Mulla on nyt kiinansuotimia ja "parempia" suotimia ja pohtisin niiden hyvyyttä tai huonoutta, lähinnä mikä on huono suodin, siis teknisesti. Näin kun kesä on tulossa ja suodinaika edessä. Ilmeisesti huonolaatuisen suotimen ominaisuuksia on - Pehmentää kuvaa - Ei ole standardi eli on esim pelkkä keltainen joita onkin sitten ihan eri vahvuisia ja sävyisiä ym. Kokemuksia?
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Mä olen yrittänyt pysyä kymmeniä vuosia niin hyvissä suotimissa kuin vain saa. No, tosin käytän vähän suotimia, joten määrät eivät ole olleet mittavia. Oman kokemukseni mukaan esim. B+W:n, Nikonin monikalvopäällystetyt samaten kuin Asahi Pentaxin SMC-suotimet ovat toimineet erittäin hyvin. Hoyasta en osaa sanoa juuri muuta kuin, että ainakin silloin kun HMC-päällyste tuli, olivat ne hankalia puhdistettavia. Niinpä kokemus Hoyasta on jäänyt ohueksi. Ylivoimaisesti suurin osa suotimista oli ja on B+W:n tuotantoa eri vuosikymmeniltä - myös Rollein suotimissa.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Samoilla linjoilla Tapiola2006 kanssa. Hankit hyvän ja kalliin objektiivin ja sitten kehnolla suotimella mitätöit hankintasi.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Olen joskus ihmetellyt, miten gelatiinisuotimilla voi kuvata ilman että kuvanlaatu siitä kärsisi, ei täysin tasopinta, ei mitään multipinnotteita, taitaa olla vielä hankalampia puhdistaa kuin Hoyan HMC suotimet jne? Mulle muuten selvisi, no ainakin osittain, vasta viime vuonna mikä ero on perinteisellä Polalla ja ns. circular Polalla.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Mulla on ND:t ja MV-värisuotimet B+W:tä. Muita suotimia ei tule oikeastaan käytettyä nykyisin. Polarisaatiosuodinta joskus harvoin. Ei mitään tietoa ajaisiko jotkut halvemmat asiansa, mutta tää on ollut yksi niistä asioista, kun on ollut pelko, että joutuu kuitenkin ostamaan ostamaan halpojen lisäksi hyvät. Sulla kun on eri tasoisia (hintaisia), niin miksi et testaa?
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Kokeileminen on niin proosallista Joo täytyy katsoa jos löytyy vertailupareja. Sävythän noissä vaihtelee ja koot.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Suotimet käyttäytyvät mun kokemukseni mukaan eri tavalla eri objektiiveillä eri tilanteissa. Sikäli vertaileminen on aika ison homman takana.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Näinhän se menee, pistäisitkö jonkun kuvankin esille, pääsisimme ihailemaan kuvaustaitojasi pitkästä aikaa. Muistelisin sinun joskus "vaatineen" minulta kuvia saitille, jotta en vain puhua hölpöttäisi, nyt olisi hyvä mahis panna paremmaksi
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Ok, niin minustakin (tosin Nikonin suotimia en ole koskaan omistanut), lisäisin tuohon listaan vielä SMC Pentaxin suotimet. Gelatiini suotimia en ole koskaan käyttänyt, mutta muovisia Cokin suotimia kylläkin ja täytyy sanoa, että eipä niillä kauheasti kuvan laatua parannella, tunnelmaa ehkä. Pitääpä pistää myyntiin nuo turhakkeet, samoin kuin monet kierrekiinnitteiset lasisuotimet.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Mä kyllä tykkään käyttää edelleen korkaluokkaista UV-suodinta optiikan edessä ihan etulinssin suojana kaikelaista skeidaa ja erityisesti suolavettä vastaan ihan riippumatta siitä onko kyseessä digi- vai filmirunko.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Filmi-nikonissa on poikkeuksetta mukana kasa keltaista, oranssia ja polaa, saattaa olla punainenkin mukana. Punainen suodin oli kiva ylläri madeiran matkalla ja sai kivemmat efektit kun aurinkoa oli tarpeeksi @50 kuvaukselle. Auttoi ehkä että oli ehkä laadukaskin. Valitettavasti rolleiflexiin unohdin keltasuodattimen päälle värifilkassa ja otti hieman aivoon. Oli filkkakin vielä vanhaa, niin värit oli sitten mitä oli. Ammoin digicanonissa koetin oranssia suodinta ja ihan kivat sävyt tuli, tosin ei saanut kyllä niitäkään värejä korjattua, mutta ei ollut tarpeenkaan. Nyt kun hasselin 80mm tule 67mm sovitin niin täytyy pistää laajemmasti väriä päälle. Noi on kyllä kiinan ihmeitä, joten näkees kuinka paljon saa pistää photarissa high passia että saa takas terävyyttä. Täytyy vähitellen kerätä parempia suotimia. Onhan noita cookin-kopioitakin, muistaakseni ei tullut kovin kaunista jälkeä.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Onhan niitä linssinsuojia ja sitten uv-säteitä suodattavia: "Ultraviolettisäteily tarkoittaa ”yliviolettisäteilyä”, jonka nimessä sana ultra on latinaa. Violetti on lyhyin näkyvän valon aallonpituuden väri. Ultraviolettisäteilyä kutsutaan usein mustavaloksi, koska ultraviolettisäteily on ihmissilmälle näkymätöntä ja mahdollinen näkyvä aallonpituus on väriltään tummanviolettia." Lähde: Wikipedia Eli valoahan siinä suodatetetaan, vaikka ihmissilmä ei sitä näe. Ja onhan noita sitten vähän värikkäämpiäkin skylight-suotimia linssien edessä varmuuden vuoksi.
Vs: Hyvät ja huonot suotimet Ymmärsin että tapiola2006 käyttää "suojana kaikelaista skeidaa ja erityisesti suolavettä vastaan" -- eikä UV-säteitä suodattaakseen.