Nii ja Heli, nyt kun tuli puheeksi, se yksi kuva jonka olit ottanut Ilford 3200:lla ja kehittäyt 800:na, niin olitko myös kuvannut sen 800:na, ja mikä aika kehityksessä ja sekotussuhde oli rodinalilla.
öö... vittu pitikö munkin alkaa tekemään muistiinpanoja En muista kyllä yhtään, muuta kuin sen että mielestäni Lorautin loput ilfosolit juhannusfilmien joukkoon ja... vai oliko se ennen.. vai... en minä muista :/ Dev Chartista olen yleensä suuntaa-antavia aikoja kyllä katsellut, joten jos siellä ei aikoja SFX:lle rodinalilla niin kai mä sen sitte ilfosolilla kehitin. RDahl: Mulla ei ole skanneria enkä viitti alkaa noita reproilemaan. Miitissä näytin eilen tyypeille yhtä omakuvaa, jossa on tummanpuhuvaa tiiliseinää ja mitä kaikkee muutakin. Jos joku nähneistä lukee tätä niin muistelkaapas näkemäänne. Se vedos oli siis siitä ensimmäisestä pyrolla kehitetystä negasta vedostettu, kertavalotuksella ja suotimella 4. Veikkaan että tuo 20 minuuttia on aika passeli aika jos kehittää suoraan satasena tuon fp4:n, koska muistan valottaneeni reilusti yli sen omakuvan juuri ihan vaan kokeillakseni ja tuo ruutu oli ehkä ekan negan paras.... huh.. suuta kuivais jos puhuisin nää kaikki jutut. Haen siis kahvia -->
Varmaan kuvasin sen 800:sena, ehkä vähän miten sattuu. Veikkaisin siis että myös 1600sena ja 3200sena ;-),. Samalle filmille kaikkee. Mikähän kuva se olikaan? Devchartin ohjeiden mukaan mä oon aina menny. Noin suunnilleen. Koska monasti saattaa mennä vähän yli ja lämpötilakaan ei nyt niin vakio ole aina... Mun kehittelyohjeita ei kyl kenenkään kannata kuunnella.
Kinolle ja isommalle, mutta 120:stä en ole vielä tuolla kehittänyt ja mielestäni sitä suositellaan nimenomaan keskikoolle (?!?). Mutta kinolle kuvaan enimmäkseen niin kauan kunnes leikkaan tukan, menen töihin ja ostan kuusseiskan
kuulostaa siis erittäin hyvältä. Ja mistäs tuota tököttiä saakaan? Sieltä jostain hopeavedoksestako? Entä lähempää statia?
Jepjep hopeavedoksesta saa. Pistä mailia Ollille, niin tuleepi litkua postissa. Itselleni tuli vissiin kahdessa päivässä tilauksesta.
Pyrocat-HD tulee paketissa, jossa on kantaliuokset A ja B, 250 ml kumpaakin ja lyhyt käyttöohje. Käyttöohjeessa on kerrottu erilaiset liikuttelutavat, normaali "kerran minuutissa", "minimal agitation", "semi-stand" jne. sekä lähtökohdaksi sopivat kehitysajat muutamille filmeille. Kokemus ja APUG.ORGissa käyty keskustelu kuitenkin osoittaa, että eri ihmiset saavat mieleisiään tuloksia hyvinkin erilaisilla ajoilla. Tämä johtuu varmaan erilaisista valotustavoista (herkkyysasetuksista), liikuttelumenetelmistä ja eroista vedostuksessa. Siksi on suositeltavaa tehdä hieman omia kokeiluja ja säätää kehitysaikaa/liikuttelua niin, että tulokset ovat mieleisiä (tämä sama juttu pätee kyllä yhtä hyvin kaikkiin kehitteisiin). Pyrocat-HDtä saa siis Hopeavedokselta tilaamalla ja toimitus tapahtuu postitse. Kehitteen hinta on edelleen sama kuin ennenkin, vaikka olen muuttanut A-liuoksen glykolipohjaiseksi entistäkin paremman säilyvyyden takaamiseksi (Sandy Kingin suosituksen mukaisesti). Hintaan on tulossa vastaava korotus ennen syksyä, mutta toistaiseski kehite on vielä "tutustumistarjouksessa". Olen ensi viikon poissa (kuvausreissuilla), mutta sen jälkeen lähetykset taas pelaavat.
Suosituksia: Ilford HP5+@160 Rodinal 1+100 20min. Taitaa olla massivessa mutta jää liian vähälle huomiolle tuo filkka joka kuitenkin on parhaita sellaisia - normaalina, venytettynä ja prässättynä.
Kehitin Juhannuksena ottamani kuvat seuraavasti: APX100 + Rodinal 1+50 @21,5 C : 18 minuuttia. Käännöt olivat hyvin rauhalliset puolen minuutin välein. Jestas kun tuli hyvän näköisiä negoja. En tiedä kuinka hyvin vedostuvat, koska vedostaminen on niin harvinaista herkkua...
Asia jota ei voi liikaa korostaa. Jokaisen liikuttelutavat jne. ovat niin erilaisia, että eroja "hyviin ohjeisiin" tulee helposti aukon-kaksikin jyrkkyydessä. Toisen unelmasävyfilmi on toisen painajainen. Tai toisen unelmakehite on toisen painajainen. Veikkaan, että suurin syy lukuisiin "mun filmi + kehite on parempi kun sun" -keskusteluihin. Uuteen filmiin / kehitteeseen siirryttäessä IMHO kannattaisi aina vähintään tehdä todellisen herkkyyspisteen haku. yksinkertaisimmillaan kuvaamalla kohdetta, jonka kontrasti on 5-6 aukkoa (valkoinen auto asfaltilla on hyvä esimerkki). Haarukoi siitä pari aukkoa ylös ja alaspäin, sitten tekee vedokset noista testikuvista käyttäen vedostuksessa aikaa, joka tuottaa filmin pohjahunnusta juuri ja juuri maksimaallisen mustuman. Se ruutu, jossa kuva näyttää hyvältä kertoo käyttöherkkyyden (hyvältä = riittävästi tummia sävyjä, esim. auton varjo). Kaikista paras tietysti, jos paperin jyrkkyydeksi sattuu vielä #2 tai #3 ja myös vaalea pää osuu kohdalleen - mutta sen säätö on sitten kehitysajan hienosäätöä, jollei halua leikkiä paperien jyrkkyyksillä Eli yksinkertaisella esimerkillä vanha "valota varjojen, kehitä huippuvalojen mukaan" -sääntö.
Tein subjektiivisen testin FP4+lle. Henkilöaihe ja 5 valotusta 50-200 väliltä, kolmekehitystä 8, 11, ja 14min ja vedostus niin hyvä vedos kuin osaan. Parhaan komppiksen sijaan tulos oli että oikeestaan aika sama kuinka vituilleen tuon tekee kun ei tollasia eroja kuvasta kuitenkaan näe.
Hmmm.. Mä kyllä huomaan helpostikin(?) eroja vedostuksessa. Hyvin valotettu ja kehitetty on helppo vedostaa, varjot ja huippuvalot menevät helposti. Huonossa taas ei varjoissa tahdo millään olla kunnon detaljeja jne.. Joutuu tekemään paljon enemmän työtä.
Vedostettaessa muttei vedoksessa. No onhan niissä eroja mutta minusta virheen pitäisi olla isompi kuin yks aukkoa valotuksessa tai yhtä aukkoa vastaava aika kehityksessä ennenkuin alkaa näkyä kuvassa (FP4+sta). Toisaalta sä oot Juke kyllä tarkempi kuin mä, ja mä kuvaan henkilökuvaa joissa ei niin zoneista ole väliä vaan asioita menee taiteellisuuden piikkiin ,) ..ettet nyt puhu Delta100sta...
Vedostatteko "split printing" -metodilla vai perinteisesti yhdellä jyrkkyydellä ja vips vips? Mä kokeilin tota ensin mainittua ja en oo perinteisellä tavalla sen jälkeen vedostellu.
Split printinkkiä olen opetellut ja se on tosi tosi jees!! Nuo mainitsemani negat (testi)vedostin kuitenkin kertavalotuksella ja yhdellä suotimella - 3,5.
Tämä menee vähän muistitiedon piikkiin, mutta muistaakseni D-76:ssa on nykyään lisättynä jotakin ainetta tms. Toisinsanoen ID-11 on lähellä sitä D-76:sta johon on reseptit ja muut jaossa, kodakin D-76 poikkeaa siitä hiukan.