Kuvasin Agfan APX-100 filkan. En ole Agfan MV-filkkaa kuvannu sitten nuoruus vuosieni jälkeen. Täytyy sanoa että tuntuu aika mehukkaalta filkalta. Siitä saa käännettyä hyvin helposti sellasen keskiharmaakuvan ja myös kontrastikkaan kuvan. Jotenkin tuntuu siltä että mun Plustek sakkenneri ei saa niin paljon irti Kodakin filmeistä kun tästä sain. Pitää tutkailla ettei kyseessä olisi vain vauhdin huumasta kyse. Mitä immeiset on yleensä mieltä eri valmistajien MV-filkoista? Ja minkä merkkisiä on vielä ja tulevaisuudessa saatavilla? Onko niin että näitä Agfan filkkoja ei enään kohta saa?
Vs: Mustavalkokinofilmeistä Mä olen samaa mieltä tosta apx100:sta. Erinomaisen hyvää, kontrastikas ja samalla syvä sävyskaala.. Mulla on nyt vähän Rollein rpx100 kinona sekä 120-kokoisena. Kinoa en ole vielä kuvannut mutta 120:sta tykkäsin. Samaa ka ne on. Jonkun muistan väittäneen että ne olis samaa tavaraa kuin apx100. En tiedä pitääkö sitten paikkansa. Myos ilfordin fp4:sta tykkäsin kovasti juuri sävykkyyden takia. Ja kaikki noi lisäksi helppoja kehitettäviä melkein millä vaan liemellä.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä Kuin myös täällä tykätään APX100 filmistä hyvinkin paljon, ehkä enemmänkin kuin Trix 400:sta. Muita en ole juuri edes kokeillut paitsi Tmax ja 120 koossa Arista Edu Ultraa, joka on kait Fomapania ja siitä tykkäsin myös hyvin paljon Rodinalilla kehitettynä. Tmax:sta en oikein tykkää tai sit en vaan osaa kehittää sitä. Ilfordia en ole koskaan kokeillut ja en välttämättä edes kokeile koskaan.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä Makuasioita. Itse en APX:ään koskaan oikein saanut otetta, vaalea pää tuntui koko ajan jotenkin levottomalta. T-rae filmeissä taas en pitänyt tumman pään toistosta. Niinpä nykyään olen tyytyväinen Fp4+:n käyttäjä.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä APX 100 sietää käyttämistäni mustavalkofilmeistä parhaiten ylivalotusta. Ei niin, että sillä isoa käytännön merkitystä olisi.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä Olen tähän saumaan ajatellut ostaa Fuji Acrosta. Muutenkin tykkään, että Kodakin ja Fujin tavara on varmaa. Filmikuvaamisessa (ja kehityksessä) sattuu kuitenkin mokia, mutta on kiva kun voi luottaa siihen, ettei se ainakaan filmistä ole kiinni.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä APX-100:n viimeinen valmistuserä oli loppuvuonna 2005. Sen jälkeen Agfan kuluttajafilmituotanto meni konkkaan ja myymättömät filmikilometrit varastoitiin syvään kallioluolaan. APX-100:aa myydään yhä ja se on edelleen sitä samaa 2005 tehtyä tavaraa. Oikein hyvää filmiä se on mutta tuskin sitä enää kovin paljon on siellä varaston perällä. Kannattaa kuvata kun vielä saa.
Vs: Mustavalkokinofilmeistä ,) Ilfordin fp4+ suosittelen minäkin korvaajaksi sitten joskus. Apx100 ja rodinal kombo oli se joka sai minut uskomaan itseni ja mustavalkoisen yhteiseen taipaleeseen. Mulla on mennyt näin että wanhat trix, hp5+, apx100 ja fp4+ ovat vetovoimaisimpia. Jälki ei ole modernia mutta tykkään siitä. Sitten deltat, neopanit ja acrosit on hienoja filkkoja ja antavat mahtavaa jälkeä mutta epäonnistun niillä usein, ja koen ettei niillä ole juuri liikkumavaraa. Liian vaikeita mulle siis. Tmaxeja kuvasin joskus helvetin paljon, enkä koskaan ollut tyytyväinen. Sitten on marginaalifilkkoja ( rolleit, adoxit, IRt, superhitaat, macot ) joilla on joskus tyhmyyksissään rikkonut rutiininsa kunnes on taas perinteisissä oikea syke löytynyt. Kehitteenä on ollut rodinal ja d76/id11 Lopuksi epäortodoksisesti vielä että ilfordin xp2 on myös kiva filkka!