Xtol 1+2, jobolla ja isolla tankilla (IE 200-1600?), ajat 8.50- 9.30 - 10.00 - 11.00 21C riippuen valosta ja mitä rullalla sattuu olemaan. Jälki on ollut hyvää.
Kehittelin ekan neopan 1600 rullan Pyrocat HD:llä. suhde se normaali, 1+1+100, 20 asteessa ja 15 minuuttia ja agitointi neljä pyöräytystä 3 minuutin välein. Ihan hauskalta näyttää. Ehkä olis voinu vielä minuutin pari antaa olla - tosin kamerassa ei ole valotusmittarin patteria, joten saatoin myös snadisti alivalottaa pari ruutua...
no juu. Tässä nyt Ilford Delta 100 kehitettynä Pyrocat HD:lla 1+1+100 20 minuuttia 20 asteessa siten, että eka minuutti agitointia, jonka jälkeen 4 pyöräytystä kolmen minuutin välein. Skanni on vedoksesta, vedostin yksijyrkkyyspaperille (ykköstä) kertavalotuksella. Omalla näytölläni jyrkkyys vastaa suunnilleen sitä paperivedosta, jonka vedostin kakkoselle -> kaikki sävyt näkyy (okei taivas on vähä puhki). Kuvattu keskipäivän auringossa, suorassa auringonpaisteessa.
Osaisikos joku antaa hyvän ehdotuksen PANF+ kehittämiseksi Pyrocat HD:llä? Filmi ammuttu ISO 32:na. Itselleni on toiminut ainakin melko hyvin seuraavat yhdistelmät: FP4+ @ISO80 - Kehitysaika 12.5 min - 5 min presoak - alussa 60 s kääntelyä - 2 min välein 15 s kääntelyä HP5+ @ISO200 - Kehitysaika 15 min - presoak ja kääntely kuten yllä
Eilen tuli kehiteltyä HD Pyrocatilla viisi rullallista Efken 25:sta, luin massive devchartista että, kehitysaika olisi sen 10min. No kun olin saanut litkut tehtyä, niin piruvie, tajusin, että sekotussuhteen piti olla 2+2+100, 1+1+100:n sijaan. No ei mitään, päättelin äkkiä, että kehittelen sitten vaikka 50% lisää eli 15min, kosa 25:nen kuvattuna ASA12, mukaan 1+1+100 antoi devchartin mukaan myös sen 10min. Kohta vois vaikka tehdä koeskannin. Tänään aion vielä kehitellä APX:ää, mutta en ole varma kehitteöisikö HD:llä vai Rodinalilla. Toisaalta ilmeisesti (näin olen jostain syystä ymmärtänyt) Efke ja APX ovat hyvin lähllä toisiaan ja Devchartista löytyisi efek100:lle aika, mutta ei APX:lle.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Antakaas joku hyvät ehdotukset miten valottaa ja kehittää Kodakin Tri-X 320 filmi. Kehitevaihtoehdot olis Rodinaali ja Pyrocat HD. Voiko tuota valottaa ISO320 vai kannattaako hieman prässätä jos kehittää yo. kehitteillä. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä filmistä? Tavoitteena olisi saada selvää rakeisuutta ja lisäksi sävyjä ja terävyyttä pitäisi löytyä reippaasti.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Perinteisellä (400:lla) TRI-X:llä: Rodinal 1:10, 20C, 2 min -> "selvää rakeisuutta"
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät 2 minsan kehitysajalla on riski, että kehitys jää epätasaiseksi. Jos litkua loiventaisi siten, että ajaksi tulisi n. 5 min. niin ollaan edelleen sellaisissä sekoitussuhteissa, että tohtori x:ssä on selvää rakeisuutta. Jos filmi on vielä valottamatta niin prässäys 800 asaan ja kehitys 1:25 Rodinalissa niin seurauksena on erittäin selvää rakeisuutta.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät No en nyt ihan niin selvää rakeisuutta halua, että lähtisin prässäämään filmiä. Tavoitteena on myös rakeen lisäksi saada sävyjä ja terävyyttä. Prässätessä ainakin omien erittäin rajallisten kokemusten perusteella on menettänyt sävyjä melkoisesti...
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Täh? Juurihan sä halusit selvää rakeisuutta. Kuinka paljon herra nyt haluaa niitä rakeita? Asiaan: Kinarikoolle ilmeisesti kuvaat, joten silloin voisi riittää, jos valotat sen 400 ASAN mukaan ja kehität vaikka vähän yli hillitysti agitoiden Rodinalilla 1+25 suhteella. Rauhallisella agitoinnilla saat sävyt pysymään järkevässä tiheyshaarukassa ja yli kehitystäö siksi, että rae hieman nousee ja tummaan päähän tulee varmasti sävyjä. Nelisatasesta saa kyllä rakeen kaivettua, jollei muuta niin skannaamalla ja terävöittämällä sopivasti yli.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät ei trix320 kanssa tarvi eireillä. tummassa päässä kyllä löytyy sävyjä.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Kaipa tuo mitä haluan on kompromissi, jolla saa kuitenkin näkyvän rakeen, ja silti sävyjä. Kuvaan rullafilmille, joten prässäys taitaa olla ainoa mahdollisuus saada rae näkyviin ;(
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Kuvaat hyvin väljästi, niin että vedostaessa/skannatessa voi rajata reilusti
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät ronikalla kun on laajiksillakin lähin tarkennus toista metriä ja ruutukin on pystyssä 6 sentin filkalla että ei tuolla nyt niin mahdoton ole raetta saada näkyviin. 3X ja Rodinal vaan ja ihan normaalina niin mielestäni näkyy jo ihan kinarimaisesti. HP5+ näkyisi ehkä rae vähän paremmin kuin nykysillä 3Xillä... tai 3200 deltalla ja rotinaalilla.
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Just koitin ekaa kertaa eläissäni pyrokattia Agfapan APX 100:lla (rullafilmi), 20 astetta, 10 minuuttia, eka minuutti jatkuvaa liikuttelua ja sitten 5sek liikuttelua minuutin välein. Tuli paljon jyrkempää kuin mitä yleensä on tällä filmillä tullut mutta lopputulos on mielestäni ihan mielenkiintoinen: http://www.delphine.org/~toni/photo/filmikikkailut/pyro/
Vs: Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät Nojoo... kyllähän tuo melko jyrkältä näytti. Tosin taitaa olla niin, että aiheetkin oli melko jyrkkiä. Mutta mikä ihmetytti, oli se, ettei vaaleassa eikä tummassa päässä ollut kunnolla sävyjä. Onko tuo tosiaan noin jyrkkä, vai onko jotain häikkää ollu skannauksessa? Yleensä tietenkin nuo hitaamman puoleiset filmit on jyrkkiä, mutta kyllä yleensä niistä saa kuitenkin kaivettua highlighteista sävyjä, vaikka olisi ylivalotettu reippaanpuoleisestikin. Skannerilla homma saattaa olla tietenkin vaikeampaa kun pimiössä.