiden kahden vapaapäivän aikana filkan loppuun ja tulihan ne kuvattua. Loppua kohden alkoi tulemaan uutta näkemystä kehiin. Ei teknisesti varmaan mitään loistojuttuja kun valotusajat oli aikas pitkiä jne. Hauskaa oli ja jotakin elämyksiä tuli saavutettua. Nyt katsotaan pilaantuuko fiilis kehityksen tai skannauksen myötä vai onko fiilis pysyvää.
Ei se mitään jos sattuu kuvat vaihtumaan. Tää ei ole mikään käsipoikki kiljotiinissa systeemi jos teet virheen.
Hyvä ja armollinen hallitsijamme. Ohessa käteni 2. luokan kirjeessä jos siten säästyisin giljotiinirankaisulta tälä kertaa kun se viimeksi oli niin ikävää. Vertaamalla edelliseen voitte todeta sen olevan omani. Kiitos. P.S. Raajat alkavat käydä vähiin, joten yritän oppia. Nenänpäätäni kaipaan ehkä eniten.
Kuvattu filmi täyteen, mutta huomasin ettei mulla ollutkaan kuin 30 ruutua puolattuna. Kun saan kehityksen tehtyä niin laitan noi näkyville. Miten tägit? Teemafilmi, ikkuna Teemafilmi, tie Teemafilmi, auto Vai pannaanko numerotkin mukaan? jos, niin omana täginään vaiko aiheen kanssa yhteen kirjoitettuna?
Minä en taida osata tagi asiassa auttaa. En tiedä pitääkö ne laittaa viestiin otsikkoon vai kuvaan. Jos vaikka ladattais ensiksi niitä kuvia niin eikös niitä tageja voi sitten vaikka lisätäkkin. Ehkä valvoja osaa opastaa tässä tagi asiassa.
Mitä sanoo ylläpito? Kyse on siitä miten voidaan kaikkein sujuvimmin tehdä hakuja. Tägeissa ei voi olla välilyöntejä, joten se on joko "1ikkkuna" tai "ikkuna". Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni numeron käyttö on päällekkäistä turhuutta ja sen voisi jättää pois. Kun hakukenttään kirjoitetaan #teemafilmi #ikkuna, tulee kaikki tämän tehtävän ikkunakuvat. Haku #teemafilmi tuottaa kaikkien osallistujien kaikki kuvat. Tägejä voi lisätä ja poistaa myös jälkikäteen.
Nyt on H2. H1 voisi kokeilla toisena, jos löytyisi, sillä ei tää nimittäin nyt sentään niin täydellinen ole nykysilmilläni oikein hämärässä ja 50/1,8 Nikkorilla. H3 muistaakseni on laatikossa. Tuolla on yksinkertainen ohje valintaan: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/shared/ff2screens.htm Siis polttovälinkin mukaan. H1 for most f/2.8 lenses <=200mm H2 for most f/5.6 or faster lenses <=200mm H3 for most f/4 or faster lenses >200mm H4 for most f/5.6 or faster lenses >200mm Lasin mukana tulleessa paperissa on tarkempi taulukko tyyliin välttävä, tyydyttävä ja erinomainen ja ihan on objektiivit lueteltu myös. ed. Eikun siis, taidan muitella tällaista, josta voi päätellä jo aika pitkälle parhaan: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/screens/NikonF3screens.pdf F/F2 ja F3 lasit ovat muuten mitoitukseltaan samoja ja vain kehyksissä on ero. Olen niitä vaihdellut myös, ruuveilla on kiinni. http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/screens/index.htm
Normaalit kuvaketjut siis ei kelpaa vaan haluatte ne sinne galleria.fiihin? Niin tai näin, pitää voida saada kunkin kuvaajan filmi kuvajärjestyksessä selattavaksi ja kaikki muu on toisarvoista tai lisäarvoa minun mielestäni. Edit. Siellä galleri.fissä on paha vika, että kuvat skaalautuvat ohjelman toimesta. Esimerkiksi varsinkin pystykuvalla käy helposti niin, ettei sitä voi tarkastella kuin onnettoman pienenä eli kokonaisena. Tavalliseksi liitteeksi laitetun kuvan voi aina avata myös niin suurena kuin se on lähetetty. Esimerkiksi tuolta löytyy 2048x2048 px kuva kun sen avaan omaan välilehteensä. https://www.kameralaukku.com/filmikuvaus-f38/idea-t119717-s60#p830598
Normaalit kuvaketjut siis ei kelpaa vaan haluatte ne sinne galleria.fiihin? Niin tai näin, pitää voida saada kunkin kuvaajan filmi kuvajärjestyksessä selattavaksi ja kaikki muu on toisarvoista tai lisäarvoa minun mielestäni. Näinhän ne just menee. Tässä näkee kunkin kuvaajan kuvat järjestyksessä kun klikkaa hänen nimeään. Voi myös nähdä yhdessä kaikkien kuvat esim. aiheesta "ikkuna".
Jaahas. Kuvan nimeksi siellä näyttää tulevan laukun kuvaketjun otsikko. Esim http://galleria.fi/users/5yu3/ Kun laitan hakuun syksy, se antaa mm. tuon Juken Syksyn. Eikö siis se korvaa tagin teemafilmi, kun laittaa teemafilmin osaksi otsikkoa laukun puolella. Itse asiassa jos laittaa otsikoksi teemafilmi kuvaajan nimi, voisi kai galleria.fin puolella hakea yhden kuvaajan kerrallaan ilman muita siellä olevia hänen kuviaan. Kameralaukun otsikon sanat toiminevat siis aivan samoin kuin erikseen asetetut tagit. Tutkikaas muutkin tätä.
Jos tajusin oikein, ylläpito sanoi ettei käyttäjän kuvista pysty suodattamaan pois muita kuvia. Tägihaku #teemafilmi ei tuota nyt muita osumia kuin omat kuvani. Muut ei vissiin ole vielä laittaneet kuvia galleriaan?