Kaikki teemat tulee kerralla numero-aihe. Tarkoitus on kuvata ne siinä järjestyksessä. Annan järjestäytymis tiedotteen 31.10-16 iltasella joten marraskuun alusta aloitetaan sitten kuvaus. Onko kaksi viikkoa hyvä aika vai pitääkö olla pitempi? Annan myös päivämäärän minkä jälkeen kuvia saa alkaa lataamaan tänne ja toinen päivämäärä milloinka ne pitää olla ladattu. Oisko viikko hyvä aika laatamisajaksi? Jolloin noin 20.11 olis sitten tehtävä suoritettu loppuun. Tämmöttis aikataulua olen tuumaillut. Tässä on vielä aikaa teidän vaikuttaa asiaan. Myös hyvää nimeä tälle sessiolle saa ehdotella.
No niin, toi skannerikohta on vaan älytön. Teillä on vaikka mimmoiset automaattijutut siinä, vaikkette uskoisi. Jos ei tosiaan ole, niin säädätte ite - aivan kuin säädätte valotusarvotkin ja kehitysajan. Alle vuorokausi sitten sulla oli tähän ihan valokuvausfoorumin arvoiset OK ohjeet ja lähtökohdat eli viesti 18 jota edellä kommentoinkin.
Jatkoa. "Skannerista suoraan" on idean tasolla harvinaisen sama kuin pinnakkaiset. (Jos skannaa ruutu kerrallaan, saa kyllä helpommin eri valoisuuden eri ruutuihin. yms muita pieniä eroja.) Ei kai ole pakko kysyä taas, mitä on kuvankäsittely? Tätä tarkoitan myös viitatessani valokuvausfoorumin arvoon. Valokuvaus on ja on aina ollut myös kuvankäsittelyä - käsin ja tai automaattisesti. UGH, siirryn lurkkimaan. (ed. Viestejäni on jo riittävästi. Siksi vielä yksi lisäys tähän samaan. Snoop alla: Mitä vähemmän on ohjelmassa säätöjä, sitä enemmän siinä saattaa olla automatiikkaa)
Mulla on säätöjä kuin Photoshopissa mutta erinomaisen heikkotasoinen "Preview" -kuva, jonka perusteella pitäisi tietää kuinka paljon mikäkin säätö vaikutti. Ei kovin helposti onnistu. Kyseessä valmistajan oma softa. Kannattaisi kaiketi hankkia Vuescan kun se kuitenkin vielä tukee tuota, monta vuotta vanhaa mutta ihan hyvin toimivaa mallia.
Tässä ideassahan päätettiin luullakseni, että raakana vaan. Antaa vuescanit levätä rauhassa, jos ei semmosta ole.
Mun filmi kulkee tankin kautta kenkälaatikkoon kuvattavaksi D200:lla. Eli ei ihan suoraan negaa varmaan ole hyötyä tänne lyödä Ainakin perus kontrasti/valotussäädöt tarvii tehdä ja kääntää kuva negatiivista. Laitetaan käyttökelpoiset raamit käsittelylle tai miten nyt halutaankaan. Kuvien käsittelyt voin kyllä kertoilla sitten kun ne lisätään jos on tarvis.
Täh? En ole kirjoittanut tähän kolmeen tuntiin. Jospa itse rauhoittuisit siinä että joko kyselet ja otat huomioon tai sitten et kysele vaan päätät. Enkä nyt todellakaan tarkoita vain omia huomioitani ja vastauksiani kyselyihisi. Tai toisaalta jos susta tuntuu ettei enää sovi laittaa näkemyksiä ja ehdotuksia, niin mielellään kerro milloin jotain on lyöty lukkoon eli aika meni jo. Esim. onko nyt ajankohtaisia enää viimeksi meiltä kyselemäsi asiat eikä enää 9 tuntia sitten kysymäsi.
Jep samaa mieltä, ei skannerista tule koskaan luomua, eli vähintään valoitusta ja kontrastia säätävät softat aina. Ja voi joku tarkennus ja roskienpoistokin olla niissä yksinkertasimmissakin softissa. Eli minä kyllä tulen Gimpillä vähintään käyriä räpistelemään, oli se sallittua tai sitten ei. Suoristuksen, roskienpoiston ja rajauksen voin jättää tekemättä jos muka säännöt ne kieltävät...
Olen ehdotellut käsittelyä pienessä määrin sekä niin että ei tule lainkaan käsittelyä. Kumpaakaan vaihtoehtoa ei ole vielä päätetty. Voi olla että en puhu tehtävän annossa käsittelystä mitään joten se asia jää siinä kohdin vapaaksi. Kuvaussysteemi ja teemat on jo selvillä. Ajankohta on vielä hiukan auki vaikka sitä on mietitty. Postaaminen on jo selvää. Teen ennen aloitusta esimerkkipostauksen.
Päätin että sunnuntaina kun mulla on vapaapäivä laitan tämä rojektin käyntiin. Nyt yritän vain olla töissä flunssassa sekä silmätuhleduksen kanssa. Kuinka paljon sitä voi ihminen sairastaa ja olla töissä. Kummallista on se.
BW 135-36 Kuvaa 20.11.2016 menessä alla olevien teemojen mukaan järjestyksessa kinofilmille kuvat. Postaa postiiivimustavalkokuvat Kuvat ja galleriat osioon viimeistään 25.11.2016 mennessä. Kirjoita ensimmäiseen viestiin kamera, filmi, kehite, digitalisointitapa sekä lisäkomentti jos on tarve. Jos et saannut kun 12 kuvaa postaa loppuun merkintä josta tiedetään että enempää kuvia ei siihen tule. Postaamisesta malli esimerkki täällä. Laita otsikkoon BW 135-36 ja oma nimimerkkisi. Huomaa että liitteet menee niin että viimeiseksi liitetty on ylimpänä. https://kameralaukku.com/viewtopic.php?f=3&t=119865 1ikkuna 2katu/tie 3auto 4ihminen 5rakennus 6puu 7omat jalat 8vesi 9taivas 10valo/valaisin 11kirja 12yö 13seinä 14pyöreä 15varjo 16kengät 17kahvi/tee/virvoke 18herkkuja 19ihmisiä 20roskis 21peili 22työkalu 23kone 24sukat 25kello 26penkki 27patsas 28mainos 29neliö 30oksat 31savu/sumu 32käsi 33ale 34lukko 35asetelma 36pimeää Mukavaa ruskan jälkeistä hetkeä kaikille kinofilmikuvaajille. Nautitaan tästä ensimmäisestä ennen tekemätttömästä sessiosta. t:Juke.K Jukka Kontkanen jukeboxcamera@gmail.com
"Postaa postiiivimustavalkokuvat tänne viimeistään 25.11.206 mennessä" Missä tarkalleen "tänne" sijaitsisi? Esimerkkisi on testilabrassa ja kuvat ja galleriat -osio on uudistunut niin että kuvat menevät galleria.fi sivuille. Hmm... toisaalta sielläkin olisi pikkukuvat näkyvillä. Olisi kuitenkin kiva jos voisi selata isoina kaikkia peräkkäin. Vielä mulle ei ole selvinnyt miten tuo uusi systeemi kuvat ja galleriassa toimii selauksen ja kommenttien kannalta kun tulee pitempi ketju. Sitä pitäisi kai kokeilla käytännössä. https://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?f=6&t=119841 https://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?f=67&t=119843 Vaan kaipa tätä asiaa pitää katsoa rauhassa koska nuo toiminnot tuntuvat olevan ylläpitäjän puoleltakin vielä muutoksessa ja hakusessa. Onko täällä keskusteluiden puolella nykyään voimassa tiedostokoon rajoitusta?