Lähinnä sen yhteismitallisuuden vuoksi toi mustavalkoinen oli ajatuksena. Mutta jos kuvaat värifilmille ja käännät ne mustavalkoiseksi niin eiköhän sellainen sallita. Hiukan eri asiahan toi on. Poikkeus vahvistaa säännön.
En ymmärrä miksi filmille kuvatun pitäisi olla huonosti tai edes "ei niin isosti" työstettyä ja juuri teknisellä heikkoudellaan identifioitua filmikuvaksi. Filmi antaa upean tekstuurin, sävyt, värit. Ei siihen enää huonoa käsittelyä, roskia, naarmuja, filmireunoja, valovuotoja tai huolimattoman kehityksen jälkiä tarvita autenttisuutta alleviivaamaan.
Samaa mieltä. Mutta jos tähän nyt jotain rajoittavia sääntöjä järjestäjä haluaa laittaa niin sitten laittaa. Osallistujakandidaatit sitten päättäkööt kukin tahollaan kelpaako säännöt itselle ja osallistuu jos passaa ja jättää välistä jos ei kelpaa. Itse kannatan rajoitusten minimointia, jotta saadaan maksimoitua osallistujamäärä, mutta jukehan nuo säännöt järjestäjänä päättää.
Elikkä ymmärsinkö oikein että käsittelyä ei saa rajoittaa? Vai oliko niin että käsittelyä ei tarvita. Kertokaapa mitä mohikaani ja mscore tarkoitti. Kaikkia kuunnellaan vielä tässä vaiheessa. Sitten kun homma on lyöty lukkoon on asia siinä.
Onko ajatus että on tosiaan yksi ruutu filmiä aihetta kohden ja yksi kinofilmi? Osallistuminen edellyttäisi siis omaa kameraansa vain tälle, koska olisi estynyt kuvaamasta mitään muuta samalla kameralla. Onko 36 kuvaa paras tähän? Miten olisi yksi kinorulla ja 16 kuvausaihetta? :eye: Pannaanko pinnakkaiset tai vastaavat esiin? Riittäisikö pelkästään pinnakkaiset ja kehiteltäisiinkin jokin systeemi vähemmille suurennoksille sitten parhaista. Tulee mieleen vaikkapa sellainen että kuvaaja itse valitsisi jonkin määrän ja muut saisivat nostaa toisten pinnakkaisista mielenkiintoisen näköisiä esille lisäksi. Siis ns. yleisön pyynnöstä lisäkuvat. Jos kaikki kuvat esiin kuten ehdotit, niin siitähän tulee väkisin yhdenlainen kilpailu, joka on "kieroutunut" filminsäästöön. Tässä lie oma tarkoituksensa vastakohtana räpsimiselle, mutta onkohan vaarana silti suuri määrä räpsyjä jos ei edes toista ruutua ole käytettävissä samaan aiheeseen? Ajatuksia vain heittelen ja erilaisissa yhteisissä säännöissä on kai jokaisella omat plussat ja miinukset, joita kaikkia ei voi etukäteen arvata. edit. Juke.K toisessa viestissä näköjään kertoilee enemmän, unohtui lukematta. Ihan OK, mutta varmaan voisi olla myös avoinna muutoksille, jos jollain systeemillä lähdetäänkin liikkeelle. ------------------------------------------------------------------------------------ Tämä on ihan hyvä ohjenuora tuota kenties turhan tulkinnanvaraista "pienessä määrin". On kuitenkin melko lailla perinteistä ja luonnollista että esim lisävaloa taivaalle antamalla samalla lisätään sinne vaikkapa pilviä. Niin varjostus kuin lisävalo joko tuovat tai hälventävät kuvaan kohteita. Mutta leikkaa ja liimaa tekniikat tai kahdesta negasta valottaen yhdistetyt menee kai överiksi ja pois normaaleista pimiökuvioista. Jos ois pinnakkaiset esillä toisi se osittain esille sen miten kuvaa on väännetty. ---------------------------------------------------------------- Ja juu, kiinnostusta on osallistua täälläkin. Monenlaisilla säännöillä. :construction_worker:
Kyllä ajatus on että se rulla on 36 kuvaa ja siihen joutuu valjastamaan hetkeksi kameransa. Kaikki ruudut kuvataan antamassani järjestyksessä. Jos tulee pummi sekin laitetaan esille. Kisa tämä ei ole. Voidaanhan sitä pitää lähtökohtana että ei kuvan käsittelyä. Se mikä skannerista tulee ulos niin se on se. Oisko sellanen hyvä teidän mielestä? Nyt kättä ylös asiasta niin mä tiedän kummin tehdään. Ei pinnakkaisia. Kaikki luotamme siihen että kuvat tulee esille niin kun ne tulee. Jos tuntuu siltä että pitää monella kameralla tehdä tämä on syytä miettiä kannattaako osallistua. Idea on raaka mutta yhteismitallinen. Itse osallistun myös ja oikeastaan tulen nauttimaan just siitä että ei se onnistuminen aina niin helppoa ole yhden ruudun kanssa.
Koska ei ole kilpailu niin kannatan että kukin kuvaa ja käsittelee tavallaan. Kuten aiemmin sanottua niin näin saamme enemmän mielenkiintoisia tuloksia. Itse pyrin siihen että en jälkikäsittele. Tulee mitä tulee.
Niin justiinsa, mulla ole edes kehityspurkkia kotosalla, senpä tähden filmi käy Ifolorilla kääntymässä, ja tulee värillisinä kopioina takasin. Ensin täytyis kyllä kysyä meiän valokuvaamosta olisko sillä mustavalkosta Fujia nurkissa, ennenkuin voisi edes harkita tätä projektia.
Kiitos vinkistä, oon sillä jotain Ilfordia nähnytkin hyllyssä. Täytyykin käydä kysäsemässä. :slightly_smiling_face:
Pinnakkaisilla tarkoistin jotakin pinnakkaisien tapaisia. Indeksikuvia. Pieniä. Itse ajattelin sellaista että digikameralla kuvaan kolme tai kuusi negaruutua kerrallaan. Sellaisista saa jo vaikka mitä, hyviä nettikuvasuurennoksiakin. Tänään taisi tulla uusi tai aiemmin mainitsematon rajoitus että pitäisi olla annetussa järjestyksessäkin kuvattu. Tahdissa mars! Montako kerrallaan annetaan ja onko kerrallaan annetutkin kuvattava järjestyksessä? Onko tämä mielekästä. :upside_down_face: Joissain pääsykokeissa oli kertakäyttökamerat ja yksi ruutu per aihe. Jossain muualla tunnin välein annettuja aiheita, kuten Galleria Zebran Fotozafarilla. Kalamaratonilla voittaa se kuka kerää eniten lajeja vuorokaudessa. Järjestyksellä ei ole väliä. Kun kerätään valokuva-aiheita, on asetelma toki aivan erilainen, koska on niin tulkinnanvaraista milloin aihe on saatu kuvaan. Nämä on kilpailuja. Niissä on kilpailun säännöt. Joukossa on aina sekä kilpailuhenkisiä että niitä jotka pitävät muuten vain touhusta.
Tähänhän voisi somasti osallistua digikamerallakin, laittaa jpg asetukseksi ja jo kamerassa mustavalkoista.. ei käsittelyjä ja kuvaa järjestyksessä sen mitä on tehtäväksi annettu, ilman lisäruutuja tai muutakaan filmistä poikkeavaa tapaa tehdä.. Ihan hauska haaste ja voi toimia. Toki eri asia kuin "vilmiviilis", mutta hupia asiasta voi saada!