Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvää laajaa primeä Canoniin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana vpk82, 24 Elokuu 2013.

  1. vpk82

    vpk82

    2
    0
    0
    Elikkäs nyt olisi ajankohtaista hommata laajaan päähän parempaa kiinteätä jonnekin välille 14-24mm. Lähinnä olen tässä kohkannut neljän vaihtoehdon välillä. Canonilta 14/2.8 tai 24/1.4, tai Zeiss 21/2.8 tai 15mm.. Kokemuksia laseista mielellään otetaan vastaan ja toki muistakin laseja saa ehdotella.
     
  2. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Vs: Hyvää laajaa primeä Canoniin

    Ensin kannattaa miettiä polttovälin tarve tarkemmin 14 ja 24mm kuvakulmat ovat aika kaukana toisistaan. Yleislaajiksena tykkään itse 24 millisestä, kun taas 14mm on taas aika erityistarpeisiin.

    Canon 14mm 2.8 ja 24mm 1.4 ykkösversioista mulla on kokemuksia. 14mm ei ole mikään huipputerävä etenkään isoilla aukoilla. Lisäksi on aika herkkä heijastumille. Parasta siinä on tosi vähäiset vääristymät noin laajalle polttovälille. 24mm on hyvä lasi, josta tykkäsin paljon. Toki 2-versio on terävämpi, mutta eipä ykkösmallissakaan itseäni terävyyden puute päässyt haittaamaan. Paljon tuli kuvattua sen kanssa täydellä aukolla. Ainoa selkeä miinus oli yötaivaskuvissa reuna-alueiden tähtien (ja tietty muiden valopisteiden) venyminen viiruksi isolla aukolla.

    Canonin versioista uskaltaisin siis suositella tuota 24 millistä, kun sitä saa käytettynä aika ajoin kohtuu hintaan. 14 millisestä sen sijaan jäi vähän huonompi maku suuhun ja jos joskus tarvin tuota polttoväliä, niin todennäköisesti päädyn Samyangin manuaalilasiin, vaikka se taitaa puolestaan vääristää reilusti.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Hyvää laajaa primeä Canoniin

    Jopa 20mm - 24mm ero on huima, saatikka alle 20mm mennessä, kuvakulma muuttuu muuta kuin lineaarisesti ja lisäksi jyrkkenevästi.
    Kannattaa ensi tutustua oikeasti siihen polttoväliin ja kuvakulmaan mitä tarvitsee, noin laajaa repertuaaria ei voi määritellä/suositella kenenkään ulkopuolisen taholta.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Hyvää laajaa primeä Canoniin

    Mulla on C EF 24/1.4 L II ja oon siihen melko tyytyväinen. Myös Sigma 12-24:n omistan mutta käytännössä se on melkolailla turha, itse en keksi niille laajemmille milleille todellista käyttöä.
    Jonkinsorttista hankaluutta ilmenee tuon 24:n käsittelyssä. Objektiivi on pyöreän kartiomainen pajonetin juuresta, siitä saa jotenkin huonon otteen, lisäksi vastavalosuoja on etuosastaan pyöreä jolloin se ei optiikan vaihdon yhteydessä pysy pystyssä ja kuljetusasennossakin se on hankala.
    Itsellä tuntuu olevan painetta vaihtaa myös EF 35/2 kunnolliseen (EF 35/1.4 L), sen polttovälille tuntuis olevan myös tarvetta.
     
  5. vpk82

    vpk82

    2
    0
    0
    Vs: Hyvää laajaa primeä Canoniin

    Manuaalitarkenteiset ei ole itselle ongelma laajassa päässä. Kuitenkin huomattavasti enemmän tarvetta on noin 20mm polttovälille kuin 14 milliselle, joten hyvä kombo voisi olla 14 tai 16 mm Samyang ja siihen kaveriksi tuo 21mm Zeiss (tai vaihtoehtoisesti 24/1.4 L II). Noita pitää päästä hieman kokeilemaan.