Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ensikertalaisena näyttelyä ja kuvakirjaa suunnittelemassa - apua kaivataan

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Ilkka K, 3 Helmikuu 2021.

1. Ilkka K

Ilkka K

3
    1
    3
    Hei, kun tuo toinen foorumi on näköjään pitkään alhaalla niin ajattelin siirtyä tänne kirjoittelemaan (tähän asti vain lueskellut tätä palstaa epäsäännöllisesti, tosin en ole mitenkään aktiivinen ollut tuollakaan).

Olen nyt kuvaamassa teemakuvia katoavista asioista ja kunnianhimoisena ideana olisi pitää elämäni ensimmäinen (virtuaalinen) valokuvanäyttely ja samalla tehdä lähinnä kavereilleni pieni valokuvakirja näyttelyn kuvista. Homma on vasta ihan alkutekijöissään, olen aloittanut jokunen viikko sitten hiljalleen kuvausprojektin.

Nyt kaipaisin kokeneempien ideoita ja ajatuksia, miten tällainen projekti kannattaa viedä läpi. Esim. mitä kannattaa huomioida itse kuvaamisessa ja miten sitten homma etenee kun kuvia alkaa olla riittävästi? Missä kuvia voi julkaista virtuaalisesti siten, että ne voisi näyttää katsojalle ikään kuin näyttelynomaisesti? Ja kuvakirjojen tarjoajia on useita, onko antaa suosituksia? Mitä muuta kannattaa huomioida? Kaikenlaiset neuvot ja vinkit ovat tervetulleita!

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Kirjasta puheenollen tulee ensimmäisenä kaksi kysymystä mieleen: kuinka iso painos, ja kuinka laaja teos, siis sivumäärä. Molemmat vaikuttavat esittämiisi kysymyksiin.

Portfoliosivustojahan on monenlaisia. Adoben ohjelmien mukana tulee Behance ja Portfolio, sitten on nuo Kuvat.fi, Flickr, YouPic jne. jne. jne. Mahdollisuuksia on aika paljon. Jos hommaat oman osoitteen ja tilaa jostain palvelimelta, lisääntyvät mahdollisuudet vielä paljon.

Noihinkin voi tutustua:
    * Squarespace.
    * Format.
    * Wix.
    * Smugmug.
    * Pixpa.

3. Ilkka K

Ilkka K

3
    1
    3
    Painos olisi pienehkö, joku max. 25-50 kpl tms. ja sivumäärä voisi olla joku semmoinen, että siihen mahtuisi hiukan enemmän kuvia, kuin itse näyttelyyn (ajattelen aluksi, että kirja olisi vaakasuuntainen ja yksi kuva per sivu). Eli puhutaan varmaan jostain 30-40 -sivuisesta kirjasta.

Edit. Kirja olisi aika yksinkertainen, ajattelin, että voisi käyttää ihan näitä ifoloria tms. kuvakirjatarjoajia, missä taitto tehdään heidän omilla työkaluillaan, eikä tarvitse hommata mitään ohjelmistoja.

Viimeksi muokattu: 3 Helmikuu 2021
  4. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Jos painokset on noin pieniä määriä ja harrastuspohja, niin eikö ensin kannattaisi painaa koe/kokeet itselleen jonkun books on demand-palvelun kautta. Näyttelyyn sitten arvioi painosmäärän ja sen lisäksi halukkaat voi tilata palvelun kautta. Jotenkin noin voisin kuvitella tulevan taloudellisimmaksi.

SakkeM tykkää tästä.
  5. Ilkka K

Ilkka K

3
    1
    3
    Tämmöinen voisi olla hyvä ratkaisu, kuulostaa joustavammalta kuin minun alkuperäinen ideani.

motris tykkää tästä.
  6. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Ajatus siitä, että kuvia kirjassa on enemmän kuin näyttelyssä on hyvä. Sillä saa kirjaan lisäarvoa.

Ja osa saattaa ostaa kirjan ilman näyttelyäkin. Kun riskejä näyttelyssä on, niin ehdottomasti kannattaa mielestäni hyödyntää myös esim. noita books on demand-palveluja jne. Harvemmin harrastaja voitolle näyttelyissä pääsee ja noiden tilauskirjojen kanssa riskejä ei käytännössä ole. Eli tappio tulisi mahdollisesti vain siitä järjestämisestä.