Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana paspalo, 25 Toukokuu 2009.

1. kb

kb

2 235
    0
    0
    Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Oleellisesti: kun käännät tuen värienhallinnalle päälle firefoxissa, näkyvät kuvat oikein (ts. värihallitusti) kalibroidulla monitorilla jos niissä on tieto profiilista.

Jos et tee tätä, näkyvät kuvat ns. miten sattuu. Tarkista esim. vertaamalla samaa kuvaa firefoxilla ja photoshopilla. sävyt ovat erilaiset.

2. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Mistäs tuo laitetaan foxissa päälle? vilkuilin tuossa läpi kaikki asetukset je en löytänyt moista.

3. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

osoiteriville about:config ja sielta kohta gfx.color_management.enabled muutetaan arvoon true

4. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Mulla on iskenyt pieni epäusko tuohon värihallintaan selaimissa, kun olen vertaillut photaria, firefoxia ja safaria. Kaikki näyttävät kuvan eri värisenä.

Juttu on sama kellonajan kanssa, jos on vaan yksi kello, tietää oikean ajan,  mutta kahdella kellolla ei voi olla ihan varma.

5. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Juupa. Ja jos on useampi näyttö, niin miten laitat profiilin selaimelle?

6. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Eli siis... jos joku nurisee että mun kuvissa on hassut sävyt, niin voin ekana kysyä takasi että olikos sulla selaimessa ICC-profiili kohdallaan? =]

Tästä on varmasti jokin hyöty grafiikan parissa enemmänkin työskenteliville. Mutta pitäs sitte siis ilmeisesti olla myös näyttö kalibroitu kohdalleen myös?

7. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Juu. Jos on profiilien tuki ohjelmassa, olisi hyvä olla myös profiili jota tukea...

8. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Tuossa ihan lähimaastossa oli myös rivi mille sai kerrottua mitä profiilia haluaa monitorin käyttävän. Siihen voi laittaa vain yhden arvon, mutta eikös se riitä kuvankäsittelyssäkin, että on yksi näyttö mikä on säädöissä ja toinen missä ne paletit kelluu saa näyttää mitä vaan. Mulla ei ole näyttöä kalibroitu millään vehkeellä (siis kotona ja ei täällä työmaalla varsinkaan). On vaan silmämääräisesti säädetty näyttämään oikein ja kukaan ei ole valittanut kuvien sävyistä. No ei niitä varmaan kukaan ole katsonutkaan, joten se siitä :)
    Kaikki väriprofiilitestit mitä netissä on antaa ymmärtää, että tuo näyttää kuvat oikein jos niissä on vaan profiili. Se riittää minulle vaikka ei näyttäisikään absoluuttisesti oikein.

9. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Tuolla add-onilla homma on vielä helpompi.

10. kb

kb

2 235
    0
    0

Profiili(tieto) on toivottavasti kuvassa ja kuva on tehty ko. profiilin mukaisesti, selaimen pitää vain osata lukea profiili ja näyttää kuva sen mukaisesti.

Kyllä, eli jos et ole kalibroinut näyttöäsi, pitää olla melkoinen tuuri että joku näkee kuvan samalla tavalla kuin sinä näit sen.

Summaten:
    Vain silloin jos
    1a) kuva on käsitelty kalibroidulla näytöllä
    1b) ja "väri-viisaalla" (profiilit ymmärtävällä) ohjelmistolla
    2) tallennettu profiilitieto sisältäen
    3a) kuvaa katsellaan kalibroidulla näytöllä
    3b) ja "väri-viisaalla" ohjelmalla
    ... näkyvät kuvan värit oikein (=suurin piirtein samalla tavalla kuin kuvan käsittelijä ne näki, näyttölaitteiden lähtökohtaiset eroavaisuudet esim. väriavaruuden näyttökyvyn suhteen tietenkin asettavat tällekin rajat).

Jos mikä tahansa em. kodista on epätosi, muilla ei ole juurikaan väliä; se yksi epätosi kohta kohta kaataa koko prosessin ja silloin ei voida tietää miltä värit loppupäässä näyttävät.

11. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

... päänsärkyä aiheuttaa, jos erehtyy miettimään, miten muut näkisivät kuvani oikein ;-)

12. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Päänsärkyä todellakin... Olisihan se sitten kuitenkin kiva, että kuvan katselija saisi saman kokemuksen kuin kuvan valmistaja.

Jos laittaisi omalle sivulleen ensimmäisten huomattavien asioiden joukkoon ilmoituksen, että tätä sivua katsellessa sinulla pitää olla pitkä lista teknisiä asetuksia kohdallaan näytöstä puhumattakaan, kusee kyllä omiin muroihinsa. Ainakin minä kääntyisin kannoillani ja painaisin selaimen back-nappia.

Hyvää keskustelua.. ja tuo kb:n prosessi =)

13. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Mutta noin se ihan oikeasti kuitenkin pitää olla kuin kb laittoi, että näkee ne värit oikein. Kun siis käyttää jotain muuta väriavaruutta kuin sRGB.

Jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt, niin sRGB:tä käyttäen riittää että molemmilla, sekä kuvan tekijällä että katselijalla on säädetyt monitorit. Elikkä kaikki selaimet osaaavat auttavasti sRGB:n mutta eivät muita väriavaruuksia.

14. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Enimmäkseen ongelma taitaa olla, että värihallitsemattomat selaimet ei osaa puhua näyttölaitetta.

Eli kun värihallittu photari saa srgb-kuvan, se kääntää sen matkalla näytölle, siihen näyttölaitteen profiiliin ja värit näkyvät oikein. Värihallitsematon selain taas tunkee sen sinnikkäästi siinä olemassa olevassa profiilissa sinne näytölle ja värit on mitä sattuu tai oikeammin värit on ne mitä siiihen kuvaan on määritetty. Yleensä nuo näytöt otettuna tehtaan paketista ovat väritoistoltaan melko läheellä srgb:n väriavaruutta, joten kuva saattaa silloin näyttää melko oikealta.

Siitä kyllä pitäisi lähteä, että valmistavassa päässä on näyttö ja työnkulku sidottu johonkin tunnettuun standardi väriavaruuteen ja kaikki työnkulun osat tukee tuota standardia. Näyttöähän harvemmin säädetään, vaan tehdään taulukko minkä mukaan värit käännetään näyttämään oikeilta näytössä.

15. kb

kb

2 235
    0
    0

melkein näin. Kuten JRabbit tuossa sanoi, näytöt ovat yleensä tehty siten että sRGB kuvat näyttävät sinnepäin-tyyppisesti luonnollisilta ilman värhiallintaa.

Mutta tarkkoihin sävyihin päästään vasta kun selain on väri-viisas, ja näyttö siis kalibroitu. Edelleen, asian voi tarkistaa avaamalla sama (sRGB-muotoisen - profiilitieto mukana) kuva sekä photoshopiin että väri-tyhmään selaimeen.

Toisin sanoen on ymmärtääkseni niin, että värityhmissä ohjelmissa kuvat näkyvät monitorin "hardware-profiilissa" joka on "vähänniinku sRGB". (en kylläkään ihan ole kartalla tämän sekasotkun taustoista - joku viisaampi korjannee jos sanoin jotain tyhmää).

16. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Eikös se näy tuossa "vähä niinku sRGB" profiilissa liki oikein, jos monitorin asetuksissa on asetettu arvoksi sRGB? sellainen asetus minulla ainakin on ollut monitoreissa mahdollisuutena jostain liitukaudelta saakka.

Käsittääkseni värisäädetty monitori, jossa profiilin teon alussa säädetään monitorim valikoista asetukset kalibraattorin mukaan kohdalleen, tuottaa lopputulokseksi monitorille jotain muuta kuin sRGB:n? eli värihallitsematon ohjelma (selain) ja säädetty monitori saattaa antaa sekopäisemmän lopputuloksen kuin sRGB:lle säädetty monitori ja sama ohjelma? Eli ne värit näkyvät säädetyssä monitorissa luotettavammin oikein vain värihallitulla ohjelmalla, hallitsemattomalla tulos voi olla jopa huonompi? Olen mielelläni väärässä... ;-)

17. kb

kb

2 235
    0
    0

No emmie tommosista porvarionitoreista tiijä. Minulla on vaan on/off nappi ja kirkkauden säätö (Apple CinemaDisplay).

18. Vs: ICC-profiilien tuki firefox-selaimessa??

Ymmärtääkseni värihallitsemattoman ja -hallitun järjestelmän välillä, ei värit mihinkään muutu. Punainen on yhä punaista. Ongelma on kai lähinnä siinä, että toisissa väriavaruuksissa ei näyttö pysty näyttämään kaikkia sävyjä ja silloin ääripään sävyt ns. palavat puhki. Eli värihallitsemattomuus ei tarkoita sitä, että näyttö saisi olla väärin säädetty. Jos punainen näyttää vihertävältä, ei se värihallinnalla korjaannu. Silloin ollaan IMHO metsässä, jos näyttö säädetään vihreäksi ja profiililla korjataan se näyttämään punaista.

Ymmärtääkseni nuo spyderit jms. toimivat niin, että ensin säädetään värit näyttämään neutraalilta ja sitten tehdään profiili korjaamaan lineariset värit vastaamaan ihmissilmää enemmän miellyttävää gamma-käyrää.

Tässä ymmärryksessä itse ainakin olen, varmaankin olen ainakin osittain väärässä. Nämä ovat aika hankalia asioita.