Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

HYY Valtaus 0610-23

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Manual, 6 Lokakuu 2023.

  1. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    HYY-valtauskuvia _D8A1516_2236-BW-NetRr-hätäraketit-opiskelijat-0610-23.jpg _D8A1529_2236-M-opisk-velkalaiva-0610-23.jpg _D8A1535_2236-HYY-Net-Valtauslippu-0610-23.jpg
     
    näppälijä23 ja Kona tykkäävät tästä.
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 839
    698
    113
    Resistance is futile. Sanottiin eräässä tv-sarjassakin.
     
  3. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    DSC_1771_2237-Net-Hyy-depattiportailla-0810-23.jpg
     

    Liitetyt tiedostot:

    näppälijä23 tykkää tästä.
  4. jussident_fluor

    jussident_fluor Well-Known Member

    834
    438
    63
    Juu, totta kai niillä 60-luvun lopun yliopistovaltauksilla (pitkin tellusta tuolloin, meilläkin jälkijunassa) on omat sävynsä ja aatteensa (itte olin tuolloin vielä skidi, joten mulla ei oo noilta main poliittista muistikuvaa).

    Pohjoismaisesta hyvinvointi-yhteiskunnasta sentään vielä kamppaillaan, ja on _todellakin_ kamppailemisen (tasa)arvoista.
    Vaikkapa ekassa kuvassa, keskellä kuvaa tietyömaa-kolmiota, pyhää kolminaisuutta suitsuke-miehineen kaiteella ja katolla,-)

    Reipasta tarinaa, sukupolvia, mukavasti tarkkailevaa dokumentaarista settiä.

    Yleensä en avaa pikkukuvia, mutta avatkaas myös viimeinen pikkukuva: "Tule mukaan", "Ei saa purra"
     
  5. Heiskis

    Heiskis Active Member

    537
    67
    28
    Hauskaa, että nuoret ovat yhä idealisteja - ja elämän tosiasiat (i.e. todellisuus) ei vielä ole masentanut täysin.
     
  6. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 991
    1 903
    113
    ANTAKAA RAHAA. Kun ihmisiä on pienestä pitäen kehoitettu kerjäämään, niin tuskin Antakaa rahaa julisteen kantaminenkaan aiheuttaa häpeän tunnetta.
     
  7. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 395
    1 336
    113
    Jännä asia muuten on, että 60-luvun lopun ja 70-luvun alun yliopistomielenosoituksissa ei missään vaiheessa vaadittu lisää rahaa, vaikka kaikki piti maksaa itse. Oli lukukausimaksut, tenttimaksut, ei ollut opintotukea, ei asumistukea, valtion takaamaa opintolainaa sai, muutoin kaikki piti rahoittaa itse.
    Opiskeltiin nopeasti se viitisen vuotta ja valmistuttiin insinööreiksi, maistereiksi, lisensiaateiksi ja sitten töihin lainaa maksamaan.

    Nyt korkeakouluopiskelu on täysin ilmaista, eikä sekään riitä.
     
    Seppo R tykkää tästä.
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    ^. Niinpä. Meidän sukupovemme maksoi itse opiskelunsa, lastenhoitonsa ja kulunsa muutoinkin. - Ja sitten heti perään seuraavan sukupolven päiväkodit, kotihoidontuet, opintotuet, asumistuet jne. jne. Eikä näytä riittävän.
     
    Seppo R ja Kona tykkäävät tästä.
  9. jussident_fluor

    jussident_fluor Well-Known Member

    834
    438
    63
    Edit:
    Voi voi, unohdin että tässä maassa vain pienituloiset ja keskituloiset haluavat maksaa veroja (nyt ja tulevaisuudessa?). Tai hetkonen, jos idealismi säilyisikin hautaan asti, kohti läpinäkyvyyttä ja kohtuutta.

    Edit2:
    Toivoa sopii, jotta myöhemmin yliopistoista valmistuttuaan he löytäisivät (meitä viisaammin) oman sisäisen Pikettyn(sä), Korkmannin(sa), ihan uudenlaisten (omien)naparetkien itsen(sä/toiset/kolmannet maailmat/kollektiiviset eläimet/kasvit).
     
    Viimeksi muokattu: 9 Lokakuu 2023
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 426
    1 384
    113
    Opskelijat kuitenkin ovat vuosikymmenestä toiseen yhteiskunnan vähävaraisin ryhmä: Tilastokeskus - 2. Väestöryhmien tulot ja tuloerot Ei liene yhteiskunnankaan etu, jos valmistuminen kovin viivästyy paljon opiskeluaikaisen työssäkäymisen vuoksi. Eikä liene yhteiskunnan etu sekään, jos nuoret kokevat jääneensä jakautuneen yhteiskunnan hyljeksitylle puolelle.
    EDIT: Sopii kokeilla, miten riemukasta on elämä tuolla budjetilla: Opiskelija Anni Parviaisella on päivässä kaksi euroa rahaa ruokaan – hän näyttää, mihin se riittää
     
  11. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 991
    1 903
    113
    " nauttinee jo vuosittain indeksikorotetuista eläkkeistään "
    Eläkkeelle joutuminen tarkoittaa yksilön siirtämistä yhteisölleen tarpeettomana kuolemaa odottavien ryhmään.
    Tätä tietoisuutta hämärtääkseen jotkut jatkavat mahdollisesti vuosikymmeniä sitten aloittamaansa koiraharrastusta.
    Onko se sitten tulevaisuuden odotusta vai paljon puhutun elämänlaadun ylläpitoa, jää nyt aprikoitavaksi.
     
  12. Heiskis

    Heiskis Active Member

    537
    67
    28
    Yksi isoin kulu opiskeluaikanani oli asuminen (6 hengen solussa - 2 hengen huoneissa)- ainakin ylen 2euroa päivässä - jutun mukaan tilaa kuvien mukaan olisi helposti 2-3 hengelle noihin tiloihin...mutta jos (itsenäisesti) asuminen on ruokaa tärkeämpää niin...
     
    Seppo R ja SakkeM tykkäävät tästä.
  13. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 395
    1 336
    113
    No, täällä lienee monia meitä, jotka ovat opiskelleet silloin kun tutkinnon suorittaminen ei ollut ilmaista kuten tänä päivänä. Tästä jo kirjoitinkin.

    Mutta minulla oli mahdollisuus opiskella myös jenkeissä ja Länsi-Saksassa, jolloin tietenkin oli helppo havaita kuinka hyvin Suomessa oli opiskelijoiden opiskeluajan talous jo silloin (1980-luvun alku) turvattu.

    Puhumattakaan nyt: voit esim. suorittaa lääketieteen lisensiaatin tutkinnon täysin ilmaiseksi, lisäksi veronmaksajat maksavat vuokrasi, ruokasi, elinkustannuksesi lähes 100 %sti vaikkapa 6-7 vuotta. Ja valmistuttuasi vedät lääkärinä helposti kymppitonnin kuukausiliksan välittömästi. Puhumattakaan kauppa- ja taloustieteiden rahoituksen maistereista ja tuotantotalouden diplomi-insinööreistä. Sosiologit toki ovat sitten erikseen.
     
    Seppo R, SakkeM ja keegan tykkäävät tästä.
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 426
    1 384
    113
    Niin, toki pienituloisuus on eri asia kuin koettu köyhyys. Itse opiskelin 1980-luvulla ja olen aina kuvitellut, että tuen taso olisi tuolloin ollut merkittävästi parempi kuin nykyään. Kun varsin hyvin (toki kesäisin olin töissä) kuitenkin tulin toimeen. Totuus on kuitenkin toisenlainen: tuen ostovoimalla mitattuna 1980-luvun tuki oli selvästi pienempi (1980-luvun alun taso vain hieman yli puolet) kuin vuosien 2019-2020 (mihin löytämäni tilasto ulottuu). Kuitenkin väitän edelleen, että opiskelijoissa on osaltaan kansakunnan tulevaisuus ja että olisi hyvä jos heillä jäisi ruokaan paria euroa enemmän päivässä. Iskulause: "Hyvinvoivat opiskelijat - toiveikas tulevaisuus!" :) Sitäpaitsi opiskelijoiden kuuluu osoittaa mieltään jostakin, oli se sitten Vietnamin sota, ydinaseet, ilmastonmuutos tai jotakin muuta.
    Lääkäreiden palkoista löysin tuollaisen: Palkka
     
    Viimeksi muokattu: 7 Lokakuu 2023